Niemiecka organizacja ADAC przeprowadziła test emisji spalin na trzech pojazdach: Peugeot 308, BMW X2 i Volvo XC60. Model spod znaku lwa uzyskał bardzo niski poziom emisji tlenków azotu (NOx).
Producenci samochodów przechwalają się, że ich modele spełniają wszystkie wymagania dotyczące ochrony środowiska. Wiele z nich jest prezentowanych nawet jako ekologiczne. Wartości podawane przez koncerny motoryzacyjne niestety nie odzwierciedlają faktycznego poziomu zanieczyszczenia powietrza, jakie pojazdy powodują. Dane dotyczące emisji są uzyskiwane za pomocą laboratoryjnych pomiarów, które mają niewiele wspólnego z realnymi warunkami użytkowania. Różnice są widoczne zwłaszcza przy porównaniu poziomu emisji tlenków azotu (NOx), które są znacznie bardziej szkodliwe dla zdrowia niż CO2. Aby sprawdzić realny poziom zanieczyszczenia samochodów organizacja ADAC przeprowadziła niezależny EcoTest na trzech modelach: Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8, BMW X2 xDrive20d Steptronic oraz Volvo XC60 D5 AWD Geartronic. Wszystkie pojazdy są wyposażone system SCR.
Organizacja ADAC już wielokrotnie dowodziła, że nawet nowoczesne jednostki napędowe, które mają być zgodne z normami emisji Euro 6, nie są tak ekologiczne w codziennym użytkowaniu, jak na papierze. Wśród modeli, które automobilklub ADAC sprawdził do końca 2017 roku, tylko dziewięć pojazdów z silnikiem wysokoprężnym spełniło limit 80 mg NOx na kilometr. Od 1 września 2019 roku wszystkie nowe samochody muszą spełnić nowe normy emisji spalin Euro 6d-TEMP. Trzy modele, które wzięły udział w ostatnim teście ADAC, w tym Peugeot 308 mają być zgodne właśnie z tymi standardami.
Częścią EcoTestu jest cykl WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Cycle), który zastąpił budzący wątpliwości laboratoryjny cykl NEDC. Test WLTP różni się od NEDC tym, że uwzględnia realne warunki użytkowania pojazdów. Organizacja ADAC sprawdziła samochody włączonymi światłami do jazdy dziennej, klimatyzacją, obciążeniem 200 kg oraz podczas jazdy z prędkością autostradową.
Peugeot 308 we wszystkich wariantach testu uzyskał wartości NOx poniżej 50 mg/km, czyli poniżej wartości granicznej dla nowych standardów (80 mg/km). Samochód zdobył łącznie 71 punktów, czyli cztery gwiazdki. Ponadto na autostradzie i z obciążeniem na pokładzie, wykazał najniższą emisję tlenków azotu spośród wszystkich trzech testowanych modeli. Zużycie paliwa francuskiego modelu wyniosło 5,9 l/100 km. BMW X2 zdobyło taką samą liczbę punktów, natomiast Volvo otrzymało od ADAC tylko dwie gwiazdki.
Źródło: ADAC
Najnowsze komentarze