Nowy Peugeot Inception Concept to samochód, który stanie się inspiracją dla przyszłych produktów marki spod znaku lwa. Pierwsze samochody, które będą czerpać z prototypu zobaczymy już w 2025 roku. Francuska marka zapowiada prawdziwą rewolucję wnętrza wraz z nadejściem nowej generacji i-Cockpitu.
Nazwa Peugeot Inception pochodzi od łacińskiego słowa „inceptio”, które oznacza początek. Projekt nadzorowany przez szefa designu marki Matthiasa Hossanna, to dla marki zupełnie nowy rozdział pod względem stylistyki, technologii oraz koncepcji wnętrza. Chociaż nie zobaczymy tego modelu w salonach, jego elementy znajdą się w seryjnych modelach począwszy od 2025 roku, czyli być może już w Peugeot 308 po face liftingu oraz 208 i 2008 III generacji.
Zobacz test: Peugeot 308 SW BlueHDi 130 KM; ile pali na autostradzie? Oszczędne kombi dla rodziny
Producent spod znaku lwa najprawdopodobniej wykorzysta nową sygnaturę świetlną w kształcie trzech pazurów lub bardziej przyziemną wersje efektu świetlnego wokół logo, który nawiązuje do modelu 205. Po bokach nadwozia, Peugeot umieścił „Tech Bar”, poziomy panel, który wyświetla komunikaty powitalne oraz przydatne informacje m.in. o poziomie naładowania akumulatora. Sztuczna inteligencja umożliwia rozpoznanie kierowcy i samodzielnie dostosowuje ustawienia pozycji fotela, temperatury, trybu jazdy i preferencji systemu multimedialnego.
Peugeot na nowej platformie STLA Large
Inception Concept powstał na nowej platformie STLA Large zaprojektowanej dla elektrycznych samochodów segmentu D i E. Limuzyna mierzy 5 m długości i zaledwie 1,34 m wysokości a jej wygląd w dużej mierze nawiązuje do poprzedniego konceptu E-Legend. Peugeot obiecuje, że z pomocą akumulatora o pojemności 100 kWh elektryczny model będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu aż 800 km, a więc z Paryża do Brukseli lub Berlina. Wygląda na to, że w przyszłości przestaniemy martwić się o zasięg auta elektrycznego.
Na każde na każde 100 km futurystyczny model zużywa 12,5 kWh. Peugeot obiecuje możliwość odzyskania 30 km zasięgu w ciągu jednej minuty ładowania lub 150 km w ciągu pięciu minut. Inception Concept ma również możliwość ładowana indukcyjnego, co pozwala zrezygnować z ciężkiego i niewygodnego kabla. Być może w przyszłości doczekamy się również samochodowych ładowarek indukcyjnych w Europie, choć sądząc po tempie rozwoju infrastruktury dla elektrycznych aut raczej nie nastąpi to szybko.
Zobacz także: Tak, to też projekt Stellantis. Dodge Charger Daytona SRT Concept
Napęd Peugeot Inception pochodzi od dwóch silników elektrycznych. Jeden jest umieszczony z przodu a drugi z tyłu. Łączna moc układu wynosi 680 KM (500 kW). Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy!
i-Cockpit się zmienia
Peugeot i-Cockpit zadebiutował 10 lat temu w Peugeot 208 I generacji i od tamtej pory po drogach jeździ już ponad 9 milionów samochodów wyposażonych w to rozwiązanie. Najnowsza wersja, która znalazła się w 308 i 408 oprócz cyfrowych zegarów 3D umieszczonych nad niewielką kierownicą i ekranu dotykowego, posiada panel i-Toggles z możliwością konfiguracji.
A jak zmieni się i-Cockpit w przyszłości? Peugeot usunął tradycyjną kierownicę na rzecz inspirowanego światem gier joysticka „Hypersquare”. W trybie autonomicznym panel chowa się ustępując miejsca dużemu wyświetlaczowi. Peugeot raczej nie postąpi aż tak radykalnie w samochodach seryjnych, ale być może kształt kierownicy zmieni się na bardziej kanciasty a sterowanie przyjmie bardziej intuicyjny charakter. Na przykład duże dotykowe przyciski znajdą się tuż w zasięgu naszych kciuków ułatwiając uruchomienie wielu funkcji. Nad „Hypersquare” znajduje się zaokrąglony ekran, który dostarcza kierowcy niezbędnych informacji. Peugeot ponownie stawia na rozwiązanie, które rezygnuje z popularnych wśród innych producentów wyświetlaczy typu Head-up.
Technologia stosowana przez NASA i materiały z recyklingu
Kabina pasażerska ma formę szklanej kapsuły, która pozwala promieniom słonecznym swobodnie przedostawać się do wnętrza. Przeszklenia są wykonane ze szkła architektonicznego, którego proces obróbki był początkowo stosowany przez NASA w wizjerach hełmów astronautów. W Inception mamy więc namiastkę technologii kosmicznej. Wewnątrz, szkło rozprasza błyski światła na materiałach modyfikując refleksy i odcienie. Peugeot świadomie unika czerni na rzecz zmieniającej się pod wpływem światła kolorystyki. Większość materiałów wykończeniowych pochodzi z recyklingu, wykorzystano także druk 3D, aby wykonać wzory na dywanikach.
Zobacz test: Citroën C5 X PHEV 225 Shine Pack – jazda majestatyczna
Peugeot nie zapomniał o komforcie. Chociaż kabina wydaje się minimalistyczna, zastosowano tutaj wydłużone siedzenia, które dopasowują się do kształtu ciała każdego pasażera. O jakość dźwięku systemu multimedialnego dba system nagłośnieniowy firmy Focal.
Francuski producent zapowiada, że Inception to zapowiedź radykalnej transformacji marki, który wyznacza początek nowej ery. Musimy jednak poczekać do roku 2025, aby zobaczyć, jak wiele odwagi będzie miał Peugeot, by wprowadzić swoje pomysły w życie.
https://www.youtube.com/watch?v=vHwX64xTDQU
Najnowsze komentarze