Peugeot i Iran Khodro osiągnęły porozumienie w sprawie budowy nowej fabryki w Iranie. Oba koncerny obejmą w tym przedsięwzięciu po połowie udziałów, a 30% produkcji tego nowego zakładu ma być eksportowane do krajów, gdzie wysyła swoje produkty irański partner.
Iran Khodro czyni starania, by lokalnego rynku nie zajęli Chińczycy. Azjatyccy producenci mocno się aktywizują w tym regionie i dlatego Iran Khodro chce bronić swojej strefy wpływów ;-) Stąd poszukiwania partnerów, którzy są w stanie zapewnić dużo wyższą jakość, choć zapewne także za nieco wyższą cenę. Dlatego właśnie Iran Khodro dogadał się z Peugeotem, a podobne rozmowy prowadzi także z japońskim Suzuki. Po prostu Irańczycy nie chcą oddać swojego rynku jednemu partnerowi.
Peugeot jest jednym z najstarszych partnerów Iran Khodro. Wspólnie produkowali i produkują różne modele, które sukcesywnie były modernizowane. Warto wspomnieć przede wszystkim model 405 (pisaliśmy o nim wczoraj), ale też 206 i 207. Wiele z nich jest eksportowanych – do Azerbejdżanu, Iraku, Armenii, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Syrii i Afganistanu. Znacząca część produkcji trafia na rynek wewnętrzny.
Iran Khodro jest największym producentem samochodów w regionie Bliskiego Wschodu, Azji Środkowej i Afryki Północnej ze zdolnościami produkcyjnymi powyżej 600.000 samochodów rocznie. Bieżący rok kalendarzowy, który zakończy się 20. marca, przyniesie najprawdopodobniej aż 690.000 samochodów. To znacząco więcej, niż plany, jakie czyniło na ten okres irańskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu. Plany są jednak bardzo ambitne – za dziesięć lat Iran Khodro chce produkować aż 3 miliony samochodów rocznie, by w ten sposób uzyskać 60% irańskiego rynku nowych aut. I chyba jest to realne – w tym kraju głód nowych samochodów jest duży i wciąż rośnie. Jeśli właściwie będzie rosła także siła nabywcza Irańczyków, to te miliony są jak najbardziej realne.
W lutym 2012 roku wyhamowała współpraca PSA Peugeot Citroën z Iran Khodro. Był to skutek sankcji na Iran, jakie rozszerzono także na przemysł motoryzacyjny za rozwijanie przez Iran programu atomowego. W efekcie ogólny eksport PSA zmniejszył się o 13%, a koncern stracił 1,5 miliarda euro przychodów w samym tylko roku 2013.
KG
Najnowsze komentarze