Używany samochód z segmentu A, który będzie bardzo praktyczny a jednocześnie się wyróżni? Jest takie auto.
Wybór samochodu do codziennego przemieszczania się po mieście wcale nie musi być nudny, pozbawiony polotu i odrobiny szaleństwa. Oczywiście wybierając model bardzo popularny mamy gwarancję wzorowej dostępności części zamiennych i ich niskich cen, z drugiej jednak strony rynek wtórny kusi szeregiem zapomnianych lecz nader ciekawych konstrukcji.
Szukając typowo miejskiego pojazdu do przemieszczania się nie sposób pominąć Peugeota 107 i bliźniacze modele, wiele im zarzucić nie można. Analogiczne zadanie spełni także Peugeot 1007, auto niezwykle ciekawe i oryginalne a przy tym praktyczne.
Peugeot 1007
Opis koncepcji Peugeota 1007 wydaje się przepisem na sukces wśród miejskich konstrukcji. Jednobryłowe nadwozie o kompaktowych rozmiarach mieszczące w komfortowych warunkach cztery osoby, całość oparto na sprawdzonej platformie znanej chociażby z Peugeota 207. Cały projekt wieńczy para przesuwnych drzwi jakże ułatwiających dostęp do wnętrza – zwłaszcza na zatłoczonym parkingu. Przez cały okres produkcji 2005-2009 z linii produkcyjnej zjechało ponad 73 tysięcy egzemplarzy tego ciekawego modelu. Nadwozie narysowano poprawnie, gdzieniegdzie wtrącając motywy z innych modeli z ówczesnej gamy, blachę zabezpieczono je przed korozją w stopniu zadowalającym.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
To właśnie odsuwane drzwi wydawać by się mogło będą jego największą zaletą, dzięki nim znalezienie dogodnego miejsca parkingowego stało się dużo prostsze, zaś dostęp do tylnych siedzeń bardzo swobodny. Niestety rynek 1007 ocenił zgoła inaczej. Wnętrze wykonano z twardych plastików typowych dla aut miejskich sprzed prawie dwóch dekad, zostały jednak solidnie spasowane. Przednie fotele są wysoko umieszczone, ich płaskie siedziska sprawdzają się oczywiście na krótkich dystansach, w trasie zmuszają do regularnych przerw. Pozycja za kierownicą jest wystarczająco dobra, jednak to widoczność w każdą ze stron jest imponująca i godna podziwu.
W drugim rzędzie umieszczono dwa niezależne siedzenia które możemy składać i przesuwać – na nich także zmieszczą się dorosłe osoby bez obaw o uszczerbek na zdrowiu. Pojemność schowka za nimi wynosi 178 litrów. Na liście dodatków znajdziemy powszechnie spotykaną manualną lub automatyczną klimatyzację, szklany dach, skórzaną tapicerkę, radio z CD MP3, komputer pokładowy i szereg systemów bezpieczeństwa. Z długiej listy dodatków tylko jeden element nie był warto jakiejkolwiek dopłaty – to automatyczna przekładnia, która zabija resztki dynamiki, wyraźnie winduje spalanie i co gorsza przeciąga zmiany przełożeń.
W ofercie znalazły się wolnossące silniki benzynowe 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 88 KM i 1.6 16V 109 KM – korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa i paska rozrządu. Serwowano także dwie wysokoprężne propozycje zaskakujące niskim zapotrzebowaniem na olej napędowy – 1.4 HDi 68 KM i 1.6 HDi 109 KM. Zadbany egzemplarz to wydatek około 8-12 tysięcy złotych.
Zobacz oferty sprzedaży Peugeot 1007
Peugeot 107
W przeciwieństwie do nader oryginalnego Peugeota 1007 model 107 opracowany wspólnie z Citroënem i Toyotą jest zdecydowanie mniej wyróżniający się, ale okazał był też dużym sukcesem komercyjnym. Produkcję trojaczków ulokowano w czeskim Kolinie, pierwsza generacja dostępna była od 2005 do 2014 roku jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Obłe nadwozie tego budżetowego pojazdu jest po prostu estetyczne, nic więcej nie możemy od niego oczekiwać. Co kluczowe nie ma większych problemów z korozją. We wnętrzu panuje minimalizm, w wielu miejscach widać gołą karoserię – oszczędności.
Tworzywa są twarde, by nie powiedzieć tandetne, zostały na szczęście solidnie zmontowane co minimalizuje ryzyko występowania niepożądanych trzasków. Projekt deski rozdzielczej jest wybitnie prosty i czytelny, analogowy prędkościomierz z prostym ekranem komputera pokładowego musi nam wystarczyć, obrotomierz był opcjonalnym dodatkiem podobnie jak manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby przednie czy fabryczne radio. Przednie fotele nie zapewniają podparcia ciała w zakrętach, nikt tego przecież nie oczekuje od autka do osobistej mobilności.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Na tylnej kanapie niezależnie od wersji nadwoziowej miejsca jest mało (wsiąść się da!), na krótkich dystansach oczywiście zabierzemy dwoje dodatkowych pasażerów – powinni wytrzymać. Pokrywą bagażniczka jest szyba, mieści on podręczne zakupy lub dwie aktówki i plecak pociechy. Początkowo wzorem poprzednika – modelu 106 – oferowano również diesla 1.4 HDi w tym przypadku o mocy 54 KM, zużywa ascetyczne ilości paliwa. Jednak koszty jego bieżącej obsługi i ewentualnych typowych wymian eksploatacyjnych są i tak znacząco wyższe niż wolnossącego silnika.
Często pod maską spotkamy trzycylindrową jednostkę 1.0 12V autorstwa Toyoty o mocy 69 KM. Jest zupełnie wystarczająca i co kluczowe nie nadwyręża finansów. W przypadku 107 i bliźniaków zadbany egzemplarz kupimy poniżej 10 tysięcy złotych, w tym przypadku relatywnie łatwo o samochód z pierwszej ręki.
Zobacz oferty sprzedaży Peugeot 107
Najnowsze komentarze