Tani, używany, dobrze wyposażony samochód klasy średniej? Warto przeanalizować bliżej ofertę marek francuskich.
Z biegiem lat różnice cenowe między poszczególnymi segmentami zacierają się. Obecnie za 10 tysięcy złotych możemy kupić zarówno nastoletni samochód miejski, bądź komfortowy model klasy średniej z bogatym wyposażeniem. Warto sprawdzić co oferuje nam rynek wtórny.
Peugeot 407
Przymierzając się do zakupu starszych modeli nie warto już zwracać uwagi na ich metrykę, tutaj liczy się już tylko stan techniczny i blacharski – nakłady wydatków jakie musi ponieść nowy nabywca tuż po zakupie. Jednym z ciekawszych modeli w segmencie D sprzed lat jest Peugeot 407, produkowany od 2004 do 2011 roku – w ofercie znalazł się sedan, kombi oraz coupe. Ma nieco mniej miejsca na tylnej kanapie niż inni przedstawiciele segmentu ale za to nieźle wygląda a to z uwagi na dość niski prześwit i długi zwis przedni.
407 na przednich fotelach zapewnia komfortowe warunki, także dla wysokich osób. Fotele są dość twarde, lecz optymalnie wyprofilowane. Jakość materiałów stosownie do swoich czasów jest dobra, większość plastików miękka i przyjemna w dotyku. Z tyłu jak już wspomniałem jest nieco mniej miejsca, w kwestii pojemności bagażnika też można znaleźć lepszych.
Wśród używanych aut dominują godnie wyposażone egzemplarze, codziennością jest automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy, tempomat, fabryczne radio z CD, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, kontrola trakcji i inne. Okazjonalnie trafiają się egzemplarze ze skórzaną tapicerką, kolorową nawigacją, automatyczną skrzynią biegów i panoramicznym oknem dachowym. Z uwagi na słuszny wiek zakup wersji z silnikiem diesla wydaje się ryzykownym zadaniem, poważniejsza naprawa bez skrupułów pochłonie ponad połowę wartości samochodu. Niemniej jednak jeśli trafimy na rzetelnie serwisowany egzemplarz z dieslem 1.6 HDi 109 KM lub 2.0 HDi 136-163 KM to śmiało możemy podpisywać umowę. Silniki benzynowe nie zapewniają takiej elastyczności i niskiego spalania co diesle, są jednak relatywnie nieskomplikowane i tanie w serwisie: 1.8 16V 125 KM, 2.0 16V 140 KM – ochoczo współpracują z instalacją gazową. Niemałym wydatkiem okaże się doprowadzenie układu jezdnego do perfekcji. Wielowahaczowy układ z przodu i z tyłu wymaga inwestycji ponad 2500 złotych za same części zamienne.
Używane egzemplarze w sensownym stanie zaczynają się od 7-8 tysięcy zł. Zobacz oferty sprzedaży używanego Peugeot 407.
Renault Laguna II FL
Na rynku wtórnym Renault Laguna drugiej generacji ma opinię taką sobie – co jest paradoksalnie dobrą wiadomością dla kupującego. Nawet doskonale zachowane egzemplarze możemy kupić w nader przystępnej cenie. Laguna II produkowana była od 2001 do 2007 roku, w cenniku dostępny był liftback i kombi.
Jest to całkowicie nowa konstrukcja, co najistotniejsze pozbawiona problemu korozji jaki dewastował poprzednika. Znacząco urosło także wnętrze, gdzie w komfortowych warunkach zmieścimy cztery dorosłe osoby. Materiały są przyzwoitej jakości, choć z dzisiejszej perspektywy sprawiają wrażenie tanich i przeciętnie spasowanych.
Wyposażenie dodatkowe obejmuje szereg systemów bezpieczeństwa, dwustrefową klimatyzację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, archaiczną nawigację czy automatyczną skrzynię biegów. W niektórych egzemplarzach istotnie problematyczna bywa karta zastępująca kluczyk, jej port oraz niektóre elementy wyposażenia.
Silniki wysokoprężne zostawmy już na wstępie poszukiwań. Skupmy się na wolnossących czterocylindrowych konstrukcjach benzynowych wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa: 1.6 16V 107-112 KM, 1.8 16V 120 KM, 2.0 16V 136 KM oraz na doładowanym 2.0 Turbo 163-204 KM. Każdy z nich jest trwały i doskonale znany mechanikom.
Warto szukać egzemplarzy po faceliftingu – są dopracowane i bezproblemowe. Zobacz oferty używanych Renault Laguna.
Citroën C5 – dla miłośników ultrakomfortu i przestrzeni
W kategorii oferowanego komfortu jazdy to Citroën C5 pierwszej generacji nie ma sobie równych wśród wymienionych modeli. C5 I odsłony produkowany był od 2001 do 2007 roku. W ofercie znalazł się liftback i przepastne kombi. Obłe nadwozie po latach niekiedy może zmagać się z korozją. Niebagatelne znaczenie ma miejsce przechowywania samochodu oraz profilaktyka.
Z drugiej strony wciąż trafiają się egzemplarze w książkowej kondycji blacharskiej. Wnętrze urzeka miękkimi, welurowymi fotelami i kanapą – w takich warunkach cztery dorosłe osoby nie poczują odrobiny zmęczenia po kilku godzinach podróży. Lista wyposażenia dodatkowego obejmować może dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, szyberdach, przestarzałą nawigację, zmieniarkę płyt CD, automatyczną skrzynię biegów.
Obowiązkowo każdy C5 I wyposażony jest w hydropneumatyczne zawieszenie, jego poprawna praca nie ma sobie równych. Układ jezdny dosłownie izoluje nas od drogi, oczywiście zapomnijmy o próbach dynamicznej jazdy – układ kierowniczy nie daje zbyt wielkiego wyczucia co aktualnie dzieje się z przednimi kołami. Niestety podstawowym problemem wielu leciwych C5 są lata zaniedbań, zawieszenie – układ hydrauliczny czasem nigdy nie był serwisowany co przynosi fatalne skutki.
Po kilkunastu latach oszczędności jednorazowe naprawienie błędów będzie kosztownym zabiegiem. Podobnie jak w przypadku Peugeota 407 zakup silników diesla uwarunkujmy od ich doskonałego stanu technicznego i historii serwisowej, w takich warunkach 2.0 HDi 90-136 KM czy 2.2 HDi 133-170 KM nie zrujnują domowego budżetu. Silniki benzynowe to sprawdzone 1.8 16V 116-125 KM i 2.0 16V 136-140 KM. Flagowa jednostka 3.0 V6 dziś jest już propozycją tylko dla entuzjastów modelu, skorych do finansowych poświęceń – wymaga droższych części i większego zaangażowania mechanika, z drugiej strony poprawnie serwisowana będzie nieśmiertelna.
Samochód nieprawdopodobnie komfortowy – warty każdych pieniędzy. W tej cenie nie ma sobie równych.
Zobacz oferty używanego C5 na sprzedaż.
Najnowsze komentarze