Są już wyniki rejestracji nowych aut w 2023 roku w Polsce. Niezawodny IBRM SAMAR nadesłał do naszej redakcji (dziękujemy!) raport podsumowujący ubiegłoroczne wyniki sprzedaży, z którego wyłuskamy przede wszystkim dane interesujące nas szczególnie, czyli wyniki Grupy Renault i marek współtworzących koncern Stellantis.
Najpierw jednak kilka słów ogólnych. W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475.034 nowe samochody osobowe, co jest wynikiem o 55.269 aut (13,2%) lepszym od rezultatów uzyskanych w roku 2022. Na czele rynku przez cały rok plasowała się Toyota, która „wyrwała” dla siebie aż 19,20% polskiego rynku aut osobowych (zarejestrowano nad Wisłą 91.195 aut japońskiej marki!), powiększając zresztą swój udział rynkowy w porównaniu z rokiem 2022.
Kolejne marki, które w 2023 roku uzyskały w Polsce świetne wyniki, to Škoda (51.479 rejestracji), Kia (36.081 rejestracji), Volkswagen (33.924 rejestracji)i Hyundai (26.931 rejestracji). Obie marki koreańskie oraz Volkswagen w 2023 roku straciły nieco, jeśli chodzi o udział w rynku w odniesieniu do wyników z roku 2022.
Kolejne miejsca w rankingu zajęły marki premium: Audi, BMW i Mercedes. Top 10 zamykają Renault i Dacia. Renault na ostatniej, grudniowej prostej wyprzedziło Dacię.
W dalszym ciągu gros nowych aut rejestrowanych jest w Polsce na firmy. W 2023 roku było to 72,50% wobec 27,50%, jakie przypadły na klientów indywidualnych. Warto jednak pamiętać, co podkreśla IBRM SAMAR, że w tych 27,50% są też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. Realnie więc klienci kupujący samochody całkowicie prywatnie stanowią jeszcze niższy odsetek.
A teraz zapraszamy Was już do prześledzenia wyników interesujących nas marek w najprostszej możliwej postaci, czyli w formie tabelki.
Z powyższych danych jasno wynika, że Stellantis Polska ma naprawdę masę pracy przed sobą. Pięć jego marek oferowanych w Polsce – Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo i DS Automobiles – odnotowało wyniki wyraźnie niższe, niż rok temu. I są to spadki 30-40-procentowe, pomijając Citroëna i Peugeota, które straciły nieco mniej.
Z kolei Grupa Renault, czy też szerzej – Alians Renault-Nissan-Mitsubishi, również odnotowała w 2023 roku spadki w przypadku niektórych marek. Jeśli chodzi o Dacię, to niewątpliwie rynek wstrzymał zakupy Dusterów czekając na handlową premierę III generacji tego popularnego SUV-a. Renault, Nissan i Mitsubishi notują wzrosty w porównaniu z rokiem 2022. Alpine zarejestrowało w 2023 roku o 3 auta mniej, niż rok wcześniej, ale to marka niskowolumenowa, więc nie ma nad czym rozpaczać.
Tak, czy inaczej – czeka nas na pewno ciekawy rok 2024. W 2023 roku rynek wyraźnie drgnął po paru latach pandemiczno-kryzysowych. Co będzie się działo w nadchodzących miesiącach? Trudno zgadnąć, ale na pewno będziemy Was o tym informować!
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze