Clio Grandtour jest jednym z najbardziej kompaktowych kombi na rynku (długość 4.202 mm). Czysta, dynamiczna linia godna hatchbacka, stanowi zapowiedź wysokiej przyjemności jazdy. Kąt pochylenia tylnej szyby podkreśla płynną linię, świadczącą o przynależności tego auta do świata samochodów rekreacyjnych.
Duża pojemność ładunkowa wynosząca 439 dm3 (+50% w stosunku do hatchbacka Clio III), pozwala dostosować się różnych potrzeb i sytuacji, związanych z aktywnym spędzaniem wolnego czasu, sportem lub rodzinnymi wyjazdami. Clio Grandtour spełni potrzeby każdego użytkownika dzięki składanej ławce w układzie 1/3–2/3 oraz wysuwanej i składanej podłodze pozwalającej uzyskać całkowicie płaską powierzchnię. Wierne charakterowi Clio III, nowe kombi gwarantuje swoim pasażerom komfort godny samochodu wyższej klasy, a jego wnętrze pociąga komfortem i starannym wykończeniem.
Układ jezdny przejęty z hatchbacka, gwarantuje komfort i sprawną pracę. Opracowane na płycie podłogowej B Aliansu Renault-Nissan, Clio Grandtour zapewnia precyzyjne prowadzenie i uznane zalety jezdne. Dostępne (w zależności od kraju) z trzema silnikami benzynowymi (1.2 16V 75 i 80 KM, TCE 100 KM i 1.6 16V 110 KM) i trzema wysokoprężnymi (1.5 dCi 70 KM, 85 KM i 105 KM), Clio Grandtour stanowi doskonały kompromis pomiędzy przyjemnością jazdy, wysokimi osiągami, komfortem i zużyciem paliwa. Zostało zaprojektowane na tej samej płycie podłogowej co wersja dwubryłowa i wykorzystano w nim całą wiedzę Renault w dziedzinie bezpieczeństwa.
Zgodnie z założeniami Kontraktu Renault 2009 Clio Grandtour ma zdobyć nowe grupy docelowe. Jest czwartym modelem produkowanym w zakładzie w Bursie po Megane II Sedan, Thalii i Clio III w wersji dwubryłowej. Clio Grandtour pojawi się w sprzedaży 21 grudnia 2007 we Włoszech, a w styczniu i w lutym w pozostałych krajach europejskich.
Siła przyciągania
Wymiary Clio Grandtour spełniają oczekiwania klientów poszukujących praktycznego, kompaktowego samochodu o silnej osobowości i dużej pojemności. Czysta, dynamiczna linia godna hatchbacka stanowi zapowiedź wysokiej przyjemności jazdy. Kąt pochylenia tylnej szyby podkreśla płynną linię nadwozia, świadczącą o przynależności tego auta do świata samochodów rekreacyjnych. Wierne charakterowi Clio III, wnętrze pociąga komfortem i starannym wykończeniem.
Płynne i dynamiczne linie
Clio Grandtour jest jednym z najbardziej kompaktowych kombi na rynku (jego długość wynosi 4.202 mm). Rozstaw osi jest taki sam jak w hatchbacku (2.575 mm), wydłużony został natomiast przedni i tylny zwis (+ 216 mm w stosunku do hatchbacka Clio III). Doskonale dopasowana stylistycznie pochyła klapa i wydłużone szyby boczne z dodatkową szybą w tylnej części nadwozia podkreślają dynamikę i przyjemność jazdy. Linia tylnej szyby, pochyła klapa zwieńczona spoilerem oraz specjalne relingi dachowe (czarne lub chromowane w zależności od wersji) świadczą o przynależności Clio Grandtour do świata samochodów rekreacyjnych. W opcji dostępne są przyciemniane szyby boczne i szyba tylna. Dynamiczny, mocny i atrakcyjnie wyglądający przód jest wierny stylistyce Clio III. Dodatkowym akcentem podkreślającym dynamikę auta mogą być 15 lub 16-calowe aluminiowe obręcze kół (w opcji).
Pełne ciepła wnętrze
Podobnie jak w wersji hatchback, na kierowcę i pasażerów czeka przyjemne, ciepłe i komfortowe wnętrze. Zgodnie z koncepcją Touch Design, zapewnia poczucie wyrafinowania i przyjemne w dotyku materiały, będące rzadkością w segmencie B. Deska rozdzielcza i centralna konsola zachwycają opływową linią. Miękkie w dotyku elementy sterujące nawiewów powietrza mają kształt piłeczki do squasha, ułatwiający posługiwanie się nimi. Pod górną częścią deski rozdzielczej znajdują się jasne i czytelne instrumenty pokładowe. Oddzielny wyświetlacz radioodtwarzacza jest idealnie dopasowany do stylistyki deski rozdzielczej. Elektrycznie otwierany panoramiczny dach, dzięki któremu można podróżować z niebem nad głową, powiększa przestrzeń i komfort. Ten ogromny dach (1,29 m długości i 0,86 m szerokości), składa się z dwóch paneli – ruchomego z przodu i stałego z tyłu. Obsługuje się go za pomocą pokrętła impulsowego z systemem zapobiegania przycięciu palców.
Pojemny i praktyczny bagażnik
Clio Grandtour jest bardzo atrakcyjne ze względu na swój uniwersalny charakter i odmienne możliwości w porównaniu do wersji hatchback. Duża pojemność ładunkowa spełni każde potrzeby, związane z aktywnym spędzaniem wolnego czasu, sportem lub rodzinnymi wyjazdami. Clio Grandtour jest niezwykle praktyczne i dostosowuje się do różnych sytuacji i zastosowań dzięki składanej ławce w układzie 1/3 – 2/3 oraz wysuwanej i składanej podłodze pozwalającej uzyskać całkowicie płaską powierzchnię.
Bagażnik dużego samochodu
Dzięki tylnemu zwisowi 822 mm (+216 mm w stosunku do hatchbacka), Clio Grandtour dysponuje jednym z największych bagażników w tej kategorii o pojemności 439 dm3. Pojemność ta (mierzona do tylnej półki i bez wysuwanej podłogi) jest o 50% większa niż w hatchbacku Clio III (+151 dm3). Składane tylne siedzenia 1/3-2/3 pozwalają wygospodarować dodatkową przestrzeń. Pojemność bagażnika mierzona do dachu może osiągnąć 1 277 dm3 (+239 dm3 w stosunku do hatchbacka). Po złożeniu jedynie 1/3 tylnego siedzenia, pozostała część pozwala na podróżowanie w cztery osoby i przewóz sprzętu sportowego o długości 1.450 mm.
Praktyczny dzięki wysuwanej i składanej podłodze
Kształt tylnego zderzaka oraz niski i płaski próg bagażnika zapewniają wręcz wzorcowy dostęp do bagażnika. Dzięki wysuwanej i składanej podłodze Clio Grandtour może się dostosować do każdych potrzeb. Aby zapewnić optymalne wykorzystanie bagażnika wysuwana podłoga pozwala po całkowitym jej rozłożeniu uzyskać płaską powierzchnię ułatwiającą załadunek i wyładunek ciężkich i dużych przedmiotów.
Złożenie tylnych siedzeń nie wymaga wyjęcia zagłówków. Wystarczy złożyć siedzisko,
a następnie oparcie. Aby umożliwić zapakowanie dużych bagaży, Clio Grandtour dysponuje specjalnym schowkiem na dnie bagażnika. Jest to niezwykle pomysłowe i praktyczne rozwiązanie. W tym znajdującym się pod wysuwaną podłogą schowku można również zmieścić przydatne przedmioty (apteczkę czy trójkąt sygnalizacyjny). Po wyjęciu składanej podłogi uzyskujemy dodatkowe 72 dm3. Bagażnik o szerokości 1 metra pomiędzy tylnymi światłami z łatwością dostosowuje się do różnych bagaży i przedmiotów.
Aby umożliwić bezpieczne załadowanie samochodu pod sam dach, w opcji dostępna jest siatka zatrzymująca bagaże, którą można założyć za tylnymi siedzeniami, bądź, jeśli są złożone – za przednimi siedzeniami.
Bagażnik, pokryty w całości wykładziną jest wyposażony w liczne pomysłowe rozwiązania i ułatwienia (w ofercie akcesoriów):
– siatkę mocująca bagaże na dnie bagażnika;
– wkładkę do bagażnika zabezpieczającą wykładzinę bagażnika przed zabrudzeniem;
– siatkę wiszącą, umieszczoną pionowo w bagażniku;
– kuwetę z przegrodami do bagażnika;
– taśmę pozwalającą na zamocowanie przedmiotów w bagażniku (np. bidonów).
Duża ilość miejsca i wzorcowy poziom komfortu
Clio Grandtour cechuje się przestronnym wnętrzem i komfortem godnym samochodów wyższej klasy, typowym dla gamy Clio III. Kombi gwarantuje swoim pasażerom wysoki poziom komfortu w ciepłej i starannie wykończonej kabinie.
Wzorcowa ilość miejsca
Clio Grandtour i Clio III hatchback mogą się poszczycić najwyższym wskaźnikiem przestronności kabiny w segmencie B. Szerokość na wysokości ramion na przednich miejscach wynosi 1.380 mm, a na tylnych – 1.343 mm. Duża ilość miejsca nad głową zwiększa przestrzeń wnętrza. Dzięki znacznej wysokości liczonej od siedzenia do dachu na tylnych miejscach (866 mm) i dużej ilości miejsca na nogi (promień na wysokości kolan:
162 mm), Clio Grandtour może wygodnie pomieścić osoby o wzroście powyżej 1,88 m.
Przede wszystkim liczy się komfort
W modelach Clio III liczy się komfort użytkowników. Pozycja ciała kierowcy należy do najlepszych w tym segmencie dzięki regulacji wysokości kierownicy (oraz głębokości – w zależności od wersji). Po obu stronach kolumny kierownicy umieszczone są ergonomiczne łopatki sterujące skrzynią biegów Quickshift (dostępnej z silnikiem 1.5 dCi 85 KM). Siedzenia dobrze trzymają, a jednocześnie są miękkie, co jest niezwykle udanym połączeniem. Regulacja wysokości siedzenia pozwala każdemu kierowcy znaleźć właściwą pozycję za kierownicą. Również pasażerowie siedzący z tyłu mają zapewniony wysoki komfort dzięki starannemu dopracowaniu kształtu i gęstości pianki wypełniającej siedzenia, zapewniającej bardzo dobre podparcie boczne. Tylna ławka może występować w dwóch wersjach: jednoczęściowej (1/1) lub dzielonej (1/3- 2/3).
Staranne wyciszenie
Podobnie jak wszystkie modele Clio III, Clio Grandtour wyróżnia się doskonałym komfortem akustycznym na poziomie wyższego segmentu. Szczególną uwagę zwrócono na konstrukcję auta w celu zapewnienia tłumienia hałasów pochodzących z silnika i układu przeniesienia napędu oraz układu jezdnego. Hałas pracy silnika oraz brzęczenie na niskich obrotach zostały zmniejszone dzięki zastosowaniu ograniczników sprężyn klapy bagażnika. 6-biegowa skrzynia dostępna z silnikiem 1.5 dCi 105 KM pozwala na zmniejszenie obrotów silnika w klasycznych warunkach jazdy (np. na autostradzie) i podniesienie komfortu akustycznego w kabinie.
Dużo uwagi poświęcono odizolowaniu silnika od kabiny, a także wytłumieniu hałasów aerodynamicznych, dzięki zastosowaniu rozprężnych pianek w profilach zamkniętych nadwozia.
Przyjemność jazdy i niskie zużycie paliwa
Układ jezdny Clio Grandtour wywodzi się z hatchbacka Clio III, co stanowi gwarancję komfortu i sprawnej pracy. Opracowana na płycie podłogowej B Aliansu Renault-Nissan, gama Clio III zapewnia precyzyjne prowadzenie i uznane zalety jezdne. Dostępne (w zależności od kraju) z trzema silnikami benzynowymi (1.2 16 V 75 i 80 KM, TCE 100 KM i 1.6 16V 110 KM) i trzema wysokoprężnymi (1.5 dCi 70 KM, 85 KM i 105 KM), Clio Grandtour stanowi doskonały kompromis pomiędzy wysokimi osiągami i zużyciem paliwa. Wyróżnia się wysokim komfortem i wyciszeniem na poziomie samochodów wyższej klasy. Nowy model jest zarazem ekologiczny i ekonomiczny, w szczególności w wersjach z silnikami TCE 100 KM i 1.5 dCi.
Godny dużego samochodu na dalekie trasy
Podobnie jak hatchback, Clio Grandtour stanowi udane połączenie pewnego zachowania na drodze, komfortu i bezpieczeństwa. Z myślą o najbardziej wymagających klientach konstruktorzy poświęcili szczególną uwagę zapewnieniu przewidywalnego i bezpiecznego zachowania i przyjemności prowadzenia, nawet przy dużym obciążeniu i podczas jazdy z wysoką prędkością. Zmieniono ustawienia amortyzatorów w porównaniu do wersji dwubryłowej Clio III. Zawieszenie łączy precyzję prowadzenia z wysoką zdolnością tłumienia drgań. Zawieszenie przednie typu MacPherson, wyposażone w dolny wahacz prostokątny, zapewnia dobre trzymanie się drogi i komfort oraz tłumienie naprężeń wzdłużnych i poprzecznych. Z tyłu Clio Grandtour posiada oś o programowej charakterystyce pracy oraz sprężyny śrubowe. Otrzymało również większy stabilizator poprzeczny (21 mm) niż wersja hatchback, w celu zmniejszenia przechyłów bocznych. Nowe amortyzatory i zmieniony skok zawieszenia dostosowane do zwiększonej masy gwarantują precyzyjne zachowanie auta i komfort. Clio Grandtour jest seryjnie wyposażone w zmienne elektryczne wspomaganie.
W układzie wykorzystano blok elektroniczny i oprogramowanie z hatchbacka. Przyjęte parametry zapewniają precyzyjne i płynne prowadzenie pojazdu. Minimalna średnica nawracania jest identyczna jak w hatchbacku Clio III (od 10,3 m do 11,3 m w zależności od silnika i opon). W Clio Grandtour dostępne są dwie średnice kół: 15–calowe w dwóch szerokościach (165 mm i 185 mm) lub 16-calowe (195 mm).
Nowoczesne zespoły napędowe o doskonałych osiągach
Bogata gama silników i skrzyń biegów pozwala na wyeksponowanie zalet dynamicznych Clio Grandtour. Zależnie od kraju sprzedaży, w ofercie silników benzynowych znajdą się trzy silniki 16-zaworowe: 1.2 16V 75 KM i 80 KM (55 kW i 57,5 kW), TCE 100 KM (74 kW)
i 1.6 16V 110 KM (82 kW).
Spełniają one normę czystości spalin Euro 4 i są wyposażone w system diagnostyczny (On Board Diagnostic), gwarantujący skuteczne i trwałe działanie urządzeń oczyszczających spaliny. Gama silników wysokoprężnych obejmuje 3 wersje silnika 1.5 dCi rozwijające 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW) i 105 KM (78 kW), i spełniające normy Euro 4.
Gama silników benzynowych
1.2 16V 75 KM / 80 KM (55 kW i 57,5 kW)
Z pojemności skokowej 1 149 cm3, silnik 1.2 16V (D4F) rozwija moc 75 KM (55 kW) (80 KM/57 kW, gdy współpracuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów) przy 5.500 obr/min oraz moment obrotowy 105 Nm (11 mkg) (108 Nm/11 mkg w wersji ze zautomatyzowaną skrzynią Quickshift) przy 4 250 obr/min.
TCE 100 KM (74 kW)
W Clio Grandtour oferowany jest silnik benzynowy 1.2 16V turbo o nazwie TCE 100 KM (Turbo Control Efficiency). Wykazuje on zużycie silnika właściwe dla jednostek o pojemności 1.2 l, moc silnika 1.4 l i moment obrotowy silnika 1.6 l. Jest wyposażony w małą turbosprężarkę, której czas reakcji został zmniejszony do minimum, dzięki niewielkim rozmiarom turbiny i małej średnicy kompresora. Moc 100 KM (74 kW) oraz maksymalny moment obrotowy 145 Nm silnik osiąga przy prędkości obrotowej wynoszącej odpowiednio
5.500 obr/min i 3.000 obr/min. Połączenie silnika małolitrażowego z niewielką turbosprężarką zapewnia dużą elastyczność pracy i dynamikę już w niskim zakresie obrotów.
1.6 16V 110 KM (82 kW)
Silnik 1.6 16V (K4M) rozwija moc 110 KM (82 kW) przy 6 000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 151 Nm (15,8 mkg) przy 4.250 obr/min. Jednostka o pojemności skokowej 1.598 cm3 jest wyposażona w układ przestawny wałka rozrządu. Silnik ten może współpracować z 4-stopniową skrzynią automatyczną Proactive.
Gama silników wysokoprężnych
1.5 dCi 70 KM (50 kW) / 85 KM (63 kW) / 105 KM (78 kW)
Silnik 1.5 dCi (K9K) występuje w trzech wersjach mocy maksymalnej wynoszącej 70 KM (50 kW) przy 4.000 obr/min, 85 KM (63 kW) przy 3.750 obr/min i 105 KM (78 kW) przy
4.000 obr/min. Natomiast moment obrotowy trzech odmian silnika wynosi 160 Nm (16,3 mkg) w wersji 70 KM, 200 Nm (20,4 mkg) w wersji 85 KM i 240 Nm (24,5 mkg) w wersji 105 KM.
Cenione ze względu na wysoką sprawność i cichą pracę silniki o pojemności skokowej
1.461 cm3 zostały obecnie wyposażone w układ wtrysku drugiej generacji. W wersji o mocy 85 i 105 KM jest on dostępny z filtrem cząstek stałych i dodatkowym wtryskiwaczem w układzie wydechowym. System ten pozwala na samoczynne oczyszczenie filtra w każdych warunkach eksploatacji, nawet na postoju i przy silniku pracującym na wolnych obrotach biegu jałowego. 6-biegowa skrzynia mechaniczna jest oferowana z silnikami 1.5 dCi 85 KM (z filtrem cząstek stałych) i 105 KM (z lub bez filtra cząstek stałych). Silnik 1.5 dCi 85 KM jest również dostępny ze zautomatyzowaną skrzynią 5-biegową Quickshift.
Niskie zużycie paliwa oraz emisja CO2
W przypadku wszystkich dostępnych silników, Clio Grandtour może się poszczycić niskim zużyciem paliwa, identycznym jak w hatchbacku Clio III. Z wyjątkiem silnika benzynowego 1.6 16V, wszystkie silniki Grand Modusa i Nowego Modusa spełniają kryteria Renault eco2:
– emisja CO2 musi być niższa niż 140g/km lub sinik jest zasilany biopaliwami;
– samochody są produkowane w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14001;
– po wycofaniu z eksploatacji samochód nadaje się do ponownego przetworzenia w 95%
i zawiera co najmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu surowców.
Ograniczone koszty eksploatacji i 12-letnia gwarancja antykorozyjna
Clio Grandtour został zaprojektowany w taki sposób, aby ułatwić jego eksploatację. Przebiegi między przeglądami zostały wydłużone i wymiana oleju jest przewidziana co 30.000 km w silnikach benzynowych (oprócz wersji TCE 100 KM wyposażonej w nowy system Oil Control System – wymiana oleju co 20.000 km) i co 20.000 km w silnikach wysokoprężnych. Świece wymienia się co 120.000 km, filtr powietrza co 60.000 km, a filtr oleju napędowego co 40.000 km. W codziennej eksploatacji wszystkie silniki cechują się niskim zużyciem paliwa. Parametr ten jest tym bardziej zadowalający, że zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło uzyskać spadek zużycia paliwa o 0,2 do 0,3 l/100 km zależnie od rodzaju cyklu jazdy. W celu zmniejszenia kosztów napraw, Clio Grandtour zostało wyposażone w specjalnie zaprojektowane elementy nadwozia o konstrukcji odpornej na małe stłuczki. Spełniają one warunki testów RCAR1. Zastosowanie kształtowników aluminiowych w przedniej belce poprzecznej oraz polipropylenu w belce tylnej zapewnia pochłonięcie prawie całej energii lekkiego zderzenia z niewielką prędkością.
Bezpieczeństwo zapisane w genach
Wersja hatchback Clio III uzyskała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach niezależnej instytucji badawczej Euro NCAP w czerwcu 2005. Clio Grandtour zostało zaprojektowane na tej samej płycie podłogowej i wykorzystano w nim całą wiedzę Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Układ jezdny zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Auto jest wyposażone w system bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3). Dla zwiększenia komfortu jazdy i bezpieczeństwa, zastosowano w nim liczne rozwiązania techniczne np. system kontroli ciśnienia w oponach, czy regulator-ogranicznik prędkości.
Bezpieczeństwo czynne Clio III
Podobnie jak hatchback, Clio Grandtour jest przewidywalnym, łatwym do prowadzenia autem. Zawieszenie i układ jezdny gwarantują dobre trzymanie toru jazdy, niezależnie od tego czy samochód przyspiesza, czy hamuje i wykazują małą wrażliwość na wiatr boczny. Przechyły boczne zostały zniwelowane dzięki zastosowaniu stabilizatorów poprzecznych o dużej średnicy (21 mm). Niezależnie od tego, czy jest wyposażone w 4 hamulce tarczowe (montowane seryjnie w wersjach z silnikami 1.6 16V i 1.5 dCi 105 KM), czy tarczowe
z przodu i bębnowe z tyłu w pozostałych wersjach, cechuje się dużą siłą hamowania, łatwą do dozowania. Zastosowano tarcze dużej średnicy (260 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i grubości (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). Clio Grandtour wyposażono w dostępne również w hatchbacku Clio III najnowsze systemy wspomagające prowadzenie. Wersja kombi jest seryjnie wyposażona w system ABS Bosch 8.0 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i systemem wspomagania nagłego hamowania, a także ESP z funkcją kontroli podsterowności. W fazie ruszania można aktywować system zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR) za pomocą wyłącznika ESP. Ponowne załączenie systemu następuje przy kolejnym uruchomieniu silnika lub po przekroczeniu prędkości 50 km/h. Funkcja regulacji momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów (MSR) pozwala uniknąć zablokowania kół pędnych w przypadku zdjęcia nogi z gazu lub hamowania na śliskiej nawierzchni.
Bezpieczeństwo bierne: pełna ochrona wszystkich pasażerów
Clio III hatchback uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach niezależnej instytucji badawczej Euro NCAP w czerwcu 2005 roku. Opracowane na tej samej płycie podłogowej i wyposażone w system bezpieczeństwa Renault (SRP3) trzeciej generacji, Clio Grandtour gwarantuje optymalne bezpieczeństwo pasażerów niezależnie od zajmowanego przez nich miejsca. W konstrukcji Clio Grandtour wykorzystano stal i materiały zapewniające maksymalne rozproszenie energii kinetycznej. Przód, boki i tył nadwozia posiadają strefy kontrolowanego zgniotu, które umożliwiają zmniejszenie przenoszonej siły zderzenia.
Dzięki sztywnej konstrukcji nieulegającej odkształceniu, kabina stanowi coś w rodzaju „kapsuły ratunkowej”, zabezpieczającej pasażerów przed wgnieceniem podzespołów znajdujących się w komorze silnika. Przednie pasy bezpieczeństwa Clio Grandtour są wyposażone w pirotechniczne napinacze zapewniające optymalne utrzymanie ciała w razie zderzenia. Pasy posiadają ograniczniki napięcia wyskalowane na siłę 400 daN w celu ochrony klatki piersiowej. Drugi napinacz zapewnia lepsze zabezpieczenie miednicy i pozwala uniknąć tzw. nurkowania – napinacz napina biodrową część pasa w celu utrzymania użytkownika w fotelu.
W zależności do wersji, Clio Grandtour może być wyposażone w sześć poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia i cztery poduszki boczne. W przypadku zderzenia czołowego ochronę użytkowników zapewniają również inne elementy wyposażenia. Szkielet kierownicy z magnezu ulegający odkształceniu oraz łamana kolumna kierownicy pozwalają zmniejszyć odległość między kierownicą a kierowcą.
Boczne miejsca z tyłu są wyposażone w ograniczniki napięcia i pirotechniczne zwijacze (montowane seryjnie lub w opcji). Wszystkie tylne miejsca posiadają odpowiednio wyprofilowaną podstawę, co zapobiega nurkowaniu. Uzupełnieniem systemu są sztywne i pionowo ustawione klamry pasa.
Wyposażenie zwiększające wygodę
W celu zapewnienia wyższego komfortu i bezpieczeństwa Clio III jest wyposażone (seryjnie w zależności od poziomu wyposażenia lub w opcji) w:
– system kontroli ciśnienia w oponach;
– radar cofania ułatwiający parkowanie;
– dwufunkcyjny czujnik światła i deszczu, sterujący włączaniem wycieraczek i ich prędkością pracy oraz automatycznym włączaniem reflektorów;
– regulator i ogranicznik prędkości.
Rodzina Clio powiększa się o Clio Grandtour
Clio odniosło światowy sukces – od momentu wprowadzenia go na rynek w 1990 roku wyprodukowano ponad 9 milionów sztuk trzech generacji tego modelu. Zgodnie z założeniami Kontraktu Renault 2009, grupa rozbudowuje ofertę o wersję kombi. Clio Grandtour pojawia się w dużej rodzinie małych samochodów. W nowy model zainwestowano łącznie ponad 80 mln euro. Produkowany w zakładzie w Bursie w Turcji, pojawi się w sprzedaży 21 grudnia 2007 we Włoszech, a następnie w styczniu i w lutym w innych krajach europejskich.
Clio Grandtour – samochód zaprojektowany w Technocentre, którego celem jest zdobycie nowych grup klientów
W ciągu ostatnich lat nastąpiło zróżnicowanie rynku małych samochodów w Europie wraz
ze zwiększeniem sprzedaży modeli kombi i pojawieniem się nadwozi jednobryłowych.
W 2006 roku sprzedaż w tym segmencie wyniosła 5,3 mln samochodów, co stanowi 36,5% łącznej sprzedaży samochodów w Europie. Renault jest wiodącym producentem w tym segmencie. We wrześniu 2007 roku marka posiadała 9,4% udziałów w tym rynku (niemal 420.000 sprzedanych samochodów), z czego niemal połowę stanowiły Clio III.
Zgodnie z założeniami Kontraktu Renault 2009, pojawienie się Clio Grandtour – samochodu, który ma zdobyć nowe grupy docelowe klientów – pozwoli Grupie na rozbudowanie oferty produktowej w segmencie, obejmującej Clio III wprowadzone w 2005 roku i Nowe Twingo, wprowadzone w czerwcu 2007 roku. Renault stara się poszerzyć krąg odbiorców docierając do innych grup docelowych niż klienci wersji hatchback, w celu zwiększenia sprzedaży na rynku cechującym się silną konkurencją.
Clio Grandtour, zaprojektowane w Technocentre, gdzie powstało również Clio III, dysponuje sprawdzoną i niezawodną płytą podłogową B Aliansu Renault-Nissan (stosowaną w modelach Clio III, Modus). Wykorzystanie ponad 60% podzespołów hatchbacka, takich jak układ jezdny (tzw. carry–over) umożliwiło ograniczenie kosztów projektowych do 35 mln euro. Clio Grandtour posiada również tę samą oś tylną co Grand Modus.
Bursa – zakład spełniający wysokie standardy jakości grupy Renault
Clio Grandtour jest produkowane w zakładach Oyak-Renault utworzonych w 1969 roku w Bursie w Turcji, gdzie Renault – lider na rynku samochodów osobowych w 2007 roku – posiada 16,6% udziału w rynku. Kompaktowe kombi jest czwartym po Clio III, Thalii i Megane II sedan modelem produkowanym w tym zakładzie. Decyzja o powierzeniu produkcji Clio Grandtour temu właśnie zakładowi została podyktowana mniejszymi kosztami produkcji związanymi z niższym poziomem płac w Turcji oraz wysokim współczynnikiem wykorzystania produkowanych lokalnie części i komponentów (90%), a także wysokim poziomem jakości.
Zakład w Bursie posiada certyfikat ISO 9001. W październiku 2007 roku wyeksportował swój milionowy samochód. Cechuje się doskonałą jakością produkcji, w szczególności dzięki wysokim kwalifikacjom operatorów. W 2007 roku, przeprowadzono 350.000 godzin szkoleń, w tym 13.000 godzin dotyczących Clio Grandtour.
Aby zapewnić jak najwyższy poziom jakości samochodów, zakład w Bursie stosuje od 2000 roku, podobnie jak wszystkie fabryki Grupy, System Produkcji Renault (SPR). Jego celem jest osiągnięcie najwyższego światowego poziomu produkcji poprzez stałą poprawę wyników na stanowiskach pracy. System jest oparty na standaryzacji czynności i codziennej kontroli jakości w celu zagwarantowania jednolitego i powtarzalnego poziomu jakości.
Inwestycje w wydziały blacharsko-montażowe i mechaniczne
Sukces handlowy produkowanych w zakładzie modeli, do których dołączy Clio Grandtour, wymusił znaczny wzrost mocy produkcyjnych w 2006 roku. Aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie utworzono ponad 1000 nowych miejsc pracy, co zwiększyło zatrudnienie do 5.470 osób. Zainwestowano 47 mln euro w rozbudowę zakładu i zwiększenie mocy montażowych. Inwestycje dotyczą głównie nowych instalacji przeznaczonych do produkcji Clio Grandtour takich jak boki nadwozia lub wzmocnione tylne osie. Jednocześnie zainwestowano 71 mln euro w zakład produkujący silniki, który od 2008 roku będzie dostarczał, napędzające Clio Grandtour silniki 1.5 dCi.
Zakład w Bursie prowadzi liczne działania w ramach polityki ochrony środowiska Grupy Renault. Kompleks posiadający od 1999 roku certyfikat ISO 14001, stale inwestuje, co pozwoliło np. na zmniejszenie o ponad 50% zużycia wody na 1 samochód w latach 2002-2006.
W sprzedaży znajdują się już cztery z dwudziestu sześciu modeli zapowiedzianych w Kontrakcie Renault 2009 (Logan MCV, Logan Van, Nowe Twingo, Nowa Laguna). Clio Grandtour wejdzie do sprzedaży 21 grudnia 2007 we Włoszech, a następnie w styczniu i lutym w innych krajach Europy Zachodniej.
1 Testy stosowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe do mierzenia zakresu napraw samochodów. Obejmują one dwa zderzenia: czołowe i tylne wykonane z rzeczywistą prędkością 15 km/h.
Źródło: Renault Polska
Zdjęcia: Renault i Krzysztof Gregorczyk.
Najnowsze komentarze