Podczas IX Międzynarodowego Forum Gazowego w Petersburgu, które odbywało się w dniach 1-4 października w centrum kongresowo-wystawienniczym ExpoForum, Renault Rosja pokazało prototypowy model Renault Logan z instalacją CNG. Auto powstało we współpracy z grupą firm skupionych w ramach ATS (o którym to projekcie wspomnę za chwilę). Prezentacja tego samochodu na Międzynarodowym Forum Gazowym pozwoli spółce Renault Rosja ocenić popyt na tego typu pojazdy i w oparciu o to podjąć decyzję, co dalej robić z tym projektem.
W ramach wydarzenia na stoisku zaprezentowano prototyp miejskiego sedana Renault Logan z instalacją CNG, zbudowany na podstawie modelu produkcyjnego w konfiguracji Life z silnikiem 1.6 litra połączonym z mechaniczną skrzynią biegów. Ta wersja jest najbardziej pożądana przez sektor transportu, który jest motorem przejścia na paliwo gazowe CNG w celu zmniejszenia kosztów, dlatego została wybrana jako podstawa do przygotowania prototypu.
Renault Logan z instalacją CNG umożliwia stosowanie dwóch paliw: sprężonego gazu ziemnego (metanu) i benzyny. Silnik uruchamia się na benzynie, po czym następuje automatyczne przełączenie na gaz. Kiedy skończy się gaz, silnik automatycznie przełączy się na benzynę. Główne zalety wersji CNG to oszczędność paliwa, a co za tym idzie znaczna redukcja kosztów użytkowania – nawet trzykrotna podczas pracy na sprężonym gazie ziemnym, a także zwiększenie zasięgu samochodu.
Grupa ATS jest kluczowym partnerem firmy AwtoWAZ, zależnej od Grupy Renault, w zakresie przygotowania instalacji CNG dla samochodów marki Łada. Grupa spółek Alternative Fuel Systems (grupa spółek ATS) powstała w 2012 roku. Firma specjalizuje się w instalacji i konserwacji samochodowych urządzeń z propanem / metanem.
Pilotażowym projektem firmy ATS w Rosji była pierwsza tego rodzaju flota taksówek – ECO TAXI. Składała się w całości z pojazdów na sprężony gaz ziemny – CNG (Compressed Natural Gas). Obecnie partnerstwo non-profit ECO TAXI jest częścią grupy przedsiębiorstw Alternative Fuel Systems i nadal rozwija się i udoskonala, w tym w kierunku wdrażania projektów biznesowych pod klucz.
Kolejnym krokiem grupy ATS było opracowanie i ulepszenie prototypów róznych modeli samochodów Łada zasilanych CNG. Doświadczenie zdobyte podczas realizacji projektu ECO TAXI okazało się bezcenne, a długi okres eksploatacji pojazdów na metanie pozwolił firmie na uzyskanie inżynierii i strojenia urządzeń gazowych na poziomie eksperckim. W tych dwóch obszarach dwie spółki ATS AUTO i ATS Engineering, które są kluczowymi partnerami AwtoWAX JSC w zakresie prototypowania i seryjnej produkcji samochodów Łada z zasilaniem CNG, pracują obecnie w grupie spółek ATS.
Grupa spółek ATS zajmuje wiodącą pozycję w regionie Samara w zakresie konwersji pojazdów i współpracuje z firmami wiodących światowych marek w branży silników gazowych. ATS – Service, jako część Grupy Spółek ATC, jest komplementariuszem Gazprom Gazomotornoje Topliwo LLC w zakresie konwersji wszystkich typów pojazdów za pomocą różnych programów dla bardziej komfortowej współpracy, a także jest jedynym operatorem konwersji pojazdów na gaz ziemny w regionie Samara.
O petersburskim forum gazowym
Forum gazowe jest wiodącą platformą do dyskusji na temat bieżących problemów branży. Decyzje podejmowane przez liderów branży po dyskusji bezpośrednio wpływają na kształtowanie się globalnego rynku gazu.
Uczestnikami forum są menedżerowie największych firm naftowych i gazowych, przedstawiciele centrów innowacji i instytutów projektowych w Rosji, eksperci, naukowcy, kierownicy wyspecjalizowanych uniwersytetów i instytutów badawczych.
Projekt jest oficjalnie wspierany przez władze federalne i regionalne: Ministerstwo Energii Federacji Rosyjskiej, Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej, władze Sankt Petersburga, a także zagraniczne i rosyjskie stowarzyszenia branżowe.
Koncentracja w jednym miejscu przedstawicieli władz państwowych, kluczowych graczy międzynarodowych i rosyjskich społeczności biznesowych oraz przedstawicieli struktur badawczych i instytutów projektowych pozwala na wszechstronny dialog w celu omówienia globalnych trendów i polityki rządu w branży gazowej, priorytetowych projektów branżowych i wielu innych istotnych tematów.
Międzynarodowe Forum Gazowe w Sankt Petersburgu datuje swoją historię od 2011 roku. Priorytetowym zadaniem Forum jest stworzenie platformy do efektywnej interakcji między liderami branży gazowniczej. Forum można słusznie nazwać wyjątkowym wydarzeniem gazowym dla Rosji: oprócz szerokiego programu wystaw SPGF z roku na rok pokazuje znaczącą i istotną część kongresu.
Renault Logan z instalacją CNG zaprezentowany podczas takiego wydarzenia z pewnością ma szanse na wdrożenie do produkcji seryjnej.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault Rosja
Najnowsze komentarze