Grupa Renault jest liderem mobilności, która tworzy rzeczywistość motoryzacji i określa ją na nowo. Wzmocniona sojuszem z Nissanem i Mitsubishi Motors oraz wyjątkową wiedzą w zakresie elektryfikacji, Grupa Renault obejmuje 4 uzupełniające się marki – Renault, Dacia, Alpine i Mobilize – oferujące swoim klientom zrównoważone i innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności.
Software Defined Vehicle (SDV) odnosi się do możliwości modernizacji samochodu w całym okresie jego eksploatacji, poprzez scentralizowaną architekturę, aktualizację i integrację nowych aplikacji w celu wzbogacenia jego funkcji. Jest to kolejna rewolucja, do której przygotowuje się wielu wiodących producentów samochodów, takich jak Grupa Renault. Te przyszłe samochody zdefiniowane wokół oprogramowania będą działać trochę na tej samej zasadzie co smartfon, ale w sposób znacznie bardziej złożony! Ta nowa technologia będzie wyposażać pojazdy grupy w najbliższych latach.
Czym jest Software Defined Vehicle?
Software Defined Vehicle (SDV) to klucz technologiczny, który otwiera pole, aby dać pojazdom możliwość ewoluowania w trakcie ich życia: ulepszona nawigacja i łączność, aktualizacja aplikacji w czasie rzeczywistym, zwiększone bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój itp. Wszystko dla poprawy wrażeń z jazdy. Ponieważ samochody już teraz stają się coraz bardziej inteligentne i połączone, oprogramowanie będzie odgrywało coraz większą rolę zarówno w ich projektowaniu, jak i ewolucji.
Ciągła aktualizacja samochodu
Już dziś możliwe jest dokonywanie zdalnych aktualizacji niektórych pojazdów poprzez system Firmware Over The Air (FOTA). Tak jest w przypadku systemów multimedialnych EASY-LINK w Clio, ZOE, Captur i Arkana oraz OpenR Link w Mégane E-Tech electric i Austral. Dzięki temu pojazd jest bezpieczny, ponieważ łatwiej i szybciej można ulepszyć system pokładowy i zastosować poprawki.
Jutro elastyczna i skalowalna architektura Software Defined Vehicle umożliwi szybszy rozwój oraz integrację nowych funkcji w całym cyklu życia pojazdu, bezpośrednio w chmurze, czyli na bezpiecznych serwerach online dostępnych z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.
A możliwości są niemal nieograniczone. Te nowe usługi mogą obejmować zarówno prewencyjną konserwację samochodu (z wykrywaniem usterek w czasie rzeczywistym), jak i personalizację wnętrza przedziału pasażerskiego, zarządzanie ładowaniem akumulatora czy systemem infotainment. Ostatecznie to każdy użytkownik decyduje, z jakich funkcji chce korzystać.
Dostęp do nowych funkcji w czasie rzeczywistym
Software Defined Vehicle będzie stale aktualizował pojazd poprzez dodawanie nowych funkcji w całym cyklu życia, w czasie rzeczywistym. Oferty, które będą proponowane, mogą być zbiorcze lub zróżnicowane, zgodnie z rzeczywistymi zwyczajami i nawykami jazdy każdego z nich. Dzięki temu poprawi się doświadczenie użytkownika.
Zwiększone bezpieczeństwo na pokładzie
Dzięki analizie danych zbieranych z samochodu, mocy obliczeń i sztucznej inteligencji oferowanej przez Software Defined Vehicle, bezpieczeństwo na pokładzie zostanie zwiększone. Na przykład zużycie niektórych części lub usterki mogą być identyfikowane w czasie rzeczywistym, co pomoże przewidywać naprawy lub bezpośrednio usuwać awarie. Mówimy tu o konserwacji predykcyjnej – a także cyfrowym bliźniaku samochodu, jego cyfrowej kopii w systemach producenta.
Zwiększenie wartości samochodu
Możliwość zdalnej modernizacji samochodu poprzez chmurę dzięki Software Defined Vehicle przyniesie korzyść w zakresie wrażeń z jazdy i życia na pokładzie, ale także w zakresie wartości samego pojazdu. Konkretnie oznacza to, że po 3 lub 4 latach pojazd straci mniej na wartości, ponieważ zostanie wzbogacony o nowe funkcje. Mówimy tu o poprawie wartości rezydualnej pojazdu.
Dzięki Software Defined Vehicle, elektryczna i elektroniczna architektura samochodów zostanie scentralizowana i ułatwi integrację nowych funkcji w całym cyklu życia pojazdu.
Jak działa Software Defined Vehicle?
Centralny komputer o znacznie większej mocy: Pojazdy wykorzystują coraz większą liczbę oprogramowania pokładowego, a do ich działania – wiele komputerów elektronicznych (procesorów). Obecnie samochód podłączony do sieci ma od 60 do 80 komputerów, wszystkie dedykowane do jednej funkcji, takiej jak oświetlenie pojazdu lub wspomaganie jazdy. Stanowi to od 50 do 80 milionów linii kodu oprogramowania w różnych jednostkach ECU!
Obecna architektura samochodów, z tą obfitością komputerów rozmieszczonych w różnych częściach pojazdu, stała się bardzo złożona. Problem: jest ograniczona pod względem mocy i możliwości ewoluowania funkcji samochodu i integrowania nowych.
W przypadku Software Defined Vehicle chodzi o to, by mieć centralny komputer o znacznie większej mocy, bardziej wytrzymały i bardziej elastyczny niż samochód potrzebuje w momencie swoich „narodzin”. Pozwoli to na przetwarzanie bardzo dużych ilości danych zbieranych przez różne czujniki samochodu, w szczególności z systemów wspomagania kierowcy (ADAS), nadwozia, zarządzania podwoziem czy usług multimedialnych i łączności. Ale również po to, aby z czasem przyjąć nowe funkcje bez spowalniania systemu. Aby zintegrować ten scentralizowany super kalkulator zdolny trwać w czasie, Grupa Renault nawiązała współpracę z firmą Qualcomm i jej rozwiązaniem „Snapdragon Digital Chassis”.
System operacyjny przeznaczony dla samochodu
Aby dodać nowe funkcje do samochodu, Software Defined Vehicle opiera się na systemie operacyjnym, trochę jak w komputerze lub smartfonie, ale dostosowanym do deski rozdzielczej. Nazywa się on „CAR OS”, czyli Car Operating System.
Nowe aplikacje, które zostaną opracowane, będą następnie dostępne w sklepie z aplikacjami i będą kompatybilne z systemem operacyjnym samochodu. Aby współtworzyć ten CAR OS, Grupa Renault zdecydowała się na współpracę z Google, kluczowym partnerem w projekcie Software Defined Vehicle.
Bezpieczne gromadzenie danych
Nowością w Software Defined Vehicle jest zwiększona ilość danych związanych z użytkowaniem samochodu. Informacje te pozwalają na identyfikację i analizę działania poszczególnych obszarów samochodu, ale także zachowań użytkowników. Oczywiście pod uwagę brane jest zarządzanie danymi osobowymi użytkowników, jak również wszystkie niezbędne aspekty cyberbezpieczeństwa.
Grupa Renault zdecydowała się na współtworzenie Software Defined Vehicle z najlepszymi partnerami.
Software Defined Vehicle to nie tylko wizja, to rzeczywistość, a Grupa Renault już weszła do gry.
Ciąg dalszy nastąpi…
źródło: Renault
Najnowsze komentarze