Rajdowy Puchar Peugeot jest od dziewięciu lat nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w 2002 roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Pucharowe zmagania, które od początku cieszyły się ogromnym zainteresowaniem kibiców, stanowiły szansę rozwoju umiejętności zarówno dla zawodników rutynowanych, jak i młodych, dopiero rozpoczynających swoje kariery. W ubiegłym sezonie tytuł w pięknym stylu zdobyli Łukasz Habaj i Jacek Spentany, którzy w całym sezonie nie ponieśli ani jednej porażki!
Samochody Peugeot 206 XS odniosły wiele spektakularnych sukcesów -zawodnicy wielokrotnie zajmowali miejsca w pierwszej „10” klasyfikacji generalnej rajdów. Rywalizacja o końcowy sukces jest zawsze zacięta i emocjonująca, ale nie przesłaniała też wspaniałej atmosfery jej towarzyszącej – pucharowe załogi wielokrotnie otrzymywały Puchar Fair Play za pomoc udzieloną rywalom.
Zarówno w założeniu organizatorów jak i rozumieniu kierowców, Puchar stanowić ma jednak okres przejściowy dla kariery. Podobnie jak w latach ubiegłych, bok zawodników utytułowanych: Marcina Dobrowolskiego, Kamila Butruka czy Grzegorza Kostki, na trasach zobaczymy też debiutantów – Sławomira Jarka i Michała Grudzińskiego.
Załogi rywalizować będą minimum w siedmiu eliminacjach. Do końcowej klasyfikacji liczyć się będzie suma uzyskanych punktów ze wszystkich startów. Każda eliminacja RPP jest jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS. Oznacza to, że zawodnicy rywalizują też o tytuły mistrzów kraju. Jednocześnie Peugeot Polska przewidział dla uczestników nagrody finansowe zarówno w każdych zawodach jak też na koniec sezonu. Nagrodą dla zwycięzcy sezonu jest samochód Peugeot 206 1.4.
Ideą pucharu jest stworzenie jednakowych warunków wszystkim startującym. Stąd rywalizacja odbywa się w oparciu o szczegółowy Regulamin Techniczny. Nad jego przestrzeganiem czuwa Komisarz Techniczny Peugeot Polska, Grzegorz Targaszewski. W tym roku wprowadzonych zostało kilka drobnych zmian i modyfikacji, wynikających zarówno z zebranych doświadczeń przez zespół Peugeot Sport Polska, jak i wynikających z sugestii zawodników.
Przypomnijmy – rajdowy Peugeot 206 XS posiada homologację grupy A. Co jest istotne – jest on w pełni przygotowany do startów w Polsce. Od początku bowiem był testowany na naszych drogach, pod okiem fachowców z Peugeot Sport z Francji oraz Peugeot Sport Polska. Dzięki temu udało się odpowiednio dobrać np. zawieszenia, uzyskać wiele doświadczeń czysto technicznych, które powinny być bardzo pomocne zawodnikom.
Samochody przed rozpoczęciem sezonu przeszły obowiązkowy przegląd w Serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie przy Al. Krakowskiej 7. Tam też istnieje możliwość serwisowania wszystkich „rajdówek” w ciągu całego sezonu (łącznie z przeglądami obowiązkowymi).
Jak podkreślił podczas inauguracyjnego spotkania organizacyjnego w Warszawie, Dyrektor Serwisu i Części Zamiennych Peugeot Polska, Tadeusz Mączyński – będzie to ostatni rok, w którym w pucharze markowym ścigać się będą samochody Peugeot 206 XS.
Do Rajdu Elmot-Remy zgłosiło się siedem załóg spośród kilkunastu tych, które wcześniej deklarowały udział w cyklu. Są to: Kamil Butruk i Maciej Wilk (numer startowy 43), aktualni Drudzy Wicemistrzowie Polski – Marcin i Michał Dobrowolscy (44), Kacper Puszkiel i Alicja Konury (45), Grzegorz Kostka (46), Michał Streer i Grzegorz Dachowski (47), Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz (49), Janusz Majek (49) oraz Sławomir Jarek i Michał Grudziński (50).
W ciągu dwóch dni zawodnicy przejadą 506,5 kilometra i rozegrają siedemnaście odcinków specjalnych o długości 187,75 kilometra. Start do rajdu nastąpi w piątek, 28. kwietnia o godzinie 16.00, pierwsza załoga zamelduje się na mecie dzień później o godzinie 17.50.
Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2007 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, MICHELIN, R-M CSV, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.
Kalendarz Rajdowego Pucharu Peugeot:
28 – 29 kwietnia: Rajd Elmot;
8 – 10 czerwca: Rajd Polski;
12 – 14 lipca: Rajd Subaru;
27 – 29 lipca: Rajd Kaszub;
9 – 11 sierpnia: Rajd Rzeszowski;
7 – 8 września: Rajd Nikon;
21 – 23 września: Rajd Warszawski.
Punktacja (miejsce i punkty):
1 – 25 pkt.
2 – 22 pkt.
3 – 20 pkt.
4 – 18 pkt.
5 – 16 pkt.
6 – 14 pkt.
7 – 12 pkt.
8 – 10 pkt.
9 – 8 pkt.
10 – 6 pkt.
11 – 4 pkt.
12 – 2 pkt.
NAGRODY
Po każdym rajdzie:
Pięć pierwszych załóg – nagrody finansowe;
Trzy pierwsze załogi – prawo do pomniejszenia kosztów przeglądu w Stacji Peugeot Sport Polska w Warszawie o kwotę 400 złotych;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) – puchary.
Klasyfikacja końcowa sezonu:
1 – Samochód Peugeot 206 1,4 (podatek odprowadza Peugeot Polska);
2 – 15.000 zł;
3 – 10.000 zł;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) – puchary
SILNIK (TU5JP4)
Pojemność skokowa: 1587 ccm
Ustawienie: Poprzecznie z przodu/ napęd na koła przednie
Liczba cylindrów: 4
Liczba zaworów/cylinder: 4
Średnica cylindra/skok tłoka: 78,5 mm x 82 mm
Moc maksymalna: 130 KM przy 6000 obr./min.
Moc na litr pojemności: 81,9 /l
Maksymalny moment obrotowy: 169 Nm przy 4100 obr./min.
Moment obr. na litr pojemności: 106,5 Nm/l
Rozrząd: Pasek/DOHC/16 zaworów
Wał korbowy: 5 podpór
Chłodzenie: Płyn chłodzący
Wtrysk: Bosch
Zapłon: Bosch
Smarowanie: Rozbryzgowo-ciśnieniowe
SYSTEM PRZENIESIENIA NAPĘDU
Sprzęgło: Jednotarczowe
Skrzynia biegów: Manualna MA5S 5 biegów+wsteczny
ZAWIESZENIE
Przód: Pseudo MacPherson, stabilizator
Tył: Wahacze wleczone, drążki skrętne, stabilizator
UKŁAD KIEROWNICZY
Listwa zębata ze wspomaganiem
UKŁAD HAMULCOWY
Przód: Tarcze wentylowane o średnicy 283 mm, zaciski pływakowe
Tył: Tarcze o średnicy 247 mm, zaciski pływakowe, korektor siły regulowany ręcznie
WYMIARY
Długość: 3822 mm
Szerokość: 1673 mm
Wysokość: 1435 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1443/1434 mm
Koła: 6/15”, obręcze stalowe
Masa własna: 940 kg
Wskaźnik ciężaru do mocy: 7,23 Kg/KM
Materiały smarne: Total SAE 10W50
Najnowsze komentarze