Silnik benzynowy 1.6 VTi EC5 to wolnossąca jednostka, która była montowana w samochodach marek Citroën i Peugeot.
Przeszło dekadę temu koncern PSA postanowił podjąć wyzwanie rzucone przez Dacię, która modelem Logan zaczęła podbijać rynek. Odpowiedzią były bliźniacze modele: Peugeot 301 i Citroën C-Elysée. Z myślą przede wszystkim o rynkach rozwijających się, gdzie zapotrzebowanie na nowy lecz wciąż możliwie prymitywny środek lokomocji jest ogromne powstał właśnie ten projekt. Specjalnie na jego potrzeby powstała jednostka 1.6 VTi EC5.
Peugeot 301 i Citroën C-Elysée potrzebowały nieskomplikowanego silnika benzynowego, oczywiście wolnossącego – tego właśnie przede wszystkim oczekiwał rynek. Punktem wyjścia stała się znana od wielu lat jednostka o tej samej pojemności z serii TU5 o mocy 110 KM. Po delikatnych zmianach sprowadzających się do prób spełnienia wymagającej normy emisji spalin Euro6 osiągnięto zamierzony efekt – przy okazji zwiększając moc do 115 KM. Nadal jednostka łączona była z pięciostopniową przekładnią manualną.
Motywem przewodnik przy tworzeniu tej konstrukcji były maksymalnie niskie koszty produkcji i późniejszego serwisowania – nie dziwi więc posiłkowanie się starszym silnikiem o sprawdzonej i wytrzymałej budowie. Czterocylindrowy blok przykryto głowicą z szesnastoma zaworami. Za dostarczanie mieszanki paliwowej do cylindrów nadal odpowiedzialny jest wielopunktowy wtrysk paliwa, na polskim rynku oferowana była fabryczna instalacja gazowa LPG oczywiście z gwarancją. Wyższą sprawność silnika uzyskano między innymi dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu. Podobnie jak baza, także 1.6 VTi wykorzystuje napęd rozrządu oparty na pasku.
Zobacz: Citroën C-Elysee – ile kosztował w momencie premiery?
W ruchu miejskim zużycie paliwa nie przekracza 9-11 litrów, poza terenem zabudowanym kierowca o spokojnym usposobieniu zbliży się do 6 litrów na sto kilometrów. Użytkownicy jak jeden mąż utyskują na brak szóstego biegu, bez wątpienia zyskał by na tym komfort akustyczny w kabinie i oczywiście spalanie – niestety, sześciobiegowa przekładnia byłaby istotnie droższa w produkcji. Niektórzy użytkownicy zwracają również uwagę na głośną pracę silnika. Nie zapominajmy, że trafił on do modelu budżetowego w którym oszczędzano także na elementach wygłuszeniowych.
Zestaw rozrządu zgodnie z katalogowymi wskazaniami podlega wymianie co pięć lat lub 120 tysięcy kilometrów. Koszt operacji poza autoryzowaną stacją obsługi oscyluje wokół 700 złotych, dostęp do wszystkich elementów jest wzorowy. Mechanicy sugerują jednak profilaktycznie skrócenie interwału do 90-100 tysięcy kilometrów – 1.6 VTi jest silnikiem kolizyjnym. Wymiana oleju wzorem innych modeli w gamie zalecana jest co 30 tysięcy kilometrów lub co dwa lata. Tę wartość również warto skrócić, do 10-15 tysięcy kilometrów. Układ smarowania mieści tylko 4.3 litra oleju 5W30, nawet ewentualne niewielki ubytek szybko doprowadzić może do poważnych uszczerbków.
Zobacz: nowe samochody Citroën
Dotychczas 1.6 VTi pokazał się raczej z dobrej strony. Prosta budowa, dobre zaopatrzenie w części zamienne i ich niskie ceny są ogromną zaletą. Okazjonalnie zdarzają się trudności z zacinającą się przepustnicą, cewkami zapłonowymi i nieszczelnościami po znacznych przebiegach.
Fabryczne dostosowanie do LPG pozwala cieszyć się niskimi kosztami jazdy.
Najnowsze komentarze