W latach 90-tych, Peugeot konkurował z Jaguarem, Mercedesem, Mazdą i Toyotą w World Endurance Championship z wolnossącym 3.5-litrowym silnikiem V10.
3,5-litrowy silnik wolnossący Peugeot reprezentuje krótki okres w historii światowych wyścigów endurance. Pod koniec lat osiemdziesiątych FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) dążyła do ujednolicenia na poziomie technicznym swoich dwóch flagowych mistrzostw (Formuła 1 i Endurance). W tym celu w 1991 r. postanowiono, że w obu mistrzostwach będzie obowiązywał wymóg stosowania wolnossących silników o pojemności 3,5 litra.
Peugeot wybrał silnik V10, mocniejszy i solidniejszy niż V8, który oferował większy moment obrotowy niż V12, co było ważnym czynnikiem w wyścigach endurance. Zyskał również zoptymalizowane przyspieszenie, co miało wpływ na poprawę dynamiki. Według inżynierów Peugeot, V10 zapewniło również lepszy kompromis pomiędzy wagą a zużyciem paliwa.
Niektórzy inni konstruktorzy nie byli tak entuzjastycznie nastawieni. Opracowanie mechaniki było skomplikowane i wymagało znacznego zaangażowania finansowego. W 1991 roku Jaguar i Mercedes poszły w ślady Peugeota, ale pod koniec sezonu zakończyły swój udział w mistrzostwach. Jedynie Mazda utrzymała swój udział w następnym roku, gdy inny japoński producent, Toyota, powrócił do międzynarodowych wyścigów endurance.
Pojedynek między Peugeotem a Toyotą wstrząsnął sezonem 1992, zapowiadając się na ostatni w swoim rodzaju. Kulminacją ich rywalizacji było starcie podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1993 r. i oznaczało koniec atmosferycznych silników 3.5-litrowych w zawodach poza Formułą 1. Zwycięzca mógł być tylko jeden.
Wyścig w 1993 r. wygrał Peugeot Talbot Sport, a kierowcy Geoff Brabham oraz debiutanci w Le Mans Éric Hélary i Christophe Bouchut pokonali 375 okrążeń w swoich Peugeotach 905 Evo 1B. Peugeoty zajęły trzy pierwsze miejsca, Toyota zajęła dopiero czwarte i kolejne z uwagi na niekończące się problemy z samochodami, uszkodzeniu w japońskich samochodów uległy m.in. instalacje elektryczne i skrzynie biegów.
Silnik V10 w Peugeot 905 EVO 1B osiągał 715 KM.
Najnowsze komentarze