Koncern Stellantis zaprezentował nową platformę, która łączy zalety elektryfikacji i jednostek typu fuel flex pracujących na benzynie i etanolu. Architektura o nazwie „Bio-Hybrid” korzysta z alternatywy układu hybrydowego przeznaczonej specjalnie na rynek brazylijski.
Płyta podłogowa Bio-Hybrid została zaprezentowana w centrum technologicznym Polo Automotivo de Betim w stanie Minas Gerais w Brazylii i co ciekawe może korzystać nie z jednego, ale z czterech różnych alternatyw dla spalinowego układu napędowego. Stellantis zapowiada, że płyta podłogowa jest kompatybilna z lokalnymi liniami produkcyjnymi w Betim (MG), Porto Real (RJ) i Goianie (PE). W przyszłości zostanie wykorzystana w całej gamie produktów giganta a więc w nowych modelach Fiata, Peugeota i Citroëna.
Prace nad hybrydowymi platformami Stellantis rozpoczęły się w ubiegłym roku. Przy projekcie pomogły liczne partnerstwa z dostawcami, badaczami i innymi firmami, które mają przyspieszyć wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie układów napędowych i dekarbonizacji mobilności.
Zobacz także: Fiat Pulse przekroczył próg 100 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy
„Bio-Hybrid jest częścią technologicznej ścieżki dostępnej i zrównoważonej mobilności, którą podąża Stellantis. Chcemy zwiększyć zalety etanolu jako paliwa odnawialnego, ponieważ cykl produkcyjny tego paliwa pochłania większość emisji, łącząc napęd oparty na biopaliwach z układami elektrycznymi” – powiedział Antonio Filosa, prezes Stellantis w Ameryce Południowej. Filosa podkreślił również korzyści w wydajności i oszczędności paliwa, jakie zapewniają elektryczne układy napędowe.
Rozwój nowych technologii hybrydyzacji jest zgodny z długoterminowym planem strategicznym Stellantis Dare Forward 2030, który przewiduje dekarbonizację procesów i produktów firmy do 2038 roku, przy 50% redukcji emisji już w 2030 roku.
Etanol i silnik elektryczny
Platforma Bio-Hybrid uwzględnia lokalną charakterystykę rynku, w którym dużą rolę jako paliwo odgrywa etanol. „Bio-Hybrid to technologia dekarbonizacji mobilności, która koncentruje się na cechach i zasobach Brazylii, takich jak etanol i czysta energia elektryczna” – mówi Antonio Filosa. „Narodziła się z naszej platformy Bio-Electro, która jest próbą nacjonalizacji technologii. Naszym priorytetem jest dekarbonizacja mobilności, ale chcemy to zrobić w sposób dostępny dla jak największej liczby konsumentów oraz poprzez rozwój technologii i komponentów w Brazylii”.
Antonio Filosa zwraca uwagę, że nowe technologie hybrydowe i elektryczne powinny być szansą na wzmocnienie brazylijskiej inżynierii i krajowego przemysłu. „To szansa na reindustrializację i reorganizację krajowego przemysłu części samochodowych, który jest zróżnicowany, złożony i bardzo ważny dla brazylijskiej gospodarki” – zauważa.
Cztery nowe platformy Stellantis dla Brazylii
Firma Stellantis opracowała cztery platformy o różnym stopniu elektryfikacji, które są przeznaczone dla Brazylii:
- Bio-Hybrid
- Bio-Hybrid e-DCT
- Bio-Hybrid Plug-in
- BEV (100% elektryczny)
Platforma Bio-Hybrid jest wyposażona w wielofunkcyjne urządzenie elektryczne, które zastępuje alternator i rozrusznik. System dostarcza energii mechanicznej i elektrycznej, która generuje dodatkowy moment obrotowy oraz wytwarza energię elektryczną do ładowania dodatkowego 12-woltowego akumulatora litowo-jonowego. Pracuje równolegle z konwencjonalnym układem elektrycznym pojazdu. System generuje moc do 3KW, zapewniając lepsze osiągi samochodu i mniejsze zużycie paliwa.
Zobacz także: Gdzie produkowany jest komfortowy Citroën C4? Z krótką wizytą w fabryce
Platforma Bio-Hybrid e-DCT jest obsługiwana przez dwa silniki elektryczne. Pierwszy z nich zastępuje alternator i rozrusznik. Druga, większa jednostka jest sprzężona ze skrzynią biegów. 48-woltowy akumulator litowo-jonowy obsługuje system i jest zasilany przez wspomniane układy. Elektroniczne zarządzanie steruje pracą między trybem spalinowym, elektrycznym lub hybrydowym, optymalizując przyjemność z jazdy i oszczędność.
Platforma Bio-Hybrid Plug-in jest wyposażona w akumulator litowo-jonowy 380 V, ładowany przez system regeneracji podczas hamowania, zasilany przez silnik spalinowy pojazdu lub wreszcie przez zewnętrzne źródło zasilania (plug-in). Architektura ma również silnik elektryczny, który dostarcza moc bezpośrednio na koła samochodu. System zarządza pracą pomiędzy trybem spalinowym, elektrycznym lub hybrydowym, optymalizując osiągi i ekonomię.
Wreszcie, architektura BEV (100% Electric) jest całkowicie napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora 400V, poprzez system regeneracji lub z wtyczki. Architektura zapewnia natychmiastowy moment obrotowy oraz responsywne przyspieszenie. System ma konfigurowalny dźwięk i wydajność, nawet przy niskich prędkościach.
Inteligentna droga do dekarbonizacji
Stellantis postrzega napęd elektryczny jako dominujący trend w światowym sektorze motoryzacyjnym. Firma uważa jednak, że w celu dostosowania się do scenariusza brazylijskiego, konieczna jest ścieżka przejściowa, która pozwoli „dojrzeć” krajowemu łańcuchowi produkcyjnemu opartemu mocno na montażu elementów mechanicznych dla pojazdów spalinowych. Ponadto elektryfikacja niesie ze sobą zupełnie nowe zapotrzebowanie na komponenty, głównie elektryczne układy napędowe i elektronikę sterującą, które obecnie produkowane są poza granicami Brazylii.
Połączenie etanolu, silnego sprzymierzeńca w redukcji emisji CO2, z elektryfikacją stanowi konkurencyjną alternatywę dla przejścia na mobilność niskoemisyjną. Ta droga przejścia jest konieczna, aby mobilność była zrównoważona i jednocześnie dostępna, ponieważ pojazdy elektryczne, mimo że są skuteczne w procesie dekarbonizacji, nadal pociągają za sobą wysokie koszty, co uniemożliwia zakup dla większości konsumentów.
Etanol jest konkurencyjną alternatywą dla dekarbonizacji Brazylii. Biorąc pod uwagę cały cykl życia samochodu, użycie etanolu jest niezwykle wydajne pod względem emisji, ponieważ trzcina cukrowa w swoim cyklu rozwojowym pochłania CO2, co zapewnia około 60% ostatecznego ograniczenia emisji CO2 w porównaniu ze stosowaniem benzyny. Ponadto Brazylia zgromadziła ponad cztery dekady technologii tego paliwa i dysponuje już ogromną platformą produkcyjną, logistyczną i dystrybucyjną. Z tego powodu Stellantis zaprezentował również jednostkę spalinową zasilaną wyłącznie etanolem, która może zagościć w produktach firmy w najbliższych latach, a nawet w platformach Bio-Hybrid.
Najnowsze komentarze