Stellantis, właściciel takich marek jak Citroën, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Opel i Peugeot, świętuje uruchomienie kolejnej działalności produkcyjnej w zakresie zelektryfikowanych przekładni dwusprzęgłowych (eDCT) w swoim historycznym kompleksie Mirafiori we Włoszech, co stanowi kolejny krok w ramach inwestycji o wartości 240 mln euro we włoski przemysł motoryzacyjny w celu stworzenia Mirafiori Automotive Park 2030.
Dyrektor generalny Stellantis Carlos Tavares ogłosił też dodatkową inwestycję w wysokości 100 milionów euro w celu zwiększenia potencjału kultowego Fiata 500e. Mirafiori Automotive Park 2030 jest fizycznym ucieleśnieniem wizji Stellantis przekształcenia się w firmę zajmującą się technologiami zrównoważonej mobilności. Zakład, będący jednym z trzech głównych globalnych centrów Stellantis, prowadzi działalność obejmującą cały cykl motoryzacyjny, od projektowania po recykling.
Mirafiori jest również częścią programu transformacji kampusu grEEn trwającego w Stellantis i pomoże zaoszczędzić 36 000 ton emisjiekwiwalentu CO2 . Kampus grEEn to miejsce wymiany i dzielenia się pomysłami, które promuje kreatywność i wydajność, a ostatecznie tworzy wysoce pożądane środowisko pracy. Przeprojektowane przestrzenie bezpośrednio wspierają cel Stellantis, jakim jest zerowa emisja dwutlenku węgla do 2038 r., określony w strategii Dare Forward 2030.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
„Stellantis czerpie ze swoich korzeni we Włoszech, Francji i Stanach Zjednoczonych, aby prowadzić działalność na całym świecie” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Mirafiori jest wyjątkowe wśród korzeni Stellantis, ponieważ staje się pełnoprawnym centrum skupiającym funkcje centralne, rozwój technologii, produkcję i działania związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Właśnie dlatego jego głęboka transformacja, z ośmioma nowymi działaniami w Turynie od czasu utworzenia Stellantis, wymaga wiele uwagi, szkoleń i inwestycji, aby nadal dostarczać pojazdy, technologie i usługi, które podbijają serca i umysły naszych klientów na całym świecie. Równolegle z uruchomieniem produkcji eDCT, dzisiejsza zapowiedź dodatkowej inwestycji w wysokości 100 milionów euro służy ambicji dalszego zwiększania atrakcyjności i przystępności cenowej Fiata 500e w celu powiększenia bazy klientów, a tym samym rozszerzenia działalności produkcyjnej Mirafiori. Jak pokazaliśmy dzisiaj, zamierzamy bronić naszej pozycji lidera we Włoszech przed wszelką konkurencją, w tym chińskimi producentami, niezależnie od wsparcia, z jakiego mogą korzystać w tym kraju. Każdego dnia nasi włoscy pracownicy demonstrują swoje umiejętności, ducha walki i odporność. Chcę im gorąco i szczerze podziękować za ich wsparcie dla Stellantis. Interesariusze mogą oczekiwać, że będziemy nadal chronić i pielęgnować nasze korzenie w nowy, czasem zaskakujący sposób„.
Mirafiori Automotive Park 2030 to kolejny rozdział w bogatej, 80-letniej historii tego historycznego miejsca. Obecnie jest to miejsce produkcji Abartha 500e, Fiata 500e, Maserati GranTurismo i Maserati GranCabrio, a ponad 90% produkowanych tam pojazdów jest eksportowanych, przyczyniając się do poprawy bilansu handlowego Włoch.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
W 2023 roku FIAT zwiększył swój globalny wolumen sprzedaży o 12%, rejestrując łącznie 1,35 miliona sztuk sprzedanych na całym świecie i potwierdzając, że jest wiodącą marką Stellantis pod względem wielkości sprzedaży. Marka jest liderem na czterech rynkach z udziałem 21,8% w Brazylii, 12,8% we Włoszech, 15,7% w Turcji i 78,6% w Algierii. FIAT jest liderem w segmencie A w Europie z 42% udziałem w rynku, a nowo ogłoszona inwestycja w 500e ma na celu wzmocnienie pozycji lidera modelu, oferując lepsze wrażenia klienta dzięki bardziej przystępnej cenowo opcji z całkowicie nowym akumulatorem i silnikiem elektrycznym.
Oprócz produkcji pojazdów na miejscu, dla marek FIAT i Maserati, Mirafiori Automotive Park 2030 obejmuje:
- Produkcja skrzyń biegów: Oprócz istniejącej produkcji manualnej skrzyni biegów C514 dla Fiata Pandy budowanej w Pomigliano we Włoszech, spółka joint venture eTransmissions Assembly uruchomiła dziś produkcję eDCT dla hybrydowych układów napędowych marki Stellantis w okresie krótszym niż dwa lata. Zakład będzie produkował do 600 000 eDCT rocznie, równolegle z produkcją w Metz we Francji. Przekładnia eDCT produkowana w Mirafiori to najnowocześniejsza, a jednocześnie przystępna cenowo technologia hybrydyzacji, wykorzystująca silnik elektryczny o mocy 21 kW w dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Silnik zapewnia napęd elektryczny w scenariuszach o niskim momencie obrotowym, takich jak jazda miejska lub przelotowa, pozwalając silnikowi spalinowemu pozostać wyłączonym przez 50% czasu w cyklu miejskim. Gdy potrzebny jest większy moment obrotowy, włącza się silnik spalinowy.
- Centrum technologii akumulatorów: Nowoczesne centrum o wartości 40 milionów euro zwiększa możliwości firmy Stellantis w zakresie projektowania, opracowywania i testowania zestawów akumulatorów, modułów, ogniw wysokonapięciowych i oprogramowania, które będą zasilać nadchodzące pojazdy marki Stellantis. Centrum jest jednym z największych w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.
- SUSTAINera Circular Economy Hub: Ta pionierska inicjatywa ma na celu zrównoważone modele produkcji i konsumpcji. Działania obejmują regenerację pojazdów, demontaż pojazdów i regenerację części, z planami globalnej ekspansji. Celem Stellantis jest czterokrotne zwiększenie przychodów z części i usług o wydłużonym okresie eksploatacji oraz 10-krotne zwiększenie przychodów z recyklingu do 2030 r. w porównaniu z 2021 r.
- Nadchodzący kampus grEEn: Neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i oparty na współpracy program transformacji miejsca pracy, który ma na celu wzmocnienie korzeni projektowania motoryzacyjnego, technologii i funkcji centralnych Stellantis poprzez innowacyjne, zrównoważone i oparte na współpracy projekty.
Kampus grEEn
Kampus grEEN to między innymi:
- Globalna siedziba Stellantis Pro One ma wspierać ofensywę firmy w zakresie pojazdów użytkowych w celu osiągnięcia pozycji globalnego lidera. Działalność związana z pojazdami użytkowymi stanowi jedną trzecią całkowitych przychodów Stellantis.
- Drive4You, własna firma logistyczna Stellantis, obsługująca 230 ciężarówek i 230 kierowców we Włoszech, z siedzibą w Turynie.
- Mobilisights, w pełni poświęcona rozwojowi działalności firmy w zakresie danych jako usługi (DaaS) oraz opracowywaniu i licencjonowaniu innowacyjnych produktów, aplikacji i usług B2B.
- Centrum oprogramowania z globalną odpowiedzialnością za zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i STLA AutoDrive.
- Zaawansowana inżynieria, służąca jako globalne centrum wiedzy specjalistycznej w zakresie wtrysku tworzyw sztucznych, pełnowymiarowych samochodów dostawczych, oprogramowania i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy.
- Stellantis Design – siedziba główna zajmująca się projektowaniem samochodów Abarth, Alfa Romeo, FIAT, Lancia, Maserati i europejskich pojazdów Jeep.
- Włoska spółka zajmująca się sprzedażą krajową
W ciągu ostatnich pięciu lat Stellantis zainwestował ponad 5 miliardów euro we włoskie operacje związane z nowymi produktami i zakładami produkcyjnymi i nadal będzie to robić, aby zbudować zrównoważony model biznesowy dla swojej działalności we Włoszech, przy wsparciu swoich dostawców i instytucji, jako „włoski zespół złożony z trzech graczy”. Firma zapewnia również szkolenia w celu przekwalifikowania i podniesienia kwalifikacji swoich pracowników, kontynuując owocną współpracę z Politechniką w Turynie, która rozpoczęła się w 1999 roku i obecnie prowadzi do stworzenia kampusu projektowania i zrównoważonej mobilności w obszarze Mirafiori.
Stellantis inwestuje ponad 50 miliardów euro na całym świecie w elektryfikację w ciągu dekady, aby zrealizować cele Dare Forward 2030 polegające na osiągnięciu 100% sprzedaży samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w Europie i 50% sprzedaży samochodów osobowych i lekkich ciężarówek BEV w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele sprzedażowe, Spółka zabezpiecza około 400 GWh pojemności akumulatorów, w tym wsparcie sześciu zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 r. stać się korporacją o zerowej emisji dwutlenku węgla netto, z uwzględnieniem wszystkich zakresów, z jednocyfrową procentową kompensacją pozostałych emisji.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze