I znowu AUTO ŚWIAT ukazał się z dodatkiem. Na gorszym papierze, za to w minimalnie większym formacie. Poświęcono go autom używanym. Znalazły się w nim także samochody francuskie, więc na pewno tam zajrzymy. Zanim jednak to zrobimy, wspomnę o Citroënie C4 i Peugeocie 307, których małe zdjęcia znalazły się na okładce tygodnika.
AUTO ŚWIAT nr 30 (1230) z 22.VII.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane. Testy, porady, eksploatacja”)
Cena: 3,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C4 Picasso, C5, DS 3, DS 4, DS 5, 3 Crossback, 207, 208, 307, 308, 3008, 508, 5008, Metropolis, RCZ, Megane, Movano
Przez pierwszych piętnaście stron nie znalazłem niczego o samochodach francuskich. Na stronie 16. też nie, ale jest tam wzmianka o Oplu Motano, a to przecież bliźniak francuskiego dostawczaka, więc mogę o nim wspomnieć. Zwłaszcza, że Opel należy do Grupy PSA.
Mercedes X, to auto, które powstało na bazie Nissana Navary. Równolegle stworzono wersję dla Renault, nazwaną Alaskan. Mercedesa owego AUTO ŚWIAT porównał z Volkswagenem Amarokiem. W zasadzie zrobił to pewnie AUTO BILD, a AUTO ŚWIAT przetłumaczył na polski. Nie będę się zagłębiał w test, ale zwróciłem w tym materiale uwagę na jedna kwestię. Stwierdzono, że Amarok ma nawigację z ekranem o przekątnej 6,3 cala. Stwierdzono i tyle. Kiedy widziałem testy np. dużych vanów Grupy PSA, to strasznie tam narzekano (też zresztą uznałem to za wadę), że wyświetlacz jest mały (7”) w tak wielkim samochodzie. A Amarok, to niby taki malutki? Tu jednak krytyki nie ma, tu jest po prostu stwierdzenie faktu.
Podobnie liberalne podejście do Grupy VAg spotkałem w teście Seata Arony. Napisano tam, że 115-konny silnik jest mały, ale mocny. Zapamiętajcie sobie to na chwilę, bo na kolejnych trzech stronach (24-26) znajdziecie test DS 3 Crossbacka. To samochód z podobnego segmentu – miejski Crossover, czy też SUV-ik. Tyle, że droższy, bo i bardziej prestiżowy, dużo lepiej wykończony. Pod maską tego DS-a pracował silnik o mocy 130 KM. Też benzynowy, też trzycylindrowy, Ale AUTO ŚWIAT twierdzi, że ta jednostka, dostarczająca w dodatku 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego i to już przy 1.750 obr./min. zapewnia tylko przeciętną dynamikę. Silnik Arony generuje 200 Nm (nie podano przy jakich obrotach, ale znalazłem w Internecie, że jest to 2.000 obr./min.). W dodatku DS 3 Crossback jest oszczędniejszym samochodem, choć ma mocniejszy silnik! AUTO ŚWIAT chwali dynamikę Arony (10,1 sekundy do setki) i krytykuje francuskiego auta (9,2 sekundy, ale AUTO ŚWIAT zmierzył po swojemu i wyszło 10,6 sekundy). To jakaś paranoja!
Skrytykowano reakcje dotykowego ekranu. Nie spodobała się widoczność przez szyby tylnych drzwi bocznych, co AUTO ŚWIAT argumentuje tak: to sprawia, że można nie zauważyć pojazdu zbliżającego się do nas z prawej strony, gdy jego kierunek jazdy przecina się z naszym pod kątem. Czy naprawdę podczas jazdy dziennikarze tygodnika oglądają się do tyłu? Może czas się nauczyć korzystać z lusterek?… Twierdzą, że w najbardziej niekorzystnym ustawieniu zbliżającego się samochodu nie widać również w lusterku wstecznym ani nie wyczuwa go asystent martwego pola. Trzeba się nauczyć właściwie ustawiać lusterka boczne…
AUTO ŚWIAT narzeka też na przestronność na kanapie oraz pojemność bagażnika. Skrytykowano też wysoko położony próg ładunkowy. Pochwalono za to pracę skrzyni biegów oraz układu jezdnego. Redaktor Kamiński jednoznacznie zaś skrytykował ceny DS 3 Crossbacka. Ostateczna ocena, to cztery gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
W dziale Porady (strony 34-35) znajdziecie materiał poświęcony skuterom. Na zamieszczonych tam zdjęciach można dostrzec trójkołowca Peugeot Metropolis, a na innej fotce fragment Renault Megane Grandtour.
Peugeota 307 można zauważyć na zdjęciu zamieszczonym na stronie 37.
O przyczynach skrzypienia elementów zawieszenia w Citroënie C3 możecie przeczytać na stronie 43. AUTO ŚWAT pisze też, jak sobie z tym poradzić, choć to robota warsztatowa.
Opla Corsę-e wspomniano na stronie 50. w materiale poświęconym dopłatom do aut elektrycznych. Dopłatom, które najwyraźniej znowu realnie stanowią pustą obietnicę…
No to teraz czas na dodatek. Na jego pierwszej stronie widać Peugeoty 307 i 308 oraz Citroëna C4.
Na stronach IV-IX AUTO ŚWIAT prezentuje silniki, które okazują się wydajne i oszczędne, ale i przytrafiają im się problemy. Mniejsze, lub większe, ale jednak. Wspomniano też jednostki francuskie: 1.6 THP i 1.2 PureTech. Te pierwsze trafiały do wielu aut Grupy PSA (m.in. C4, C4 Picasso, C5, DS 3, DS 4, DS 5, 207, 208, 308, 3008, 508, 5008, RCZ), ale też do BMW i Mini. Te drugie spotkać można w bardzo wielu autach Grupy PSA, AUTO ŚWIAT pokazał dla przykładu Citroëna C3 i Peugeota 308 drugiej generacji.
Na stronach X-XIII porównano trzy używane kompakty – Citroëna C4 pierwszej generacji, Forda Focus i Peugeota 307. Francuskie auta oceniono na 2,5 gwiazdki każde, Forda – na 3. W skali pięciogwiazdkowej. Ponarzekano na usterki elektroniki i elektryki we francuskich modelach, na niezbyt trwałe wnętrza i przeciętną jakość montażu. Pochwalono jednostki napędowe, ciekawą stylistykę i dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze