„Auto-Świat” nr 32 (730) z 03.VIII.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: trochę ponad 4,4 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, 107, 308, 3008, Clio, Scenic, Logan, sportowe
Do strony 17. nie znajdziecie nic o samochodach francuskich. Dopiero na tej wspomnianej dwa razy pojawia się Peugeot 207 i raz Renault Clio. Okazją jest, po pierwsze, zestawienie najchętniej kupowanych w Polsce aut segmentu B, w której to tabelce Clio jes na pozycji czwartej (Za Fabią, Yarisem i Grande Punto), a 207-ka – dodatkowo za Corsą, Fiestą, Polo i Aveo – na miejscu dziewiątym. Dziesiątkę zamyka Suzuki Swift.
Peugeot 207 został też pokazany i opisany w notatce „Odświeżony i ekologiczny”, a okazją ku temu jest nowa odmiana tego samochodu, którą dwa tygodnie temu opisaliśmy w artykule „Eco-Peugeot”.
W relacji z GP Węgier poświęcono trochę miejsca sprawom Renault F1 Team, o czym możecie poczytać na stronach 18-19. Francuski zespół pojawił się także w spekulacjach na temat tego, gdzie znajdzie się Robert Kubica po odejściu z F1 BMW-Saubera. Przypomnijmy, że to my sugerowaliśmy, że wcale Alonso nie musi przejść do Ferrari, a wręcz może zostać w Renault właśnie z Polakiem.
Wakacyjnego samochodu poszukiwał „Auto Bild”, a jego polska edycja przedrukowała test publikując go na stronach 20-27. Naprzeciwko Seata Ibizy, Mercedesa B, Volkswagena Tiguana i Opla Insigni Tourer stanęły Dacia Logan MCV, Peugeot 3008, Citroën Berlingo i Renault Scenic. Czy praktyczne francuskie auta mogły pokonać uwielbiane przez „AŚ” konstrukcje niemieckie?
Najwyraźniej serce Panów Redaktorów bije jednak po niemieckiej stronie motoryzacji, co widać po zdaniu ze wstępu: Oczywiście każdy ojciec rodziny chciałby wyruszyć w drogę np. busem Volkswagena czy Fordem Galaxy. Zapewniam Panów, że nie każdy. Kiedyś moja Przyjaciółka zdziwiła się, gdy powiedziałem jej, że nie wziąłbym za darmo Volkswagena Passata, chyba że miałbym prawo do jego natychmiastowej sprzedaży ;-) Owa Przyjaciółka od kilku lat jeździ wyłącznie Citroënami… ;-)
„Auto-Świat” oceniał trzy podstawowe kryteria: załadunek (w tym przestronność wnętrza, pojemność bagażnika, możliwości aranżacji wnętrza itp.), podróż (komfort, osiągi, bezpieczeństwo, systemy audio-video itp.) oraz koszty (cena auta, zużycie paliwa, utrata wartości). Za wyjątkiem Seata i Mercedesa, wszystkie testowane auta napędzane były przez silniki wysokoprężne.
Najważniejszą przesłanką jest to, że wygrały dwa auta francuskie. Najwięcej punktów zebrał Renault Scenic, drugie było Berlingo ex aequo z Oplem Insignią, a czwarta pozycja przypadła Peugeotowi 3008. Ostatnie miejsce przyznano dwóm samochodom – Mercedesowi i Dacii.
Za przestronność najwięcej „walizek” przyznano Tiguanowi. Berlingo było trzecie, Scenic czwarty, Logan MCV szósty, a 3008-ka siódma.
Zupełnie inaczej oceniono bagażniki – na Dacię i Berlingo nie było mocnych, Scenic zajął piąte miejsce, a Peugeot szóste.
W dziedzinie aranżacji wnętrza najlepszy był Scenic, tuż przed Berlingo zresztą. 3008-ka tym razem musiała się zadowolić piątym miejscem, a Dacia siódmym.
Francuskie samochody są najpraktyczniejsze – całe podium należy do nich: Berlingo, Scenic i 3008. Tylko Dacię sklasyfikowano niżej, na siódmym miejscu. Rumuńsko-francuskie kombi zajęło za to drugie miejsce w ocenie ładowności – zaraz za Insignią. Peugeot 3008 był trzeci, tuż przed Berlingo. Scenic musiał się zadowolić przedostatnim miejscem.
W efekcie kategorię Załadunek wygrało Berlingo, potem była Insignia, Scenic, Tiguan, Logan MCV, B-Klasse, 3008-ka i Ibiza.
Zdaniem dziennikarzy „Auto Bilda” popartym przez „Auto-Świat”,najlepsze fotele ma VW Tiguan. Scenic jest tu na trzecim miejscu, zaraz za Ibizą. Peugeot 3008, piąty w rankingu, ustąpił pola Insigni. Berlingo i Logan MCV zamykają stawkę w tej kategorii.
Ciekawostka – najlepsze osiągi zmierzono Peugetowi 3008, za którym sklasyfikowano Scenic’a! Berlingo było szóste, a stawkę zamknęła 86-konna Dacia Logan MCV 1.5 dCi.
Cieniutko oceniono również systemy audio/video/GPS w Dacii – tutaj Logan MCV musiał przegrać. Najwyższą notę wywalczył Renault Scenic, Berlingo było trzecie, a 3008-ka czwarta. We francuskiej czołówce zaplątał się tylko Opel ;-)
Rzecz niesłychana – bezpieczeństwo, to zdaniem „Auto Bilda” niemiecka domena! Najlepsze auto francuskie – Scenic – znalazł się dopiero na piątej pozycji! Za nim sklasyfikowano 3008-kę, Berlingo i Logana MCV! Po prostu szok!
Podobnie zresztą dziwne oceny znalazłem w kategorii opisującej komfort. Wprawdzie Peugeot wygrał, ale taką samą liczbę „kierownic” przyznano Scenic’owi i Tiguanowi. Potem niby jest Ibiza i Mercedes, na szóstym miejscu Insignia (!), a stawkę zamykają Berlingo i Dacia.
Summa summarum kategorią główną Podróż wygrał Scenic przed Tiguanem i 3008-ką. Potem w klasyfikacji znalazły się Insignia, Ibiza, Mercedes, Citroën i Dacia.
W kategorii ceny z Dacią mogła konkurować jedynie Ibiza i tak właśnie wygląda czołówka tabeli. Trzecie miejsce wywalczyło Berlingo, potem Scenic i 3008.
Koszt pokonania jednego kilometra uwzględniający koszt zakupu samochodu, ubezpieczenie, koszty przeglądów (w czasie 4 lat i 60 tys. km), zużyte paliwo i utratę wartości, najlepiej wypadł w przypadku Ibizy. Drugie miejsce (ale również z pięcioma punktowymi „monetami”) zajęła Dacia Logam MCV, a trzecie – Citroën Berlingo. Scenic był czwarty, 3008-ka piąta, zaś potem sklasyfikowano Insignię, Tiguana i Mercedesa klasy B.
Mercedes wprawdzie wygrał w kategorii zużycia paliwa, ale tylko dlatego, że miał fabryczną instalację CNG. Drugie miejsce przypadło Citroënowi, trzecie Scenic’owi i Insigni, Logan był piąty, a Peugeot 3008 szósty. Ibiza i – zwłaszcza – Tiguan, są najbardziej paliwożerne w tym towarzystwie.
Łącznie kategorię Koszty wygrało Berlingo uzyskując taką samą notę, jak Logan i Ibiza. Czwarty był Scenic, a piątym miejscem podzieliły się Insignia i 3008. Tiguan zamknął tabelę.
Peugeota 308 CC wymieniono na stronie 29. jako konkurenta dla testowanego tam Forda Focusa CC.
Z kolei renault Clio pokazano w artykule traktującym o wynajmie samochodów za granicą. Małe Renault jest jednym z przykładowych autek – na Majorce wynajęcie tej klasy auta kosztuje ok. 350 euro za tydzień.
Kolejne francuskie auto opisane w aktualnym numerze „Auto-Świata”, to auto skonstruowane wspólnie przez Francuzów i Japończyków, a produkowane w Czechach. Chodzi oczywiście o Peugeota 107, jednego z „trojaczków z Kolina”. Okazuje się, ze to proste konstrukcyjnie i oszczędne w wykończeniu autko świetnie znosi ciężkie trudy miejskiej eksploatacji, a i za miastem potrafi pokazać pazurki, choć może to być okupione zwiększonym zużyciem paliwa.
Ogólnie najmniejszego Peugeota oceniono całkiem dobrze. Zdarzają się kłopoty z uszczelkami, wkładkami zamków, ogranicznikami drzwi, czasem nawet z tłumikiem, ale generalnie „trojaczki”, to dobre, choć proste auta. Prostotę tę widać głównie w plastikach i nie całkiem osłoniętych blachach drzwi. Za to stylistycznie, to bardzo wdzięczny samochód, a ceny na rynku wtórnym są całkiem akceptowalne.
Na stronach 46-48 zamieszczono artykuł na temat ekologicznych wersji samochodów. Oczywiście większość wspomnianych modeli, to samochody niemieckie, lub z firm zależnych od niemieckich koncernów. Z aut francuskich wymieniono tylko Citroëna C1!
Stuningowe Clio pokazano na małym zdjęciu zamieszczonym na stronie 50 i to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Można ten numer kupić, choć jeśli tego nie zrobicie, to też nie będzie powodu sobie żył podcinać ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze