„Auto Świat” nr 9 (810) z 28.II.2011
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: przeszło 3,3 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Tak, choć głównie dla Peugeota 508
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C4, C5, DS4, 207, 308, 406, 407, 508, 607, RCZ, 19, Clio, Laguna, Megane, Modus, Duster, Logan, Sandero, sportowe
Najwięcej miejsca na okładce aktualnego „AŚ” zajmują dwa zdjęcia Peugeota 508, a to z uwagi na to, że poświęcono temu najnowszemu modelowi marki aż 8 stron bieżącego wydania. Wprawne oko dostrzeże jednak na obwolucie również mniejszego brata 508-ki – model 207.
O Dacii w kontekście de facto upadku żerańskiej FSO wspomina na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz.
Na stronie 12. znajdziecie krótki artykuł o znakomitym wyniku dwóch pracowników polskiej sieci dealerskiej Peugeota, o czym informowaliśmy Was w komunikacie prasowym Peugeot Polska przeszło tydzień temu.
Kolejna strona przynosi krótką notatkę o tym, że „500 Citroënów DS4 można kupić już teraz”.
Relację z 7. Rajdu Lotos Balic Cup, a w niej wzmianki o Citroënach C2 R2, zamieszczono na stronie 14.
Jaki samochód warto wybrać, jeśli myśli się o oszczędnościach w eksploatacji i zbawianiu środowiska naturalnego? ;-) Na to pytanie „Auto Świat” próbuje odpowiedzieć na stronach 16-19 w porównawczym teście Hondy Jazz Hybryd, Peugeota 207 1.6 HDi oraz Volkswagena Polo 1.6 TDI BMT. Artykuł powstał – sądząc po numerach rejestracyjnych – w redakcji „Auto Bilda”, ale i tak mu się przyjrzymy i sprawdzimy, dlaczego Peugeot przegrał porównanie, bo chyba nie macie wątpliwości, że tak właśnie się stało?
Problemem francuskiego autka, którego gamę właśnie odnowiono, jest fakt, że na pokładzie była tylko 5-biegowa skrzynia, a sam samochód okazał się najcięższy w porównaniu, na niewiele zdały się więc opony o obniżonych oporach toczenia. Mimo to jednak spalanie Peugeota w teście wyniosło i tak tylko 5 litrów na setkę – o 0,3 litra więcej, niż Polo, ale aż o 0,8 litra mniej, niż Hondy. 207-ka straciła jednak kolejne punkty za przestronność wnętrza – Jazz okazał się najlepszy w teście i dlatego wskoczył na drugie miejsce końcowej klasyfikacji.
Wróćmy jednak do zapotrzebowania na paliwo. 0,3 litra, przy założeniu, że utrzymalibyśmy taką różnicę pomiędzy Peugeotem i Volkswagenem przez cały czas eksploatacji samochodu, oznacza, że na każdych 100 km Polo pozwoli nam zaoszczędzić w stosunku do 207-ki jakieś 1,425 zł (przyjąłem, że ON kosztuje 4,75 zł za litr). Różnica w cenie obu samochodów wynosi 1.920 zł, przy czym tańszy jest Peugeot oferujący o 2 KM mocniejszy silnik, niż 90-konne Polo. W dodatku 207-ka ma o 5 litrów pojemniejszy bak, co zapewnia mu nieco większy zasięg. Ale mniejsza o to – liczmy koszty. Przy takich różnicach w cenach samochodów i ich spalaniu otrzymujemy, że sens zakupu Polo pojawia się dopiero po pokonaniu niemal 135 tys. km. W przypadku hybrydowej Hondy będzie to ponad 210 tys. km! Tu bowiem różnica w spalaniu jest większa – wynosi 0,8 litra / 100 km na niekorzyść hybrydy. A wszystko to m.in. dlatego, że jedynie Peugeot nie przekroczył bariery 60 tys. zł, choć mało mu zabrakło. Polo kosztuje blisko 62 tys. zł, a hybrydowy Jazz aż niemal 68 tys. zł. Oszczędność więc chyba nie popłaca – małymi autkami nie pokonuje się zwykle zbyt dużych przebiegów rocznych, a i ich obsługa serwisowa też sporo kosztuje.
Nowego Citroëna C4 pokazano na stronie 21. jako konkurenta dla testowanej w „AŚ” Toyoty Auris.
Najlepsze i najgorsze samochody, podzielone na bardzo odważne segmenty, w tym tygodniu pod względem rozstawu osi, zaprezentowano na stronie 22. W klasie wyższej za najgorsze auto uznano Peugeota 607 (2.800 mm), wśród kompaktów najlepszym okrzyknięto Peugeota 308 SW (2.708 mm), w segmencie B króluje Dacia Sandero (2.588 mm), a wśród pick-upów najsłabszy wynik zanotowano w Dacii Logan Pick-Up (2.904 mm).
Wspomniany już wcześniej ośmiostronicowy Poradnik kupującego poświęcony Peugeotowi 508 znajdziecie na karteczkach opisanych liczbami od 23 do 30. Wspomniano tam o różnych modelach marki, w tym m.in. o 207, 308, 407, RCZ. Generalnie jest to dość bogate kompendium wiedzy na temat najnowszego flagowego modelu Peugeota.
Ciekawy wniosek można wysnuć z lektury materiału, który opublikowano na stronie 31. Chodzi o tankowanie samochodów benzyną z dodatkiem bioetanolu. Takie paliwo oferują już stacje we Francji i w Niemczech, pewnie więc wkrótce benzynę E10 (w której jest 10% tego alkoholu) będziemy spotykać także w naszych dystrybutorach. Cóż to za wniosek, o którym wspomniałem? Otóż widać wyraźnie, kto jest proekologiczny od dawna, a kto dopiero niedawno przebrał się w taką skórkę. W tabelce wypisano bowiem, jakie modele i od kiedy można tankować benzyną E10. Stwierdzono, że na przykład wszystkie Citroëny wyprodukowane po 1. stycznia 2000 roku. Dacia też nie ma problemów ze spalaniem takiej mieszanki. O Peugeocie nie napisano, ale można przyjąć, że sytuacja wygląda analogicznie, jak w przypadku Citroëna. W gamie Renault nie powinno się tankować tego paliwa do Renault 19, Megane I 2.0 i Laguny II 2.0 i 2.0T (w przypadku tej ostatniej – z roczników 2000-2002. Nie zgłaszają też zastrzeżeń takie koncerny, jak BMW, Fiat, Hyundai (od 1992 roku!), czy Toyota. Za to niemiecki koncern VAG ma sporo zastrzeżeń…
O Škodzie i Volkswagenie – dwóch jakże popularnych w Polsce markach – nie wspomniano za to w materiale poświęconym kluczykom samochodowym, zwłaszcza nie podano tam cen tych elementów w ASO. Wspomniano Renault Lagunę i Modusa, parę innych samochodów, ale o koncernie VAG – cisza. Może jest tak bardzo drogo, że lepiej pominąć to milczeniem?…
W dziale Porady pojawiło się pytanie (strona 37.), czy do Peugeota 406 można zamontować niefabryczny alarm lub immobiliser. Oczywiście, że tak, a moduł BSI nie jest przeszkodą!
Renault Clio można dostrzec na malutkim zdjęciu ilustrującym artykuł zatytułowany „Błędy strażników – co robić?” zamieszczony na stronie 39.
Na stronie VI dodatku „AŚ market” znajdziecie artykuł poświęcony filtrom cząstek stałych. Podano tam orientacyjne ceny filtrów do niektórych samochodów, w tym do Citroënów C4 i C5 oraz do Renault Megane. W zestawieniu znowu nie pojawiły się żadne marki koncernu VAG. Czyżby w ich samochodach nie stosowano tego wynalazku?…
Na następnej stronie podano przykłady rabatów na samochody wyprodukowane w ubiegłym roku. Wymieniono m.in. Dacię Logan, Peugeota 308, oraz Renault Clio i Megane.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Myślę, że można kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze