Kiedy do kin wchodził „Powrót do przyszłości” świat zwariował na punkcie tego samochodu. DeLorean był kosmiczny a w połączeniu z jego wyczynami razem z Martym McFlyem i zwariowanym naukowcem, stał się szybko przedmiotem pożądania. Jego twórcy zamierzali zamontować w nim centralnie silnik Wankla, ale w wyniku różnego rodzaju perturbacji ten amerykański samochód otrzymał silnik PRV, opracowany przez Peugeot, Renault i Volvo. Dlaczego tak się stało? Powodem były oszczędności przy produkcji. Jednostkę napędową zamontowano z tyłu. Tak, dokładnie tam, gdzie doktor zainstalował reaktor Mr. Fusion ;-)
A co tak naprawdę napędzało DeLoreana? Był to silnik PRV, którego nazwa pochodziła od skrótu od nazw marek Peugeot, Renault i Volvo o pojemności 2.85 litra pracujący w układzie V6. Miał… zaledwie 130 KM przy 5.500 obrotów i 207 Nm przy 2.750 obrotów. Silniki powstawały w zakład w Douvein, w północnej Francji, natomiast pięciobiegowa skrzynia biegów, była budowana w zakładach Renault w pobliżu Cane w Normandii. Co tydzień były ekspediowane transportem morskim do USA.
DeLorean z silnikiem PRV przyspieszał do setki w 9,6 sekundy. Nie tak źle, prawda? Spalanie wynosiło około 11 litrów na 100 kilometrów.
Skąd się wziął pomysł by opracować taką jednostkę? Ta historia ma już sporo lat, bo w 1966 roku Peugeot i Renault zawarły porozumienie o współpracy. Wspólne zakłady La Française de Mécanique istnieją zresztą do dzisiaj, produkuje się tam m.in. doskonałe silniki 1.2 PureTech. Mieliśmy przyjemność je zwiedzać, film z wizyty w fabryce znajdziecie poniżej. Do Peugeot i Renault w 1971 roku dołączyło Volvo i stworzono spółkę PRV, w której każda z marek miała równe udziały. Co ciekawe, pierwotnie planowano budowę silników V8. Powstały nawet pierwsze egzemplarze, chociaż później porzucono ten projekt (niestety!) na rzecz bardziej paliwooszczędnego V6. Ot, efekty kryzysu paliwowego. Dlatego V6 odziedziczył pewne cechy V8.
Silniki te w różnych wersjach trafiały do Citroena, Peugeot, Renault i Volvo. Pierwszą wyprodukowaną jednostkę montowano w samochodzie Volvo 264 już w 1974 roku. Później rozwijano projekt i turbodoładowany PRV trafił m.in. do Alpine. Citroen i Peugeot opracowały 24-zaworową wersję, która była montowana m.in. w takich modelach jak Citroen XM i Peugeot 605.
Wybrane odmiany silnika PRV
- Z7U-702: Używany w Renault 25 V6 Turbo
- Z7U-730: wersja z turbodoładowaniem stosowana w Renault Alpine V6 Turbo
- Z7X-711: Używany w Eagle Premier / Dodge Monaco
- Z7X-715: Używany w Eagle Premier / Dodge Monaco
- Z7X-726: Renault Safrane Bi-turbo
- Z7X-744: Renault Alpine A610
- ZM112: Wersja karbowana stosowana w Peugeocie 504
- ZMJ140: Wersja z wtryskiem paliwa zastosowana w Peugeocie 504
- ZMJ-159: Wersja z wtryskiem paliwa zastosowana w DeLorean DMC-12
- ZN3J: Wersja z wtryskiem paliwa zastosowana w amerykańskiej specyfikacji Peugeot 505
- ZNJK: Wersja z wtryskiem paliwa zastosowana w Peugeocie 604
- Wersja Z6W-A 700: 2849 cc z karbem użyta w Renault Alpine V6 GT
DeLorean powstawał w latach 1981-1983. Wyprodukowano ich nieco ponad 8,5 tysiąca. Piękny samochód z francuskim sercem. Powspominajmy więc:
Najnowsze komentarze