Monte-Carlo to najstarszy i najbardziej znany rajd na świecie. Rok temu, dla uczczenia jego 75. edycji, przywrócono przejazd legendarnych odcinków St Jean-en-Royans, le Burzet i St Bonnet-le-Froid. W tym roku trasę wzbogacono o inny wielki klasyk: oes Col du Turini. Do pełnego odtworzenia mitu Monte Carlo z dawnych lat przydałyby się jeszcze opady śniegu.
„Mam nadzieję na prawdziwe zimowe warunki, na białe Monte Carlo” – mówi Sébastien Loeb – „Rajd ma aż trzy ośrodki i zróżnicowaną trasę. Oesy w czwartek wieczorem będą szerokie, szybkie i śliskie. W rejonie Ardèche jazda jest bardziej techniczna, drogi węższe, miejscami wyboiste. W zeszłym roku było zupełnie sucho; jeżeli tym razem trafimy na śnieg i lód, na pewno będzie więcej zabawy. Bardzo się cieszę z przywrócenia odcinka Turini i tych legendarnych dróg górskich na południu Francji. Czwarty etap, na którym trzeba przejechać cztery oesy bez zmiany opon, będzie dużym wyzwaniem taktycznym.”
Jedną z największych trudności Monte Carlo są na ogół warunki drogowe. Kręte trasy o nawierzchni asfaltowej oplatają masywy górskie i wspinają się na przełęcze, a zawodnicy muszą się liczyć z ciągłymi zmianami przyczepności, zależnie od tego, czy dany odcinek drogi jest nasłoneczniony, czy cienisty. Zdarza się, że na jeden oes składają się fragmenty suche, mokre i pokryte lodem lub śniegiem. Właściwy dobór opon ma w takich warunkach ogromne znaczenie.
„Będziemy mieli do wyboru trzy typy ogumienia” – wyjaśnia Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroën Sport. – „Na suchych nawierzchniach wykorzystamy specjalne opony asfaltowe o miękkiej mieszance, jedyne, jakie nadają się do tych warunków. Jeżeli pojawi się śnieg, wybierzemy opony na śnieg ubity albo na śnieg sypki, zależnie od jego ilości i od temperatury otoczenia. Pod tym względem Monte Carlo będzie dla nas trudnym rajdem. Nie mamy punktu odniesienia, aby ocenić skuteczność ustawień naszych samochodów wyposażonych w opony Pirelli, trzeba więc będzie zbierać doświadczenia od nowa. Podobny problem czeka zresztą inne zespoły. Jeśli chodzi o modyfikacje C4 WRC, samochody otrzymały nowe silniki, których bazą jest seria „EW” oraz udoskonalenia aerodynamiczne przodu nadwozia.”
„Do wejścia w nowy sezon podchodzimy bardzo racjonalnie” – komentuje Olivier Quesnel, nowy Dyrektor zespołu Citroën Sport. – „Wprowadzenie jednego dostawcy opon dla wszystkich zespołów to duża nowość na początku tego sezonu. Jak każda zmiana, będzie to wymagało adaptacji. Włożyliśmy wiele wysiłku, aby do chwili startu zebrać jak najwięcej informacji o zachowaniu tych opon, ale mamy świadomość niepełnej wiedzy na ich temat. Monte Carlo zawsze okazuje się trudnym rajdem – przez swój charakter, ale także przez to, że odbywa się jako pierwszy w sezonie. W tym roku dodatkowo utrudnia go kwestia opon, które musimy poznawać już na trasie. Nie lekceważymy również możliwości rywali. Wierzę, że do osiągnięcia celu, jaki sobie stawiamy, przyczyni się nasz zespół techniczny, który stale pracuje nad wydobyciem z Citroëna C4 WRC jeszcze lepszych osiągów. Jestem przekonany, że Sébastien Loeb, Daniel Elena oraz Daniel Sordo i Marc Martí zrobią wszystko, by powtórzyć swój sukces z ubiegłego roku. Dobry wynik w Księstwie Monako będzie dla nas zapowiedzią na cały sezon 2008, w którym mamy ambicję zdobyć dwa tytuły Mistrza Świata – w kategoriach Konstruktorów i Kierowców.”
„Jak zawsze na początku sezonu, stoimy wobec wielu niewiadomych” – mówi Sébastien Loeb – „Będziemy się starali tak dobrać opony, aby zapewniały jak najlepszy kompromis w danych warunkach. Bez względu na trudności, za cel stawiamy sobie wygranie otwierającej rundy, aby dobrze rozpocząć sezon.” Jeżeli Sébastien i Daniel zapiszą w swojej kronice sukcesów piąte zwycięstwo w Monte Carlo, staną się rekordzistami pod względem liczby wygranych edycji tego rajdu.
„Nie mogę się doczekać startu, chociaż wiem, że przyzwyczajenie się do nowych opon zajmie nam pewien czas” – potwierdza Dani Sordo – „Jesteśmy dobrze przygotowani do tej rundy, ale sport to sport: zawsze przynosi niespodzianki. Bardzo cieszy mnie perspektywa jazdy po tych pięknych odcinkach, a jednocześnie nie zapominam o konieczności koncentracji. Naszym celem jest miejsce na podium i zdobycie jak największej liczby punktów dla Citroëna.”
Monte Carlo: informacje o rajdzie
* 76. rajd Monte Carlo (runda 1/15) (24-27 stycznia 2008)
* Nawierzchnie: asfalt, suchy lub mokry, możliwe zaśnieżenie i oblodzenie.
* Miejsce: Valence (Drôme), Ardèche, Monako (Alpes-Maritimes)
Park serwisowy w Valence od czwartku do soboty.
* Technika: Silniki i podwozia obu C4 są zaplombowane i zostaną wykorzystane także w Rajdzie Szwecji (a silnik także w Rajdzie Meksyku). Każda z załóg ma do dyspozycji dwa zespoły skrzynia biegów-mechanizm różnicowy. Na każdy samochód przypada po pięć kompletów amortyzatorów i po pięć wsporników piasty.
* Opony: przydzielane zespołom przez FIA drogą losowania. W Monte Carlo do wyboru są trzy typy opon: 1) miękkie na suchy asfalt, 2) na ubity śnieg, montowane na felgi 18-calowe oraz 3) na śnieg głęboki/sypki, także na felgi 18 o średnicy cali. Obowiązuje limit liczby opon na odcinek testowy, a także zakładanie nowych opon na start do każdej z kolejnych grup odcinków specjalnych. Załoga ma prawo mieć w samochodzie dwa koła zapasowe.
* Zapoznanie: zaplanowane na poniedziałek 21, wtorek 22 i środę 23 stycznia. Trasę każdego odcinka wolno przejechać dwa razy, z prędkością maks. 90 km/h.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 24 stycznia w godz. 8:00–12:00, na trasie o długości 5,03 km, innej niż w roku 2007, prowadzącej drogą D21 w okolicy Vernoux-en-Vivarais, o 42,73 km na zachód od parku serwisowego w Valence.
* Konferencja prasowa: czwartek 24 stycznia od godz. 14:00, w sali konferencyjnej parku wystaw w Valence.
* Uroczystość startu: czwartek 24 stycznia, od godz. 17:30, na Place du Champ de Mars w Valence.
* Trasa rajdu: łączna długość 1481,25 km, w tym 365,09 km jazdy na czas. 19 odcinków specjalnych (11 różnych).
Dzień 1: czwartek 24 stycznia: łącznie 169,31 km, w tym 2 OS (2 różne), liczące w sumie 45,70 km. Start z parku serwisowego w Valence (17:30); OS1: St Jean en Royans (28,12 km); OS2: La Cime du Mas-Col de Gaudissart (17,58 km); Serwis A (21:01/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:15.
Dzień 2: piątek 25 stycznia. Łącznie 544,25 km, w tym 6 OS (3 różne) liczące w sumie 116,96 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis B (6:50/15 min.); OS3: St Pierreville-Col de la Fayolle 1 (29,52 km); OS4: Burzet-Lachamp Raphaël 1 (16,30 km); OS5: St Martial-Le Chambon-Beleac 1 (12,66 km). Komasacja (12:44/18 min.), Serwis C (13:02/30 min.). OS6: St Pierreville-Col de la Fayolle 2; OS7: Burzet-Lachamp Raphaël 2; OS8: St Martial-Le Chambon-Beleac 2. Serwis D (19:11/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:35.
Dzień 3: sobota 26 stycznia. Łącznie 443,26 km, w tym 6 OS (3 różne) liczące w sumie 132,78 km. Wyjazd z parc fermé, Serwis E (5:55/15 min.); OS9: Labatie d’Andaure-Lalouvesc 1 (19,37 km); OS10: St Bonnet-St Bonnet 1 (25,36 km); OS11: Lamastre-Gilhoc-Alboussière 1 (21,66 km). Komasacja (10:43/18 min.), Serwis F (11:01/30 min). OS12: Labatie d’Andaure-Lalouvesc 2; OS13: St Bonnet-St Bonnet 2; OS14: Lamastre-Gilhoc-Alboussière 2. Serwis G (16:04/45 min). Ostatni samochód w Monako o godz. 00:30.
Dzień 4: niedziela 27 stycznia. Łącznie 324,43 km, w tym 5 OS (3 różne) liczących w sumie 69,65 km. Wyjazd z parc fermé o godz. 7:50 – Serwis wysunięty w Gilette (8:50/15 min.). OS15: La Bollene Vésubie-Moulinet 1 (22,68 km). OS16: Luceram-Loda 1 (15,34 km). OS17: La Bollene Vésubie-Moulinet 2; OS18: Luceram-Loda 2; OS19: Circuit de Monaco (2,70 km).
* Meta i podium: niedziela 27 stycznia, Place du Palais Princier w Monako, od godz. 16:30.
* Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela 27 stycznia, od godz. 17:30 w sali prasowej ośrodka sportów zimowych w Monako.
* Zmiany i nowości: Rajd odbędzie się o tydzień później niż w roku 2007. Odcinki specjalne w rejonie Ardèche zostały zmodyfikowane. Fragment pomiędzy Col de la Fayolle (OS3/6) a Antraigues przejechany zostanie jako odcinek jazdy okrężnej. Meta oesu St Bonnet (10/13) została nieznacznie przesunięta, a OS11/14 przebiega od Lamastre do Alboussière. Dużą różnicą w stosunku do ubiegłego roku jest przywrócenie odcinków specjalnych na północ od Nicei.
* Citroën w Monte-Carlo: sześć zwycięstw: 1959 (Coltelloni-Alexandre-Derosiers/ID19), 1966 (Toivonen-Mikkander/DS21), 2003, 2004 et 2005 (Loeb-Elena/Xsara WRC), 2007 (Loeb-Elena/C4 WRC).
* Statystyki załóg: (przed rajdem):
Sébastien Loeb/Daniel Elena: pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 98. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 36. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 44. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 110. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Monte Carlo:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: ósmy wspólny start. 2007 (C4 WRC/1 m.), 2006 (Xsara WRC/2m.), 2005, 2004 i 2003 (Xsara/1 m.), 2002 (Xsara/2m.), 2001 (Saxo Kit-Car/15m.).
Daniel Elena w Monte Carlo jako kierowca: dwa starty: 1997 (Peugeot 106 Rallye/nie ukończ.), 1998 (106 Rallye/36 m.; 2 w klasie N1).
Dani Sordo: czwarty wspólny start z M. Martí. 2007 (C4 WRC/2m.), 2006 (Xsara WRC/8m.), 2005 (C2 S1600/15m.).
Marc Martí: dziesiąty start. 2007 (C4 WRC/Dani Sordo/2m.), 2006 (Xsara WRC/Dani Sordo/8m.), 2005 (C2 S1600/Dani Sordo/15m.), 2004 (Xsara WRC/Carlos Sainz/nie ukończ.), 2003 (Xsara WRC/Carlos Sainz/3m.), 2001 i 1999 (Saxo Kit-Car/Jésus Puras/nie ukończ.), 1998 (Seat Ibiza GTI/Oriol Gómez/nie ukończ.) i 1997 (Ibiza GTI/Oriol Gómez/15m.).
* W rajdzie wystartuje prywatny Citroën Xsara WRC, z załogą Conrad Rautenbach/David Senior, przygotowany i serwisowany przez zespół PH-Sport.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze