Mam wrażenie, że Citroën przekombinował. Trzeba było Loeba nie wybijać z rytmu, nie kazać mu zwalniać pod koniec pierwszego dnia, tylko pozwolić jechać własnym tempem. Owszem, Seba miałby nieco trudniej na pierwszej pętli w sobotę, ale kto wie, czy rajd nie ułożyłby się inaczej… Nie czas teraz jednak na dywagacje, co by było, gdyby… Lepiej sprawdźmy, co się działo podczas kończącego Rajd Sardynii trzeciego etapu.
OS 13 Monte Olia 1
Pierwszy z dzisiejszych OS-ów mierzył 19,31 km i był najdłuższą (acz powtarzaną) próbą dnia. Podwójnie wygrały ją Fordy, a triumfował Jari-Matti Latvala. Sebastien Loeb był dopiero czwarty i stracił do młodego Fina przeszło 40 sekund. Francuz skarżył się na kłopoty z hamulcami, a poza tym nie zamierzał podejmować zbytniego ryzyka – na trasie było mnóstwo kurzu i momentami nie było widać, gdzie się jedzie! Niektórzy zawodnicy narzekali na zbyt krótkie odstępy między startującymi załogami – sugerowali, że lepiej byłoby je zwiększyć z dwóch do trzech minut, by kurz zdążył opaść.
Piąty czas na Monte Olia wywalczył Petter Solberg, ale stracił do Loeba na tyle niewiele, że nie oddał mu (jeszcze) trzeciej lokaty. Norweg miał w łącznej klasyfikacji jeszcze 0,1 sekundy przewagi na d Francuzem.
Jewgienij Nowikow ukończył Monte Olia 1 z dziewiątym czasem, ale w generalce zajmował niezagrożone piąte miejsce. Conrad Rautenbach, który powrócił do walki w systemie SupeRally (wczoraj uszkodził zawieszenie C4-ki), zamknął dziesiątkę, ale z uwagi na karę za wczorajsze nieukończone odcinki, w łącznej klasyfikacji był dopiero czternasty.
No i Dani Sordo… W tabeli wyników pierwszej dzisiejszej próby Hiszpan znalazł się dopiero na ostatniej, 43. pozycji. Wszystko przez nieustające kłopoty z turbosprężarką.
OS 14 Sorilis 1
18,66 km, to dystans drugiego dzisiejszego odcinka – Sorilis. Najszybszy był ponownie Jari-Matti Latvala, co stawiało Malcolma Wilsona w trudnej sytuacji – nakazać Fordom team orders i poprawić bilans punktowy Hirvonena, czy pozwolić na swobodny rozwój sytuacji. Najwyraźniej szef teamu znaczonego szafirowym owalem postanowił nie kombinować i Hirvonen zanotował dopiero trzeci czas. A jak poszło chłopakom w Citroënach? Loeb był dopiero szósty i… stracił 2,2 sekundy do Pettera Solberga, który wywalczył piąty czas i wciąż w klasyfikacji generalnej stał na prowizorycznym podium.
Jewgienij Nowikow przyjechał na metę z dziesiątym wynikiem i tym razem pokonał go również Conrad Rautenbach, siódmy w tabeli, trzynasty w generalce. Sordo znowu stał na końcu zestawienia :-(
Wśród juniorów Prokop wyprzedził wreszcie Michała Kościuszko zwyciężając kolejny OS i niwelując stratę wynikającą z kar za wczorajsze spóźnienia.
OS 15 Arzachena
Najkrótsza dziś, przejeżdżana tylko raz próba, to 10,24-kilometrowa Arzachena. Najlepszym czasem błysnął Henning Solberg, który próbował walczyć o ósmą lokatę w rajdzie z Madsem Østbergiem. Drugi czas należał do Loeba, który zniwelował stratę do Hirvonena o 2,7 sekundy, ale to była kropla w morzu potrzeb. Dzięki nieco słabszej jeździe Pettera Solberga (ósme miejsce na OS-ie) Francuz wskoczył jednak na trzecią pozycję w generalce zyskując jeden punkcik.
Nowikow popisał się kolejnym piątym czasem tracąc do zwycięzcy próby tylko 5,4 sekundy. Rosjanin ma przed sobą świetlaną przyszłość!
Rautenbach dzięki dziewiątemu czasowi awansował w łącznej klasyfikacji na dwunaste miejsce i miał jeszcze nadzieję (i szanse) na wskoczenie do pierwszej dziesiątki.
Dani Sordo ogarnął trochę samochód i ukończył próbę na 35. miejscu.
Martin Prokop wygrał zmagania juniorów o przeszło 12 sekund powiększając przewagę nad Michałem Kościuszko. Alessandro Bettega stracił do Czecha 1,8 sekundy, ale straty z dnia wczorajszego nie dawały mu podstaw do myślenia o podium.
OS 16 Monte Olia 2
Przedostatnia próba, to powtórny przejazd przez Monte Olia. Zwycięzcą znowu został Henning Solberg. Najwyraźniej fabryczne Fordy zwolniły mając komfortową przewagę – chciały za wszelką cenę dowieźć do mety 18 punktów dla zespołu. Trudno im się dziwić.
Loeb znowu był drugi, ale wyprzedził Hirvonena i Latvalę, którzy wywalczyli dokładnie taki sam czas, tylko o 4 sekundy. Francuz dołożył jednak 3,1 sekundy do przewagi nad trzecim na mecie Petterem Solbergiem i w ten sposób umocnił się na trzeciej pozycji w generalce.
Nowikow był tym razem siódmy, o dwa oczka lepszy od Conrada Rautenbacha, którego od dziesiątego miejsca w rajdzie dzieliło już tylko 5,8 sekundy.
Przy nazwisku Daniego Sordo zanotowano 30. czas :-(
Michał Kościuszko wygrał zmagania juniorów i zbliżył się na 6,6 sekundy do Prokopa, który na Mote Olia 2 był trzeci.
OS 17 Sorilis 2
Kończący Rajd Sardynii Sorilis 2 wygrał Sebastien Loeb. To tak na otarcie łez dla wszystkich swoich fanów. Drugą pozycję na mecie próby zanotował Petter Solberg, wolniejszy od Francuza o 4,2 sekundy. Mr Hollywood nie odebrał trzeciej pozycji w imprezie Loebowi.
Conrad Rautenbach dzięki siódmemu czasowi i kłopotom al-Qassimiego awansował na dziewiąte miejsce w generalce. Jewgienij Nowikow ukończył Sorilis 2 z ósmym czasem, a cały rajd na znakomitym piątym miejscu!
W klasyfikacji JWRC zatriumfował ostatecznie Martin Prokop w Citroënie C2 S1600, który pokonał na Sorilis 2 Michała Kościuszko o 6,6 sekundy, a w całym rajdzie – o 13,2 sekundy.
Szkoda, że nieprzerwana w tym sezonie passa zwycięstw Sebastiena Loeba się skończyła. To jednak tylko wypadek przy pracy, dowód na to, że Seba jest tylko człowiekiem. Myślę, że następna runda będzie już powrotem na tron. No i ważne, że Sardynia zakończyła się dla Loeba z punktami. Szkoda tylko, że Dani Sordo miał takie kłopoty ze swoim samochodem i nie zapunktował, choć się na to mocno zanosiło :-(
Cieszy postawa Pettera Solberga. W nienajnowszej już przecież Xsarze WRC Mr Hollywood pokazał, że jest wciąż znakomitym kierowcą i gdyby tylko miał auto fabryczne, to mógłby mocno namieszać. Byle tylko nie było to Subaru ;-)
I jeszcze dziwna wiadomość – powstało podejrzenie, że Loeb i Elena jechali wczoraj bez zapiętych pasów bezpieczeństwa podczas Fiorentini 2. Skąd taki pomysł? Bo są tacy, którzy nie chcą wierzyć w tak szybką zmianę koła przez załogę Citroëna. Loeb i Elena stracili na tej próbie tylko 1:03, ale to nie znaczy, że na dystansie odcinka liczącego ponad 22 kilometry już w połowie nie wypracowali sobie na tyle dużej przewagi, że zmiana koła mogła trwać powiedzmy 80 sekund. Wszak takie rzeczy się ćwiczy, a Loeb i Elena, to perfekcjoniści, więc jestem gotów uwierzyć, że uwinęli się z tym tak szybko. Niemniej jednak Zespół Sędziów Sportowych przeprowadzi w tej sprawie dochodzenie (Loebowi grozi nawet wykluczenie!), więc nie ferujmy przedwczesnych wyroków.
No i na koniec nieoficjalna klasyfikacja Rajdu Sardynii (pierwsza dziesiątka):
1. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, 4:00:55,7
2. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, +0:00:29,4
3. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, +0:01:43,7
4. Petter Solberg, Citroën Xsara WRC, +0:01:57,6
5. Jewgienij Nowikow, Citroën C4 WRC, +0:05:11,8
6. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:07:29,3
7. Mads Østberg, Subaru Impreza WRC, +0:13:20,6
8. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:13:21,2
9. Conrad Rautenbach, Citroën C4 WRC, +0:19:31,1
10. Nasser Al Attiyah, Subaru Impreza N14, +0:19:43,7
KG
Zdjęcia: Citroën Racing, oficjalna strona Rajdu Sardynii i oficjalna strona Pettera Solberga
UPDATE
Zespół Sędziów Sportowych nałożył na załogę Loeb/Elena dwuminutową karę za incydent na OS11. Okazało się, że Daniel Elena rozpiął pasy, zanim jeszcze Sebastien Loeb zatrzymał samochód, by wymienić koło z powodu przebicia opony w Citroënie C4 WRC. W efekcie klasyfikacja generalna Rajdu Sardynii wygląda następująco:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, 4:00:55,7
2. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, +0:00:29,4
3. Petter Solberg, Citroën Xsara WRC, +0:01:57,6
4. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, +0:03:43,7
5. Jewgienij Nowikow, Citroën C4 WRC, +0:05:11,8
6. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:07:29,3
7. Mads Østberg, Subaru Impreza WRC, +0:13:20,6
8. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:13:21,2
9. Conrad Rautenbach, Citroën C4 WRC, +0:19:31,1
10. Nasser Al Attiyah, Subaru Impreza N14, +0:19:43,7
KG
Najnowsze komentarze