W 2008 roku światowa gospodarka stanęła wobec ostrego kryzysu finansowego i ekonomicznego o wyjątkowym zasięgu. Już w lipcu Grupa Renault przyjęła plan dodatkowych działań zakładający m.in. zmniejszenie zapasów i kosztów oraz inwestycji, aby jak najszybciej przystosować się do nowej sytuacji rynkowej. W 2009 roku Grupa poszerzy zakres podejmowanych działań w celu optymalizacji free cash flow.– oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault.
2008: WYNIKI, KTÓRE ODZWIERCIEDLAJĄ GWAŁTOWNĄ ZMIANĘ KONIUNKTURY
Wyniki Renault, które w pierwszym półroczu były jeszcze zgodne z zakładanymi celami, gwałtownie się pogorszyły w drugiej połowie roku, a w szczególności w ostatnim kwartale, na skutek kryzysu finansowego, który przerodził się w ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, co praktycznie zniwelowało wyniki wypracowane w ciągu pierwszych trzech kwartałów.
Udział sektora samochodowego w obrotach spadł o 7,4% do 35.757 mln euro. W ciągu dwóch pierwszych kwartałów rósł, ale w trzecim kwartale rozpoczął się jego spadek. W czwartym kwartale spadek sięgnął 30%.
Udział filii zajmującej się finansowaniem sprzedaży, RCI Banque, w obrotach wyniósł 2.034 mln euro,
co daje wzrost o 1,1%.
W tej trudnej sytuacji, w 2008 r. marża operacyjna sektora samochodowego spadła do poziomu -275 mln euro (mniej o 0,8% obrotów), głównie z powodu:
– zmniejszenia sprzedaży oraz znacznego spadku produkcji, które wpłynęły na obniżenie marży operacyjnej sektora samochodowego o 504 mln euro;
– dużej presji handlowej oraz dopłat dla koncesjonerów, których celem było wsparcie ich wysiłków zmierzających do zmniejszenia zapasów samochodów nowych i używanych oraz zwiększenia marży związanej ze spadkiem wartości rezydualnej samochodów (łącznie czynniki te spowodowały obniżenie marży o 816 mln euro);
– wzrostu kosztu surowców o 271 mln euro;
– niekorzystnego wpływu różnic kursowych (-174 mln euro), związanego głównie ze spadkiem wartości funta szterlinga.
W tej sytuacji na wszystkich szczeblach firmy podjęte zostały intensywne działania w celu dalszej redukcji kosztów:
– nie uwzględniając skutków zmian cen surowców i odszkodowań dla dostawców (71 mln euro), wygenerowano 353 mln euro oszczędności na zakupach;
– koszty ogólnozakładowe spadły o 121 mln euro.
Sprzedaż licencji AvtoVAZ przyniosła165 mln euro.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy wyniósł 487 mln euro, co daje wzrost o 15 mln euro w stosunku do poprzedniego roku, pomimo spadku wartości umów o finansowanie o 11%.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej są obciążeniem netto w wysokości -329 mln euro, na którą złożyły się głównie:
– koszty i rezerwy z tytułu restrukturyzacji i zmiany wielkości zatrudnienia w wysokości 489 mln euro, obejmujące również koszty restrukturyzacji gamy w wysokości 150 mln euro;
– przychody ze zbycia w wysokości 150 mln euro;
– wynik na działalności finansowej w 2008 r. był dodatni i wyniósł 441 mln euro. Jest to o 365 mln euro więcej w stosunku do 2007 r., głównie na skutek spadku wartości udziałów;
– Renault odnotowało zysk 437 mln euro z tytułu udziału w wyniku spółek stowarzyszonych (1.675 mln euro w 2007 r.), w tym 345 mln euro z tytułu udziałów w spółce Nissan i 92 mln euro z tytułu udziałów
w innych spółkach, łącznie z Volvo AB i AvtoVAZ.
WPŁYW KRYZYSU NA SYTUACJĘ FINANSOWĄ
Zmiana ta znajduje swoje wytłumaczenie w:
– zmianie zdolności do samofinansowania, która wyniosła 3 061 milionów euro, o 1 491 miliona euro mniej niż w roku 2007. Przyczyną takiego stanu rzeczy był spadek marży operacyjnej i dywidend przekazanych przez spółki stowarzyszone;
– wzroście zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 2.704 milionów euro w 2008. Pomimo znacznego obniżenia poziomu zapasów, zwiększenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy wynika głównie ze znacznego obniżenia poziomu zobowiązań z tytułu dostaw i usług, w następstwie znacznego obniżenia dynamiki działalności w końcu ubiegłego roku;
– inwestycjach związanych z nabyciem papierów wartościowych, których wartość wyniosła 662 miliony euro i które były głównie związane z nabyciem 25%+1 akcji grupy AvtoVAZ;
– negatywnym wpływie różnic kursowych. Wyniósł on 1.600 mln euro, z czego praktycznie całość była następstwem umocnienia jena i konieczności pokrycia zobowiązań wynikających z inwestycji w Nissanie;
– ostatecznie pozycja free cash flow sektora samochodowego zamknęła się wynikiem ujemnym, wynoszącym 3.028 milionów euro.
Na dzień 31 grudnia 2008 r. Grupa dysponowała potwierdzonymi liniami kredytowymi na sumę 4,2 miliarda euro (dla sektora samochodowego), w tym 518 milionów wykorzystanych kredytów i około 5,2 miliarda euro na finansowanie sprzedaży, w tym 753 milionów wykorzystanych. Do tego należy dodać pożyczkę w wysokości 3 miliardów euro zapowiedzianą przez francuski Skarb Państwa, a także dwukrotne zwiększenie kredytu uzyskanego przez RCI Banque w Société de Financement de l’Economie Française (SFEF) do wysokości 1 mld euro.
DZIAŁANIA PODJĘTE W 2008 ROKU
Wobec tak znacznego pogorszenia sytuacji ekonomicznej i warunków prowadzenia działalności, już począwszy od lipca Grupa Renault wdrożyła plan działania, którego celem było przystosowanie się do kryzysowego kontekstu poprzez obniżenie kosztów, w szczególności dzięki precyzyjnemu zarządzaniu poziomem zapasów.
na znaczne obniżenie poziomu zapasów do 5,3 miliarda euro. Wynik ten był lepszy od założonego celu, czyli osiągnięcia na koniec 2008 r., poziomu zapasów z końca grudnia 2007 r. Polityka ta dotyczyła także niezależnych koncesjonerów, przy czym szczególny nacisk był kładziony na sprzedaż przynoszącą największe zyski (tak w przypadku klientów indywidualnych, jak i flotowych).
Wszystkie wyżej wymienione działania podjęte w 2008 roku pozwoliły Grupie Renault utrzymać udział w rynku pomimo pogłębiającego się kryzysu.
2009: PERSPEKTYWY I PRIORYTETOWE DZIAŁANIA
W 2009 roku Renault przewiduje dalsze pogorszenie się warunków na rynku, które dotychczas zmusiły Grupę do skoncentrowania swoich wysiłków na optymalizacji zarządzania free cash flow, jednocześnie niwecząc dwa ze zobowiązań zapisanych w Kontrakcie Renault 2009, dotyczące poziomu marży operacyjnej.
W 2009 roku Grupa Renault postawiła przed sobą następujące priorytety:
Na posiedzeniu w dniu 11 lutego 2009 roku, Rada Administrująca podjęła decyzję o zaleceniu Walnemu Zgromadzeniu, które zostanie zwołane w dniu 6 maja, podjęcia uchwały o nie wypłacaniu dywidendy od wyników w 2008 roku.
W 2009 roku Grupa Renault może liczyć na wprowadzenie na rynek 8 nowych produktów (w tym Nowego Renault Scenic), a także Nowego Megane Renault Sport, Nowego Clio faza 2 i Renault Trafic faza 3. Dzięki wprowadzeniu tych produktów, gama pojazdów Renault będzie najmłodszą gamą w Europie, przystosowaną do nowych wymogów związanych z ochroną środowiska obowiązujących na rynku, a jednocześnie charakteryzującą się wysoką jakością możliwą dzięki zastosowaniu wszystkich nowych rozwiązań technicznych wprowadzonych w ostatnich latach.
Grupa Renault zwróci szczególną uwagę na zapewnienie niezbędnej szybkości reagowania w przypadku dalszego pogorszenia się koniunktury na rynku.
Wszystkie opisane wyżej działania mają na celu zmobilizowanie Grupy w 2009 roku do realizacji jedynego celu, jakim jest zapewnienie dodatniego poziomu free cash flow.
STRATEGICZNA WIZJA
Kryzys, którego właśnie doświadczamy, jest głęboki i spowoduje duże zmiany w przemyśle motoryzacyjnym. W tej sytuacji, wobec czekającej nas fali konsolidacji firm motoryzacyjnych, ważnym atutem Renault i Nissana pozostaje Alians.
Dla wszystkich pracowników Grupy Renault wyzwanie to ma podwójny wymiar:
Jak powiedział Carlos Ghosn, Prezes Grupy Renault – Przemysł motoryzacyjny zachował swój potencjał i musi wyjść z obecnego kryzysu oferując produkty bardziej przyjazne dla środowiska i lepiej dostosowane do nowych uwarunkowań ekonomicznych. Samochód wciąż pozostaje niezastąpionym produktem.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault w poszczególnych sektorach działalności
W mln euro | 2008 | 2007 dane porównywalne1 | 2007 | Zmiana 2008 /2007 dane porównywalne |
Sektor samochodowy | 35 757 | 38 608 | 38 679 | -7,4% |
Finansowanie sprzedaży | 2 034 | 2 012 | 2 003 | +1,1% |
Razem | 37 791 | 40 620 | 40 682 | -7,0% |
1
Przy zachowaniu zakresu i metod rachunkowości przyjętych w 2008 r.Marża operacyjna w poszczególnych sektorach działalności
W mln euro | 2008 | 2007 | ||
S1 | S2 | 2008 |
| |
Sektor samochodowy % obrotów danego sektora | 598 3,0 % | (873) -5,5 % | (275) -0,8 % | 882 2,3 % |
Finansowanie sprzedaży % obrotów danego sektora | 267 25,3 % | 220 22,5 % | 487 23,9 % | 472 23,6 % |
Razem % obrotów Grupy Renault | 865 + 4,1 % | (653) -3,9 % | 212 +0,6 % | 1 354 3,3 % |
Skonsolidowane wyniki Grupy Renault
W mln euro | S1 2008 | S2 2008 | 2008 | 2007 |
Marża operacyjna | 865 | (653) | 212 | 1 354 |
Wynik na działalności operacyjnej | 845 | (962) | (117) | 1 238 |
Wynik na działalności finansowej | 315 | 126 | 441 | 76 |
Udział w wyniku spółek stowarzyszonych, w tym : | 729 | (292) | 437 | 1 675 |
– Nissana | 509 | (164) | 345 | 1 288 |
– Volvo AB | 218 | 8 | 226 | 352 |
Wynik brutto | 1 889 | (1 128) | 761 | 2 989 |
Podatki bieżące i odroczone | (308) | 146 | (162) | (255) |
Zysk netto Grupy | 1 581 | (982) | 599 | 2 734 |
Zysk akcjonariuszy mniejszościowych | 30 | (2) | 28 | 65 |
Zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych | 1 551 | (980) | 571 | 2 669 |
Źródło: Renault Polska.
Najnowsze komentarze