Wiadomości

Nie czekaj – samochody Renault do szybkiego odbioru. I z rabatami!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-26
Wiadomości

BWT Alpine F1 Team zapowiada Grand Prix Monako 2023

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-25
Wiadomości

Walka o klienta w segmencie premium w Polsce zaostrza się. DS Automobiles przed dużym wyzwaniem

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-24
Wiadomości

Używane auto elektryczne. Czy warto takie kupić?

autor Maciej Mokwiński
2023-05-23
Wiadomości

Stellantis wycofuje się z budowy fabryki akumulatorów w Kanadzie. W tle walka na subsydia rządowe

autor Tomasz Nowicki
2023-05-22
Przeglad Prasy

Renault Captur kontra Toyota Yaris Cross. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 21/2023

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-23
Nowy Fiat Panda 2024- wnętrze
Wiadomości

Fiat prezentuje wnętrze nowego modelu na rok 2024. Czy tak będzie wyglądała Panda?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-23
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Przeglad Prasy

Zabytkowe Renault cieszą oko. Stronniczy przegląd prasy: AUTOMOBILISTA nr 09/2021

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-09-16
w Przeglad Prasy, Renault
Czas czytania 7 minut
174 3
A A
0

Niewątpliwie gwiazdą okładki wrześniowego wydania miesięcznika AUTOMOBILISTA jest Renault 4. Duże zdjęcie zdobi okładkę pisma i zapowiada ciekawy materiał na temat tego samochodu. W Polsce Renault 4 spotyka się rzadko, ale są kraje w Europie, gdzie wciąż jest to dość często spotykane auto.

 

AUTOMOBILISTA nr 09 (255) z IX.2021
Wydawca: Automobilista Sp. z o.o.
Stron: 100 (z okładką)
Cena: 15,50 zł
Koszt 1 strony: 15,5 grosza
Warto kupić? Tak, zwłaszcza miłośnicy Renault
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, AX, DS, LNA, Saxo, Traction Avant, Visa, VLV, 4CV, Celtaquatre, Clio, Dauphine, Nervastella, R3, R4, 8, Vivaquatre

 

AUTOMOBILISTA stosunkowo rzadko gości na naszych łamach, ale numer z Renault 4 na okładce nie mógł ujść mojej uwadze. Zresztą często sprawdzam, czy w tym miesięczniku pojawiają się jakieś materiały o francuskich autach. Jeśli jest ich mało – nie kupuję. Wszak pismo do najtańszych nie należy, za to do rzetelnych – niewątpliwie tak!

70 lat temu Peugeot pokazał Vehicule Leger de Ville – lekki samochód miejski. W skrócie – VLV. Pojazd był napędzany elektrycznym silnikiem – to wymóg czasów, bo w czasie II wojny światowej niełatwo było o benzynę. Za to na prądzie można było przejechać 70-80 km, acz z niewygórowaną prędkością 35 km/h. To wszystko AUTOMOBILISTA przypomina na stronie 9. Pisze też, że powstało jedynie 377 egzemplarzy VLV.

Na stronie 10. miesięcznik zauważa, że w tym roku minęło 35 lat od premiery Citroëna AX. To następca modeli LNA i Visa, samochód lekki, przestronny, jak na swoją klasę, bardzo oszczędny i całkiem zgrabny. Kanciasta sylwetka, to niejako wymóg tamtych czasów. Autko niewątpliwie się podobało – przez 12 lat produkcji znalazło blisko 2,5 miliona nabywców. A kiedy pojawił się następca (Saxo), AX i tak pozostawał jeszcze w produkcji. Przez mniej więcej dwa lata oferowano oba modele.

Renault 4… Jedna z legend francuskiej – i światowej! – motoryzacji. Produkowano go przez ponad trzy dekady, a klientów znalazło ponad 8 milionów egzemplarzy! Na stronach 12-23 AUTOMOBILISTA przybliża swoim Czytelnikom ten ciekawy model. Czym zaskarbił sobie serca tylu milionów użytkowników? A nawet więcej, niż 8 milionów, bo przecież z czasem auta trafiały też na rynek wtórny.

Renault 4, to – obok Citroëna 2CV – jedna z ikon motoryzacji dla mas. Auto zadebiutowało 60 lat temu, w roku 1961 i było produkowane aż do roku 1992! Przez cały okres produkcji praktycznie nie zmieniły się jego gabaryty. Zdobył taką popularność, że wyparł z rynku modele 4CV i Dauphine

Renault 4 miał ciekawą właściwość – z uwagi na poprzeczne ustawienie drążków skrętnych tylnej osi, tylne koła nie były ustawione w linii. W efekcie rozstaw osi mierzony między centralnymi punktami felg był różny z lewej i prawej strony! I nie była to drobna różnica – wynosiła ok. 5 cm. Mimo to nie wpływało to na trakcję. Tu o wiele groźniejszy był boczny wiatr, bo R4 było lekkie (ważyło mniej więcej tylko, ile Fiat 126, popularny „maluch”) i podatne na jego podmuchy. Kłopoty sprawiała też rdza – nadwozie nie było zabezpieczone antykorozyjnie (w tamtych czasach, to norma), co sprawiało, że w Polsce szybko ulegało degradacji. W krajach Europy Południowej problem niemal nie istniał, stąd dość łatwo spotkać Renault 4 np. w Chorwacji, Słowenii, czy w ogóle na zachodnich Bałkanach. Za to silniki były trwałe,

Bo Renault 4 było samochodem prostym. Sprawdzone rozwiązania, nieskomplikowana technika, uproszczona deska rozdzielcza, siedzenia w postaci rozciągniętego na stelażach materiału (w lepszych wersjach „prawdziwe” fotele), praktyczny brak wyposażenia elektrycznego. Nie było nawet szyb otwieranych korbami – jedynie przesuwane! Klapka pod przednią szybą po otwarciu zapewniała nawiew do środka… Ale jednocześnie nie trzeba było co tydzień wciskać smaru w kalamitki, był regulator siły hamowania, pojawiły się opony radialne.

Renault 4 powstał z inspiracji ówczesnego prezesa Renault, Pierre’a Dreyfusa, którego imię nosi jeden z budynków w historycznej siedzibie marki w podparyskim Boulogne-Billancourt. W tym miejscu już w ten weekend odbędzie się prezentacja dzieł sztuki z kolekcji Renault, ale też zabytkowych samochodów marki.

Renault 4 było bardzo praktycznym samochodem. Błotniki – jak w Citroënie DS, można było łatwo odkręcić. Kanapa była mocowana jedną śrubą – po jej odkręceniu i wyjęciu siedziska można było przewieźć tym 366-centrymetrowej długości autkiem nawet sporą lodówkę! Miejsca z przodu było dużo z uwagi na praktyczny brak deski rozdzielczej. Nie przeszkadzała też skrzynia biegów, bo rączka do jej obsługi wychodzi ze szczątkowej deski rozdzielczej, a nie z podłogi. W dodatku – idąc od przodu – ciekawy był układ napędowy. Najpierw szkrzynia, potem przednia oś i na koniec silnik. W efekcie ten ostatni dociążał już centralną część auta niwelując charakterystyczną dla przednionapędówek podsterowność. W połączeniu z komfortowym zawieszeniem był to idealny samochód na kiepskie i kręte drogi.

W tekście wspomniano też Citroëna Traction Avant, Renault 8 oraz nieco zubożoną odmianę Renault 4, nazwaną Renault 3. To prawdziwa rzadkość – powstało niewiele ponad 2,5 tys. egzemplarzy. Wspomniano też Clio, bo na początku jego produkcji Renault 4 wciąż było w ofercie!

Starcie Renault Vivaquatre z brytyjskim Standardem 12 (oba z połowy lat 30. XX wieku) znajdziecie na stronach 38-45. Ciekawy jest już początek artykułu, w którym Autor dowodzi, że choć to nie Francuzi wymyślili samochód, to na pewno mają wielkie osiągnięcia w jego udoskonalaniu i popularyzacji. „Usamochodowienie” Francji przed II wojną światową było doprawdy imponujące, tak jak i sieć ich dróg.

Vivaquatre był największym wówczas modelem Renault z silnikiem czterocylindrowym (to właśnie element quatre w nazwie). Jednostka ta pracowała bardzo kulturalnie, cicho, a przestronne nadwozie sprawiało, że model uchodził za komfortowy. Jego cena była dość rozsądnie skalkulowana – odpowiednio do segmentu. Dziś w Niemczech za idealny egzemplarz trzeba zapłacić ok. 22.000 euro. Za stan bardzo dobry – ok. 15.500 euro.

W tekście wspomniano też modele Celtaquatre i Nervastella.

A które auto wygrało? AUTOMOBILISTA twierdzi, że brytyjskie było nowocześniejszą konstrukcją, więc wskazuje raczej na Standarda. Ale w moim odczuciu Renault ma ładniejszą, lżejszą sylwetkę, a nimb roztaczany przez samochód klasyczny z tą sylwetką jest dość mocno związany.

Citroëna DS wspomniano w relacji z XXI Podkarpackiego Rajdu Pojazdów Zabytkowych (strony 88-89).

Citroëny 2CV i DS pojawiły się na stronie 90 w relacji z Trzeciego Klasycznego Konesera.

I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w dziewiątym tegorocznym numerze miesięcznika AUTOMOBILISTA.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTOMOBILISTA


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

2023-05-28

Pierwsza 100% elektryczna śmieciarka Renault jeździ po Zjednoczonych Emiratach Arabskich

2023-05-28

Nie będzie targów motoryzacyjnych w Brukseli w 2024 roku. Renault wyraża rozczarowanie

2023-05-27

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Darmont (1919-1939)

2023-05-27
Tagi: 2CV4CV8AUTOMOBILISTAAXCeltaquatreCitroenClioDauphineDSLNANervastellaPeugeotR3R4RenaultSaxoTraction AvantVisaVivaquatreVLVzabytkowe
Udostepnij61Tweet38Udostepnij11
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowy Peugeot 508 face lifting

    Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

    1106 udostępnienia
    Udostepnij 442 Tweet 277
  • Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

    4104 udostępnienia
    Udostepnij 1642 Tweet 1026
  • Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

    386 udostępnienia
    Udostepnij 154 Tweet 97
  • Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?

    331 udostępnienia
    Udostepnij 132 Tweet 83

Testy samochodów

Testy

Test: Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsądek góruje nad emocjami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-15
Citroen - testy i opinie

Test : Citroën C3 Aircross 1.2 130 KM PureTech – wszystko mający crossover. Czy warto? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-28
Testy

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 130 KM EAT6 – wielki miejski crossover. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2023-01-15
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 508 2.0 HDi 168 KM – Pięćset osiem powodów, aby pokochać podróże. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-06-09
Renault - testy i opinie

Renault Captur Helly Hansen 1.2 TCe 120 KM EDC – dobrze ubrany. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-12-05

Najnowsze komentarze

  • Kierowca - Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III
  • Łukasz - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Lopel - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • CITRO - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

Zobacz też

Sporo francuskich aut na Rajdzie Krakowskim

Niezwykły używany Citroen HY kamper z Santa Monica do kupienia. Stworzył go budowniczy luksusowych jachtów

Nowe zespoły napędowe w gamie DS 4

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.