Lancia Stratos jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów w historii rajdów. Dziś mija 50 lat od pierwszego zwycięstwa, jakie Lancia Stratos zapisała na swoim koncie. 25. września 1973 roku to auto okazało się najszybsze w Tour de France Automobile.
Z okazji tej uroczystości tor Circuit de Remparts d’Angoulême we Francji zorganizował uroczystą imprezę, w której wzięło udział wielu gości, w tym były kierowca Bernard Darniche, który za kierownicą Lancii Stratos dwukrotnie wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy.
„Dzisiaj obchodzimy 50. rocznicę pierwszego zwycięstwa Lancii Stratos, jednego z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych wszechczasów, znanego publiczności jako „la bête à gagner”. Wraz z 037 i Deltą Lancia Stratos stała się legendą w świecie rajdów. Ale to nie wszystko. Lancia Stratos to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii marki. Ten brutalny i wydajny samochód miał istotne elementy konstrukcyjne, które weszły do zbiorowej świadomości i prowadziły nas przy projektowaniu przyszłych samochodów Lancii: okrągłe tylne reflektory, aerodynamiczny kształt, czy blokowanie kolorów” – stwierdził Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.
Dokładnie pięćdziesiąt lat temu, 25. września 1973 roku, Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej legendarnej historii. Rzeczywiście, w 1973 roku została zgłoszona do rywalizacji, jeszcze wśród prototypów. Auto było prowadzone przez duet Munari i Mannucci. We wrześniu tego samego roku Stratos odniósł swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour de France Automobile. Sukces, który nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego roku w Rajdzie Firestone, który stał się prekursorem niesamowitej passy. Tak naprawdę Lancia Stratos stała się prawdziwym zwycięzcą rajdów, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim: samochód trzykrotnie z rzędu wygrał Rajd Monte Carlo, trzykrotnie zwyciężył w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (w latach 1974-1976), a trzech kierowców uczynił Mistrzami Europy. Prowadząc Stratosa, Munari wygrał także Puchar Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku.
Począwszy od sezonu wyścigowego 1975, Stratos nosił biało-zielone barwy swojego sponsora, Alitalii, z trójkolorowym logo linii, podwojonym i zharmonizowanym w formie klina, tworząc jedno z najpiękniejszych barw w historii sportów motorowych.
Z okazji dzisiejszej uroczystości tor Circuit de Remparts d’Angoulême zorganizował specjalne wydarzenie na historycznej trasie Nouvelle-Aquitaine, podczas którego odbyły się wystawy klasycznych samochodów, a także wystawy poświęcone wyjątkowym rajdom w historii modelu. W wydarzeniu wzięło udział szerokie grono gości, w tym były kierowca Bernard Darniche, który jest nierozerwalnie związany z Lancią Stratos.
Za kierownicą Stratosa Bernard Darniche sięgnął po dwa tytuły Rajdowego Mistrza Europy i wygrał aż cztery z siedmiu rund wygranych w swojej karierze w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata.
Lancia Stratos to zdecydowanie „brutalny i wydajny” samochód, stworzony specjalnie po to, by wygrywać i przełamywać schematy, biorąc pod uwagę duże różnice w stosunku do ówczesnych modeli. Zainspirowana prototypem „Strato’s Zero” z 1970 roku, ostateczna wersja Lancii Stratos została zaprezentowana w następnym roku.
Wszystko w tym futurystycznym samochodzie w kształcie klina zostało zaprojektowane z myślą o rajdach: przód był ostry i harmonizował z nadkolami, podczas gdy pochylona przednia szyba obejmowała przedni słupek i ciągnęła się aż do bocznych szyb.
Dach opadał pionowo nad małą tylną szybą i był otoczony dużą maską. Maska i bagażnik, składające się z dwóch lekkich skorup, zawierały odpowiednie błotniki z szerokim otworem umożliwiającym szybkie działania serwisowe podczas rajdu. Z tyłu wyróżniały się okrągłe reflektory i wyraziste skrzydło, podczas gdy silnik V6 był oparty na modelu 246 Dino Ferrari.
Ale Lancia Stratos była także rewolucyjna we wnętrzu, całkowicie skupionym na kierowcy i zaprojektowanym z myślą o wynikach i emocjach: dwa siedzenia i
tylko dwie przegródki na kaski wyścigowe, co jest cechą charakterystyczną również wersji drogowej. Tak zwane „blokowanie kolorów” we wnętrzu stworzyło ciągłą grę kontrastów dla eklektyzmu całej Lancii, wykorzystując podstawowe kolory niebieski, czerwony i żółty.
Ta wyjątkowość jak na ówczesne czasy uczyniła model ikoną także z innego powodu: designu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów wnętrza sprawiły, że Lancia Stratos stała się modelem o futurystycznym designie, który stylistycznie pozostaje nowoczesny do dziś. To nie przypadek, że stał się jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały Lancię do tworzenia przyszłych modeli.
Idealna równowaga pomiędzy pierwotnymi formami geometrycznymi i maksymalnymi osiągami, cecha charakterystyczna zabytkowych samochodów Lancia, takich jak Stratos, 037 i Delta, jest jednym z podstawowych elementów, które zostały zachowane i ponownie wykorzystane podczas projektowania samochodów przyszłości Lancii. Stały dialog łączący przeszłość z przyszłością można odnaleźć także w Lancii Pu+Ra HPE, manifeście marki na kolejne 10 lat. W 100% elektryczny samochód koncepcyjny ucieleśnia wizję marki w zakresie designu, domowego poczucia komfortu we wnętrzu, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i niewymagającej wysiłku technologii. Z tyłu samochodu koncepcyjnego Lancia znajdują się charakterystyczne okrągłe reflektory, wyraźnie nawiązujące do najbardziej brutalnego i radykalnego ducha marki oraz do legendarnej Lancii Stratos.
Lancia
Mająca prawie 117 lat historii Lancia reprezentuje ponadczasową włoską elegancję. To marka, która sprawiła, że ludzie na całym świecie marzyli o swoich kultowych pojazdach: eleganckiej Flaminii i Aurelii B24 Spider, wyczynowej Delcie, Stratosie i 037, eklektycznej Fulvii, Beta HPE i wiele innych.
Lancia jest teraz gotowa rozpocząć swój renesans dzięki 10-letniemu planowi strategicznemu, który obecnie jest realizowany.
Innowacyjność i ponadczasowy design od zawsze były założeniami marki. Dziś niezbędne stały się także zrównoważony rozwój, skupienie się na kliencie i odpowiedzialność społeczna, ponieważ Lancia jest zdeterminowana patrzeć w przyszłość z wielkim zaangażowaniem i ambicjami.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Lancia / Stellantis
Najnowsze komentarze