Nowoczesny i stylowy, nowy Peugeot 308 pojawił się na francuskim rynku we wrześniu 2021 roku, kolejny pojazd z serii „300”, która została zainaugurowana w 1932 roku wraz z Peugeot 301.
Od Peugeot 301 do nowego Peugeot 308, oto 10 generacji oraz 90 lat historii motoryzacji i postępu technicznego.
Modele z serii 300 marki Peugeot to kompaktowe samochody reprezentujące najbardziej uniwersalny segment rynku. Na początku lat 30. XX wieku, w samym środku kryzysu gospodarczego, Peugeot wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadzając na rynek model 301, który był sprzedawany w latach 1932-1936 jako sedan, limuzyna, coupé, kabriolet i roadster. To samochód, w którym wprowadzono nowoczesne – na ówczesne czasy – rozwiązania aerodynamiczne.
W 1936 roku zastąpił go Peugeot 302, a do 1938 roku wyprodukowano 25.100 egzemplarzy. Dzięki zintegrowanym reflektorom umieszczonym za osłoną chłodnicy, 302 miał opływowy przód, który utrzymał styl znany jako „wrzeciono Sochaux”, zapoczątkowane przez Peugeot 402.
II wojna światowa zakłóciła przebieg serii 300, a Peugeot 303 nigdy nie powstał. Serię 30x wstrzymano na trzy dekady, aż do pojawienia się Peugeot 304, zaprezentowanego w 1969 roku na targach w Paryżu. Był dostępny jako sedan, coupé, kabriolet i kombi, posiadał też wersję użytkową, i miał zajmować segment średniej wielkości. Był imponująco przestronny, a w latach 1969-1979 wyprodukowano prawie 1.200.000 sztuk 304.
Peugeot 305 został wprowadzony na rynek europejski w 1977 roku jako następca Peugeot 304. Na tle zagranicznych konkurentów wyróżniał się napędem na przednią oś, silnikiem w układzie poprzecznym i niezależnym zawieszeniem wszystkich czterech kół. Dzięki wzorcowemu trzymaniu się drogi, ogromnemu wnętrzu i komfortowi godnemu wyższych segmentów, Peugeot 305 szybko zdobył uznanie na rynku. Wyprodukowano ponad 1,6 miliona sztuk wszystkich wersji nadwoziowych. Pojawił się nawet prototyp z silnikiem V6 (zdjęcie 4. poniżej)!
Limuzyna Peugeot 305 była podstawą eksperymentalnego programu VERA, mającego na celu poprawę efektywności paliwowej samochodów przyszłej generacji. Pierwszy prototyp VERA 01 zaprezentowany w 1981 r. miał o 20% mniejszą masę i o 30% mniejszy opór aerodynamiczny. Prowadzony przez ponad 5 lat z pracami rozszerzonymi na silniki program VERA miał znaczący wpływ na rozwój modeli marki 405, a następnie 605.
Produkowany w latach 1985-1994 w Poissy w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii Peugeot 309 był pierwszym prawdziwym „kompaktowym” samochodem we współczesnym znaczeniu: nie był już klasycznym 4-drzwiowym notchbackiem, jak 304 i 305, ale hatchbackiem. Wprowadzono wersję 309 GTI, napędzaną 1.9-litrowym 130-konnym silnikiem pochodzącym z 205 GTI, zdolną do przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 8 sekund i osiągającą prędkość maksymalną 205 km/h.
Następnie marka wprowadziła Peugeot 306 w lutym 1993 roku. Zastąpił on zarówno topowy model Peugeot 205, jak i Peugeot 309. Stał się bestsellerem w swojej kategorii i był produkowany i montowany w co najmniej 9 zakładach na całym świecie do 2002 roku. Dostępny od 1993 roku w wersjach 3- i 5-drzwiowych, w 1994 roku dołączyły do nich 4-drzwiowy sedan i atrakcyjny kabriolet. Ten ostatni zaprojektowany i budowany przez studio Pininfarina został wybrany Najpiękniejszym Kabrioletem na targach w Genewie w 1994 roku, a cztery lata później zdobył jeszcze tytuł Kabrioletu Roku. W 1997 roku na rynek trafił też 306 Break, czyli funkcjonalne kombi. Budowano też wersje wyczynowe: Peugeot 306 XSI i Peugeot 306 S16. Spektakularna i niezapomniana wersja MAXI o mocy 285 KM oznaczała wielki powrót marki Peugeot do rajdów samochodowych w 1996 roku po 10-letniej przerwie.
Produkcja 3- i 5-drzwiowych wersji 306 została wstrzymana w 2001 roku, kiedy zaprezentowano jego następcę, Peugeot 307. Kabriolet 306 był produkowany przez Pininfarinę do 2003 roku.
Wprowadzony na rynek w 2001 roku i wybrany Samochodem Roku w 2002 roku, Peugeot 307 odniósł ogromny sukces, z ponad 3,5 milionami egzemplarzy wyprodukowanych na całym świecie. Dostępny w wersjach 3-drzwiowych, 5-drzwiowych i kombi, latem 2003 roku otrzymał dodatkową sylwetkę: Coupé Cabriolet (CC), który przeniósł innowacyjną koncepcję z powodzeniem wprowadzoną w 206 CC do segmentu kompaktowego. Dzięki składanemu, sztywnemu dachowi i 4 wygodnym miejscom, 307 CC był jednym z najbardziej przestronnych kabrioletów tamtych czasów. Na tej podstawie powstała także wersja sportowa, która w 2004 i 2005 roku weszła do Rajdowych Mistrzostw Świata, wygrywając w nich 3 razy i 26 razy kończąc zmagania na podium.
Pierwsza generacja Peugeot 308 zastąpiła Peugeot 307 w 2007 roku. Peugeot 308 I był dostępny w wersjach 3-drzwiowych, 5-drzwiowych i kombi SW, a od marca 2009 także jako nowa generacja Coupé Cabriolet CC – 308 CC. Wersja 308 RC Z Coupé została zaprezentowana jako koncept na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2007 roku, a potem szybko wprowadzono ją do produkcji seryjnej jako Peugeot RCZ, przepiękne coupé 2+2, które oferowało nawet 270 KM i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy.
Peugeot 308 II został wprowadzony na rynek w 2013 roku. Podobnie jak 12 lat wcześniej 307, został wybrany Samochodem Roku 2014. Był chwalony za elegancką linię i przyjemność z jazdy, a także wyróżniał się zmniejszonym rozmiarem i wagą (4,27 m długości i wersja podstawowa ważąca 1.200 kg). W tym modelu wprowadzono również Peugeot i-Cockpit, a wersja GTi jeszcze bardziej poprawiła właściwości jezdne i dynamikę tego 308.
Dwie pierwsze generacje Peugeot 308 znalazły 7 milionów nabywców. I wtedy przyszedł czas na nową wersję, Peugeot 308 III. Produkowany w zakładzie w Miluzie, nosi nowe logo Peugeot, które zostało ujawnione wraz z wprowadzeniem nowej tożsamości marki w lutym 2021 roku. Atrakcyjny, technologicznie wydajny, jest jednym z finalistów w konkursie na Samochód Roku 2022, którego wynik poznamy pod koniec lutego 2022 roku.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze