To nie zdarza się często – tygodnik MOTOR pokazał na okładce aż trzy samochody francuskie, w tym jeden w górnej części okładki. To wizualizacja Renault Kadjara R.S. Niżej dostrzec można Renault Talismana i Citroëna C4. Do tego wprawne oko wyłuska jeszcze loga Peugeota i Citroëna. Sprawdźmy, co o samochodach francuskich pojawiło się w tygodniku MOTOR w tym tygodniu.
MOTOR nr 02 (3316) z 9.I.2017
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Aircross, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, C-Elysee, C-Crosser, Xsara Picasso, 107, 1007, 204, 206, 207, 2008, 301, 307, 308, 3008, 405, 407, 4007, 508, 5008, 807, Partner, RCZ, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Talisman, A120, Duster, Logan, Sandero, sportowe
Duże zdjęcie Peugeota 3008DKR zamieszczono na stronie 4. wspominając o trwającym Rajdzie Dakar.
O usportowionych wersjach różnych modeli traktuje artykuł zamieszczony na stronach 6-9. Wspomniano tam Peugeota 405 MI16, Peugeota RCZ, renault Captura R.S., pokazano wizualizację Kadjara R.S. oraz zdjęcia Megane R.S. i Twingo III R.S. A jeśli chodzi o sportowe coupe, to chciałbym tygodnik MOTOR uświadomić, że w bieżącym roku pojawi się nowe auto tego typu. Chodzi oczywiście o Alpine, które pod skrzydłami Renault wreszcie zaprezentuje taki samochód.
Peugeota 2008 wspomniano w krótkiej notatce zamieszczonej na stronie 11. i traktującej o testach miejskiego crossovera Seata.
Na stronach 12-13 pojawił się skrócony kalendarz nowości, jakich możemy się spodziewać w bieżącym roku. W styczniu mają to być Citroën C1 oraz Dacie Sandero i Logan, w lutym Citroën C-Elysee po liftingu, Peugeot 301 po liftingu oraz Peugeot 5008, a w marcu Alpine A120 (oznaczenie modelu nie jest potwierdzone) i poliftingowy Renault Captur. We wrześniu powinien zadebiutować nowy Duster, pojawią się też nowy Peugeot 508, Citroën C3 Aircross oraz wreszcie trafi na nasz rynek Nowy Koleos. W grudniu PSA ma pokazać nowe wersje Citroëna Berlingo i Peugeota Partnera.
Pochodzący od niemieckiego partnera tygodnika MOTOR test porównawczy Renault Talismana i Kii Optimy (oba w wersjach kombi) zamieszczono na stronach 16-19. Miałem okazję niedawno podobną Kią pojeździć i byłem w szoku, jak bardzo Koreańczycy kochają lata 90. XX wieku. Wnętrze przywodziło mi na myśl ten właśnie okres. Na zdjęciach zamieszczonych przez MOTOR aż tak bardzo tego nie widać, ale powiem Wam szczerze – zupełnie mi ten samochód nie przypadł do gustu. Owszem, to, jak jeździ, można nawet ocenić pozytywnie, jak wygląda z zewnątrz – też. Środek jest jednak porażką stylistyczną, a i wpadek ergonomicznych tam nie zabrakło.
MOTOR ma oczywiście inne odczucia, bo skazał Kię na wygraną w teście z Talismanem. I to mimo mocniejszego silnika (160 KM vs 141 KM), czy większego bagażnika (572 l vs 552 l). Rozmiar nie ma znaczenia, skoro kufer Optimy uznano za bardziej funkcjonalny. Do tego Wielka przestronność z tyłu stawia Kię na pierwszym miejscu, choć i w Talismanie ciasno raczej nikomu nie będzie.
Cóż to jednak znaczy przy niemiłosiernie skrzypiącym wnętrzu Renault, które ma „marne oraz miejscami niechlujnie spasowane plastiki w dolnej części”. Nie ratują tego nawet „porządne, miękkie materiały” w części górnej oraz „stylistyczne smaczki”. Powiem Wam, że jak jeździłem ową Kią, to materiały wykończeniowe (a była to bogata wersja!) też dupy nie urywały, a smutek, jaki bił z deski rozdzielczej, skłaniał mnie co chwilę do skręcenia z drogi i uderzenia w drzewo, by zakończyć wreszcie żywot na tym łez padole. Dobrze, że potrafiłem nad tym zapanować, przyzwyczajony do depresyjnych wnętrz niektórych Škód i Volkswagenów ;-)
MOTOR twierdzi wprawdzie, że Optimie blisko do Passata, a zatem i do segmentu premium, ale nie wierzcie w te bzdury!
Może i faktycznie obsługa Multi-Sense w Talismanie jest bardziej skomplikowana, niż nawigacji w Kii, ale łatwo to wytłumaczyć – po prostu w Renault jest tam bez porównania więcej opcji do ustawienia. Żeby jednak nazwać jego obsługę „zagmatwaną”, to trzeba mieć podejście rodem z tygodnika MOTOR – kochać wszystko to, co proste, kanciaste, a najlepiej, jak połowy wyposażenia nie ma, bo nie trzeba go ustawiać, więc wszystko się upraszcza.
Doszukano się szarpnięć dwusprzęgłowej skrzyni EDC, czego w żadnym razie nie stwierdzono w Kii. Mimo to i dzięki mocniejszej jednostce napędowej o mniejszej pojemności skokowej Talisman jest dynamiczniejszy i pali niemal tyle samo oleju napędowego, co Optima.
Renault z opcjonalnym w wersji Intens systemem 4Control okazał się zwinny i świetnie reaguje na ruchy kierownicą, ale „układ kierowniczy zbytnio izoluje od tego, co dzieje się z przednimi kołami”. A o tylnych informuje dobrze? ;-) W Kii oczywiście wszystko to działa lepiej, a ESP nie jest nadwrażliwe. A w Talismanie jest? Nie stwierdziłem… Również komfort jazdy w Optimie uznano za lepszy i to mimo adaptacyjnych amortyzatorów Talismana. Nic więc dziwnego, że przy takim podejściu Kia otrzymała 226 punktów, o 6 więcej od Renault. Chyba nie muszę dodawać, które z tych aut ja bym wybrał?…
MOTOR opublikował w tym tygodniu 9strony 30-34) ranking brytyjskiego Warranty Direct, które jest nie tyle rankingiem (bez)awaryjności, co raportem uwzględniającym koszty napraw i ryzyko awarii. Dzieli on auta na segmenty. Wspomina też o samochodach francuskich. Oto ich miejsca:
SAMOCHODY MAŁE
3. Citroën C1
6. Peugeot 107
SAMOCHODY MIEJSKIE
18. Citroën C3
20. Renault Clio III
23. Citroën C2
24. Renault Clio II
28. Peugeot 207
29. Peugeot 206
Słabiutko wypadło np. Polo.
SAMOCHODY KOMPAKTOWE
16. Renault Megane III
20. Peugeot 308
22. Citroën C4
23. Peugeot 307
24. Renault Megane II
Wcale nieciekawie wypadły kompakty z Grupy Volkswagena.
SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ
7. Renault Laguna II
12. Renault Laguna III
24. Citroën C5 I
27. Peugeot 407
35. Citroën C5 II
SUV-Y I CROSSOVERY
6. Citroën C-Crosser
7. Renault Koleos
10. Peugeot 4007
MINIVANY I KOMBIVANY
1. Peugeot Partner Tepee
2. Citroën C3 Picasso
4. Renault Scenic
5. Renault Kangoo
6. Citroën Berlingo First
7. Citroen Xsara Picasso
9. Renault Grand Modus
13. Renault Kangoo
14. Renault Scenic
15. Renault Grand Scenic
17. Peugeot 3008
19. Peugeot 1007
24. Renault Modus
26. Renault Grand Scenic
30. Citroën Grand C4 Picasso
35. Citroën C4 Picasso
36. Peugeot 807
40. Renault Espace
W innych segmentach aut francuskich nie zauważyłem.
Na stronie 39. na jednym ze zdjęć można dostrzec Citroëna C4 Picasso.
Peugeota 206 oraz Dacii Duster dotyczą pytania czytelników tygodnika MOTOR opublikowane na stronie 43.
W dziale Używane na stronach 44-47 Redaktor Grabowski porównał trzy auta kompaktowe. Citroëna C4 II generacji można jeszcze kupić na rynku pierwotnym i choć pewnie już trochę odstaje od dzisiejszych nowości w tym segmencie, to jednak jest bardzo interesującą propozycją. Problemem może być tylko jedna wersja nadwoziowa (pięciodrzwiowy hatchback). Za to C4 okazuje się całkiem przestronnym autem z dużym bagażnikiem, diesle mają praktycznie bezobsługowe filtry stałe, wyposażenie aut z rynku wtórnego jest dobre na tle rywali, a koszty serwisu całkiem rozsądne. Autor pochwalił świetne fotele Citroëna, zauważył też komfortowy charakter zawieszenia. MOTOR uznał jednak za lepszą propozycję Fiata Bravo, ale już Ola Astrę ocenił niżej od Citroëna.
W dziale MOTOR Retro (strona 54.) pokazano Peugeota 204 Coupe z drugiej połowy lat 70. XX wieku.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w drugim tegorocznym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze