Redakcja Francuskie.pl została zaproszona na testy porównawcze samochodów zorganizowane przez magazyn „Auto Rok”. Wśród dostępnych egzemplarzy, znalazły się dwa nowe SUV-y na rynku: Peugeot 3008 oraz Ford Kuga po face liftingu. Sprawdziliśmy, czym różnią się te dwa modele.
Podczas testów porównawczych dostępnych było wiele modeli samochodów, a chętnych do ich wypróbowania, nie brakowało. Niestety w ryzach trzymał nas mocno ograniczony czas i po testach pozostał lekki niedosyt. Mimo to, wykorzystaliśmy okazję, aby odbyć krótką przejażdżkę dwoma nowymi SUV-ami: Peugeotem 3008 oraz Fordem Kugą.
Z Samochodem Roku konkurować nie jest łatwo, ale wiele modeli na rynku musi się z tym zadaniem zmagać. Wygląd Peugeota 3008, to przede wszystkim popis stylistów. Poszarpany kształt reflektorów, łuk LED-ów do jazdy dziennej, tylne światła w kształcie pazurów – można odnieść wrażenie, że każdy element tego samochodu ma za zadnie przyciągać uwagę. Sami mieliśmy okazje się o tym przekonać podczas testów redakcyjnych – przechodnie z chęcią oglądali się za tym pojazdem. Obok 3008 trudno przejść obojętnie. ;-)
Stylistyka Kugi ma z kolei przypomnieć, że samochód nie został stworzony wyłącznie do startów w konkursach piękności, ale także do radzenia sobie w bardziej wymagających warunkach. Sylwetka wydaje się masywniejsza, a grill złożony z poziomych belek, nadaje groźniejszego charakteru temu pojazdowi. W tylnej części Kugi, wyraźnie zaznaczono osłonę dolnej części nadwozia, czego nie dostrzeżemy u 3008, z kolei karoseria Forda ma od konkurenta, więcej przetłoczeń. Kuga jest dłuższa, natomiast 3008 ma bardziej przestronny bagażnik, podczas podróży z pięcioma osobami na pokładzie. Z kolei po złożeniu tylnych foteli, więcej zapakujemy do Forda.
Oba pojazdy są niezwykle przestronne, zarówno jeśli chodzi o pozycję za kierownicą, jak i na tylnej kanapie, ale w ilości miejsca na nogi dla pasażerów na tylnych siedzeniach, zwycięża Ford. Peugeot ma bardziej nowoczesne wnętrze wraz z futurystycznymi wirtualnymi zegarami. Francuski SUV zachwyca jakością wykorzystanych materiałów, eleganckim wykończeniem i wyciszeniem wnętrza. Gdy przesiedliśmy się do Kugi, mieliśmy wrażenie, że plastiki są tu zbyt twarde, a wnętrze mało współczesne. Ford zdecydował się pozostać przy tradycyjnych analogowych zegarach.
Modele różnią się też wielkością kierownicy. Francuski model ma niewielkie, zgrabne spłaszczone u dołu koło, prawie jak w samochodzie sportowym. Zegary są widoczne nad kierownicą. Kierownica Forda Kuga ma większą średnicę i przez nią spoglądamy na zegary. W samochodzie większe jest również lusterko wsteczne, dostarcza lepszej widoczności do tyłu. SUV-y zostały wyposażone w hamulec postojowy w wersji elektronicznej, dzięki czemu lepiej można było zagospodarować przestrzeń wewnątrz pojazdów.
Zarówno 3008, jak i Kuga mają 8-calowe wyświetlacze służące do obsługi multimediów. U Forda ekran jest otoczony ciekawymi długimi nawiewami. Został on umiejscowiony w głębi deski rozdzielczej i trudniej się do niego dostać. Zwłaszcza podczas jazdy jest to niewygodne. Na pokładzie zainstalowano nową generację systemu multimedialnego Sync 3 z wybieraniem głosowym i nowymi możliwościami pomocy w parkowaniu.
Peugeot został wyposażony w ekran bardziej przystępny kierowcy. Do uruchomienia każdej z funkcji wyznaczony został odrębny klawisz. Za multimedia odpowiada nowoczesny i-Cockpit. Nie brakuje tutaj ani sterowania głosowego, ani asystenta parkowania, na dodatek możemy wyświetlić fragmenty mapy obok zegarów. Wówczas potrzebne wskazówki są w zasięgu wzroku kierowcy. Sterowanie klimatem w Kudze odbywa się manualnie, dzięki czemu dostęp jest bardziej intuicyjny niż w 3008, u którego wszystko jest obsługiwane za pomocą wyświetlacza dotykowego. Dla miłośników słuchania nagrań z krążków, producent spod znaku błękitnego owalu, zainstalował odtwarzacz CD. Peugeot uznał, że jest to już przeżytek.
W środkowej części tylnej kanapy, dwa konkurencyjne SUV-y mają podłokietniki z dwoma miejscami na kubek, ale w testowej Kudze znaleźliśmy także rozkładane plastikowe podstawki oraz haczyki na tylnych fotelach. Oba samochody posiadają wygodne otwieranie klapy bagażnika z poziomu kierowcy i głębokie podłokietniki, aczkolwiek w Peugeocie do podłokietnika schowamy więcej.
Tylny rząd foteli możemy złożyć za pomocą mechanizmów znajdujących się na fotelach. Mniejszej siły wymaga on u Forda, ale we francuskim SUV-ie mamy drugą opcję – operacji możemy dokonać od strony bagażnika. Jest to znacznie bardziej komfortowe i sprawniejsze. Pod tylną klapą, w jednym i drugim SUV-ie umieszczono gniazdka 12V a w Kudze dodatkowo znajdziemy jeszcze uchwyty.
Do testów udostępniony został Ford Kuga z jednostką 2.0 TDCI o mocy 150 KM z 6-biegową manualną skrzynią biegów przekazującą napęd na wszystkie koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy, natomiast średnie spalanie podawane przez producenta to 4,7 litra. Model stanął w szranki z benzynową wersją 3008 wyposażoną w silnik 1.6 generujący 165 KM oraz automatyczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h potrzebuje 8,9 sekundy. Apetyt na paliwo tej wersji modelu wynosi według danych podawanych przez Peugeota 5,7 l/100 km. SUV-y dostarczają porównywalnego komfortu jazdy, świetne przyspieszenie i bardzo dobrze radzą sobie na progach zwalniających. U Forda układ kierowniczy jest odrobinę bardziej precyzyjny, z kolei Peugeot lepiej trzyma się w zakrętach.
Dane techniczne:
Ford Kuga |
Peugeot 3008 |
|
Długość |
4524 mm |
4447 mm |
Szerokość bez/z lusterkami |
1838/2086 mm |
1841 mm/2098 |
Wysokość bez relingów |
1689 mm |
1620 mm |
Rozstaw osi |
2690 mm |
2675 mm |
Prześwit |
187 mm |
219 mm |
Minimalna pojemność bagażnika |
406 litrów |
520 litrów |
Maksymalna pojemność bagażnika |
1653 litry |
1482 litry |
Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) |
11,1 m |
10,67 m |
Pojemność zbiornika paliwa |
60 litrów |
53 litry |
Bazowa jednostka napędowa |
1.5 EcoBoost 120 KM |
1.2 PureTech 130 |
Topowa jednostka napędowa |
2.0 TDCi, 180 KM |
2.0 BlueHDi 180 KM |
Sposób radzenia sobie przy trudnej nawierzchni (w zależności od wersji) |
4×4 |
System Grip Control |
Cena bazowa |
W cenniku promocyjnym model znajduje się w cenie 85.900 zł |
89.900 zł |
Cena najwyższej wersji wyposażeniowej |
Vignale w cenniku promocyjnym – 117.700 zł |
GT – 157.700 zł |
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze