Jeśli nie słyszeliście nigdy nazwy La Dalat to chyba nie ma się co dziwić. W Europie ten samochód nie występował. Nie miał prawa, bo była to produkcja lokalna w… Wietnamie. Auto bazowało na częściach od 2CV, ale nadwozie wytwarzano na miejscu. A historia jego powstania, produkcji i sprzedaży jest wyjątkowo ciekawa.
Swój kształt zawdzięcza projektowi Baby Brouss, samochodowi, który był produkowany w Wybrzeżu Kości Słoniowej w Afryce. Prawa zostały zakupione do Wietnamu i w ten sposób zaczęła się droga niezwykłego, a dzisiaj kultowego samochodu. Zacznijmy od tego, że pierwszy samochód pojawił się w Wietnamie w 1907 roku a kupującym był oczywiście Francuz. Dwadzieścia lat później było tu już sporo przedstawicielstw różnych marek, a samochody można było liczyć w tysiącach. Według danych Nature Magazine, opublikowanych w 1928 r., w 1926 r. Cochinchine miał 5.678 samochodów, Tonkin 2.886 samochodów, a Trung Ky 966 samochodów.
Początkowo do Wietnamu importowano silniki, kierownicę, zawieszenie, hamulce i podwozie. Udział części zagranicznych do krajowych wynosił 75/25. Później zaczęło się to nieco zmieniać. Nadwozia zaczęto produkować na miejscu, chociaż konstrukcja była wyjątkowo prymitywna, co widać na zdjęciach starych i zniszczonych modeli:
Powstawały różne wersje. Były dwuosobowe, czteroosobowe, a nawet ośmioosobowe. Nie trzeba chyba jednak mówić, że takie ośmioosobowe mikrobusy testowane na lotnisku miały spore kłopoty z mocą – 31-konne silniki obciążone sporym nadwoziem ledwo sobie radziły przy komplecie pasażerów.
Jak wyglądały dane techniczne La Dalata?
- 2 miejscowy ze skrzynią ładunkową lub 4 miejscowy,
- długość 4,03 m
- szerokość 1,53 m
- wysokość 1,54 m (min) do 1,82 m (max)
- waga od 480 kg,
- 4-biegowa skrzynia,
- silnik 602 cm3, 31 KM
Wnętrze było prymitywne, wręcz spartańskie. Niewielki prędkościomierz, wskaźnik paliwa i to w zasadzie tyle.
Najnowsze komentarze