W 1939 roku Automobilklub Polski wydał Atlas Dróg Samochodowych w Polsce. Układ map zaprojektował Tadeusz Grabowski, opracowaniem i kontrolą zajął się inż. J. Królikowski z Ministerstwa Komunikacji a rysunkiem Zdzisław Jaworski.
Atlas dróg samochodowych pokazuje jak w Polsce wyglądał stan dróg w przededniu II wojny światowej.
We wstępie do atlasu czytamy: „W związku z postępami motoryzacji, jakie nastąpiły w ostatnich latach oraz poprawą stanu dróg, co w znacznym stopniu przyczyniło się do wzrostu ilości użytkowników pojazdów mechanicznych, powstała potrzeba opracowania mapy drogowej Polski w skali większej od wydawnictw dotychczas spotykanych na rynku, zwłaszcza, że wydawnictwa dotychczasowe opracowane były na ogół nie zbyt ściśle, ze względu na brak niezbędnych materiałów oraz małą ilość odbiorców. W ostatnich czasach coraz częściej podnosiły się głosy użytkowników pojazdów mechanicznych, żądające mapy bardziej dokładnej i w skali większej niż wydawane dotychczas mapy 1:1.000.000.
Zobacz na filmie piękne zabytkowe przedwojenne samochody:
Odpowiadając na te wezwania Automobilklub Polski podjął się zadania trudnego i żmudnego, przystępując do opracowania Atlasu Dróg Samochodowych w Polsce, uwzględniając przede wszystkim potrzeby automobilistów i motocyklistów. W pracy tej wielkiej po-mocy udzieliło nam Ministerstwo Komunikacji, które przeprowadziło korektę całej rysowanej sieci drogowej oraz kilometrażów na głównych szlakach. Za cenną tę współpracę składamy niniejszym Departamentowi Drogowemu gorące podziękowanie. Przy rozwiązywaniu tego zagadnienia zjawiły się pewne specyficzne dla naszego kraju trudności. Oto sieć dróg bitych w Polsce po-siada bardzo nierówne zagęszczenie — na wschód od Wisły drogi bite sq jeszcze dość rzadkie i dla odtworzenia tego terenu wystarczyłaby skala 1:1.000.000, na zachód od Wisły zagęszczenie tych dróg jest znacznie większe — dla odtworzenia tego skala powyższa okazała się nie wystarczającą. Pod wpływem tych trudności wybrano drogę pośrednią — skalę 1:600.000, na ogół wystarczającą do dokładnego i przejrzystego odtworzenia sieci dróg bitych na terenie całej Polski. Ze względu jednak na to, że w kilku okolicach kraju sieć ta jest wyjątkowo gęsta, a ruch pojazdów mechanicznych w tym terenie staje się coraz to baredziej wszechstronny, nadto, że przewidywać należy dalsze wzmoże-nie ruchu gospodarczego i turystycznego, zaszła potrzeba dołączenia 8 odcinków dodatkowych, rysowanych w skali 1:200.000. Przy opracowywaniu tych odcinków wzięliśmy pod uwagę, poza gęstością sieci dróg bitych, przede wszystkim potrzeby komunikacji i turystyki motoryzacyjnej”.
Atlas był wydany ze wsparciem reklamodawców, w tym dealera Peugeot z Warszawy:
Odległości między miastami:
Skorowidz map:
Lwów
Kraków
Bielsko Biała
Katowice
Łódź
Warszawa
Poznań
Mapy
Kołomyja 24
Tarnopol 23
Lwów 22
Przemyśl 21
Bielsko-Biała 20
Łuck 19
Zamość 18
Sandomierz 17
Kraków 16
Pińsk 15
Brześć 14
Warszawa 13
Łódź 12
Kalisz 11
Baranowicze 10
Białystok 9
Łomża 8
Toruń 7
Nowogródek 5
Brasław 4
Wilno 3A
Wilno 3
Augustów 2
Gdynia 1
Originally posted 2022-10-23 19:10:59.
Najnowsze komentarze