„W najbliższych dniach bo może już dzisiaj wyjedzie z Tugurtu (Attyka) ekspedycja złożona z pięciu samochodów 10 HP Citroën, typ seryjny, z tą zmianą, iż zaopatrzone one będą w napęd gąsiennicowy gumowy systemu Kegresse no i oczywiście nawożnie tych samochodów (karosserje) beCą zbudowane i zaopatrzone stosownie do potrzeb tak wielkiej wyprawy.
Misja zorganizowana przez Andrzeja Citroën, znanego przemysłowca francuskiego, wyjechała już do Tururtu celem poczynienia przygotowań. Wedle przewidywań organizatorów podróż ta trwać będzie około trzech tygodni. Nie jest to długo jeżeli się zważy iż droga prowadzi przez bezdrożne prawie, piaszczyste przestrzenie Sahary. Zastosowano specjalne chwytacze pary wodnej by nie stracić na pustyni ani kropli wody daremnie. Napęd sam jest udoskonalonego system, „Kegresse-Hinstin”. Składa się on z taśm gumowych nałożonych w miejsce kół tylnych. W tylnym moście wstawiono redukcję trybową, pozwalającą na zmianę szybkości (w połączeniu ze skrzynką biegów) od 3 do 40 km. na godz.
Każde podwozie ma dwa zbiorniki na benzynę. Jeden z nich zawiera 40 drugi zaś 270 litrów benzyny. Oba te zbiorniki są ze sobą połączone za pomocą przewodów. Osprzętu samochodów dopełnia ja: oświetlenie elektryczne, zegarek, miernik szybkości, miernik zużycia benzyny, licznik kilometrów na piaście koła i haki do wleczenia umocowane na każdym samochodzie, na wszelki wypadek.
Zewnętrznie przedstawiają się samochody bardzo ładnie, lakierowane całe na biało ozdobione rozmaitemi malowidłami jak wschód księżyca, alegorje egipskie i t. p. Co do urządzenia karoserji to przemyślano je gruntownie. Z przodu mamy dwa siedzenia jednak nie zaraz kolo siebie tak, że pomiędzy niemi można wstawić jeszcze ławeczkę dla trzeciego pasażera. Ponad drugim zbiornikiem benzyny umieszczonym u góry umocowane są duże skrzynie aluminiowe podzielone na masę przegródek otwierających się na prawą i lewą stronę. Każda przegródka ma swoje przeznaczenie, zawierają one: pożywienie, amunicję, lekarstwa, narzędzia, części wymienne, składane łóżka i t. d. Oprócz tego w skrzynce tej umieszczono po dwa zbiorniki na wodę zawierające po 60 litrów. Nakrywę skrzynki zmienić można po zdjęciu jej w stół. Dwa samochody uzbrojone są w karabiny maszynowe lotnicze, trzy pozostałe mają reflektory elektryczne.

Każdy samochód posiada prócz tego dwa karabinki kawaleryjskie i dwa rewolwery. Skrzynki z przegródkami posiadają trzy samochody, dwa pozostałe opatrzono w zbiorniki na benzynę (650 litrów) zbiorniki na oliwę i duże rusztowania na bagaże. Jeden z samochodów posiada kompletne przybory do zdjęć kinematograficznych. Od trzech miesięcy krzątają się dwie ekspedycje nad zaopatrzeniem punktów etapowych w benzynę i smary.
Cały świat śledzić będzie z ciekawością przebieg rajdu którego znaczenie może być ogromne ze względu na możliwość stałego połączenia pomiędzy Afryką północną a zachodnią. Miałoby to szczególnie duże znaczenie dla Francji gdyż posiada ona w obu tych częściach swoje kolonie” – takiej treści artykuł pojawił się w grudniu 1922 roku w polskiej prasie motoryzacyjnej.
Tak wyprawę przedstawiał film:
źródło: Auto: ilustrowane czasopismo sportowo-techniczne: automobilizm, lotnictwo, sporty 1922.12.15 R.1 Nr14
Najnowsze komentarze