Citroën AMI zdobywa coraz większą popularność. W wielu krajach, na przykład we Francji, nie wymaga prawa jazdy. W Polsce jest jednak inaczej.
Polskie przepisy mówią o tym, że prawo jazdy kategorii Am, które mogą uzyskać już 14-latkowie, uprawnia do prowadzenia pojazdu do 350 kg masy własnej. Citroën AMI waży ponad 100 kg więcej, dlatego do jazdy nim, mimo że nie przekracza prędkości 45 km/h, potrzebne jest prawo jazdy kategorii B. To jeden z powodów, dla którego Citroën nie wprowadza jeszcze tego pojazdu do oficjalnej oferty, co nie przeszkadza licznym prywatnym importerom go sprowadzać.
Co ciekawe, jeden z czytelników serwisu Elektrowoz.pl zadał pytanie Komendzie Głównej Policji czy Citroëna AMI można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii Am. Odpowiadający funkcjonariusz najpierw przytomnie przytoczył przepisy polskie, które mówią wprost, że nie, ale później dodał, że w ocenie policji przepisy prawa międzynarodowego, w tym przypadku UE, mają pierwszeństwo nad przepisami krajowymi – a przepisy unijne traktują AMI jako lekki czterokołwiek. Jednak ta odpowiedź nie może stanowić podstawy do jeżdżenia Citroënem z prawem jazdy kategorii Am, bo policja jest od pilnowania przestrzegania prawa a nie jego interpretacji i stanowisko, przedstawione w piśmie, może być traktowane co najwyżej jako głos w dyskusji a nie wykładnia prawna.
Co jest potrzebne? Zmiana przepisów – a konkretnie ustawy prawo o ruchu drogowym, która w momencie tworzenia tych zapisów nie obejmowała jeszcze samochodów elektrycznych. Oczywiście o ile wola zmiany znajdzie się w parlamencie, o co w okresie przedwyborczym może wcale nie być trudno – więc polecamy kontakt ze swoimi lokalnymi parlamentarzystami i uczulenie ich na ten problem. Listę posłów i kontaktów do nich można znaleźć tutaj.
Źródło: Elektrowoz.pl
Najnowsze komentarze