Chociaż dzisiaj bardzo trudno w to uwierzyć, to Citroën wygrał wyścigi NASCAR w USA. Było to w roku 1958, a francuski samochód zrobił furorę wśród amerykańskich fanów tego wydarzenia.
Citroën ID wyposażony w zawieszenie hydropneumatyczne był na tle amerykańskich samochodów czymś niezwykłym. Ludzie gromadzili się wokół obu egzemplarzy i nie wiedzieli, co o tym wszystkim myśleć. Citroën ID, który wystąpił w wyścigu NASCAR, był napędzany silnikiem serii D, czterocylindrowym blokiem o pojemności 1911 cm3 z gaźnikiem, bocznym wałkiem rozrządu i osiągał moc 70 KM przy ponad 4.000 obr. Posiadał czterobiegową skrzynię biegów z manualną skrzynią biegów. Ważył nieco ponad tonę, więc nie był zbyt ciężki, i osiągał prędkości przekraczające 160 km/h.
Zobacz: wiadomości o marce Citroën. Codziennie aktualne, ciekawe, na bieżąco
Benzynowy silnik zużywał w rajdowych warunkach około 12 litrów na 100 kilometrów, a więc o wiele mniej niż wyścigowe wozy z silnikami V8. Dzięki zawieszeniu hydropneumatycznemu, auto lepiej zachowywało się na zakrętach, co pozwalało pokonywać je z wyższymi prędkościami, niż konkurencja.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
21. runda sezonu, Crown America 500, która odbywała się na dystansie 500 mil, czyli 800 km, miała miejsce 1. czerwca 1958 roku na 2,63-milowym (4,23 km) torze drogowym Riverside. Oba Citroëny były ściśle standardowe, z wyjątkiem modyfikacji narzuconych przez regulamin, tj. zamontowania pasów bezpieczeństwa, pałąka (nie klatki) i usunięcia siedzeń pasażerów.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje, wyprzedaże
Oba Citroëny spisały się znakomicie. Po 160 okrążeniach kalifornijskiego toru zajęły odpowiednio pierwsze i drugie miejsce. Niestety z wydarzenia nie zachowały się zdjęcia – jedyne, które widzicie powyżej, dość słabej jakości, pochodzi z gazety z tamtego okresu.
źródło: Pole Position
Najnowsze komentarze