W kwietniu firma AwtoWAZ, w którą zaangażowany jest Alians Renault-Nissan, zamierza sfinalizować transakcję z Sbierbankiem, na mocy której przejmie kontrolę nad firmą IżAwto. Bruno Ancelin, dyrektor generalny Renault w Rosji, przyznał ostatnio, że aktualnie Grupa ma zdolności produkcyjna na poziomie 1,1 miliona samochodów rocznie:
– 900.000 może produkować AwtoWAZ;
– 160.000 produkuje Renault w zakładzie Awtoframos w Moskie;
– 50.000 opuszcza montownię Nissana w Sankt Petersburgu.
Ponadto 116.000 pojazdów rocznie opuszcza obecnie zakłady IżAwto, ale po przejęciu przez Grupę AwtoWAZ-Renault-Nissan za trzy lata produkcja mogłaby wzrosnąć do 300.000 egzemplarzy rocznie. Połowa tych aut sygnowana byłaby logo Renault i Nissana. Inwestycję w IżAwto ocenia się na ok. 7 miliardów rubli.
W efekcie Grupa byłaby w stanie produkować w Rosji blisko 1,5 miliona samochodów rocznie. To niemal połowa całego wolumenu spodziewanego na rynku rosyjskim w roku 2014.
Co więcej – Nissan zamierza przejąć 25 procent udziałów w AwtoWAZ, aby – wraz z Renault – posiadać łącznie połowę udziałów i zapewnić sobie w ten sposób pakiet kontrolny rosyjskiej firmy. Sam AwtoWAZ zapowiada zaś sporą ofensywę produktową – w ciągu trzech lat ma się pojawić aż siedem nowych modeli, jednak część z nich bazować będzie na samochodach gamy entry z oferty Grupy Renault. Będą to m.in. obszerne kombi bazujące na Dacii Logan MCV (premiera za rok), czy bardzo budżetowa Łada Granta (już jesienią br.). Na bazie Logana pojawią się też samochody z logo Nissana. Gama Łady zostanie za 2-3 lata zmodernizowana i rozbudowana.
Zapowiadają się więc ciekawe czasy. I jak zwykle w takich wypadkach pytam – a nie dałoby się tak w Polsce?…
KG
zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze