Dacia Jogger jest jedynym autem pozostającym w kręgu naszych zainteresowań, jakie MOTOR pokazał na okładce aktualnego numeru. Słabo, ale może nie ilość, a jakość będzie tym, co skusi nas do zakupu pisma? Sprawdźcie – ja kupiłem i postaram się podpowiedzieć Wam, czy był to wydatek sensowny, czy wręcz przeciwnie.
MOTOR nr 16 (3591) z 19.IV.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: prawie 7,3 grosza
Warto kupić? Tylko z powodu Dacii Jogger
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, Pluriel, 206, 307, 308, 3008, Clio, Megane, Scenic, GT X-Over, Dokker, Jogger, Lodgy, Logan, Bigster
Interesujące nas modele pojawiły się dopiero w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 7. Wspomniano tam Fiata Pandę, Alfę Romeo Giulię, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster, Peugeota 3008 i Nissana X-Traila.
Na tej samej stronie znajdziecie tabelkę z wynikami rejestracji dziesięciu najpopularniejszych marek w Polsce w pierwszym kwartale bieżącego roku. Na miejscu ósmym – Dacia. Więcej na ten temat napisaliśmy niemal dwa i pół tygodnia temu.
Była zapowiedź na okładce, jest i test – oto Dacia Jogger z fabryczną instalacją LPG. Tego materiału szukajcie na stronach 10-13. W tekście wspomniano modele, które najnowsze auto marki zastępuje: Logana MCV, Lodgy, a nawet Dokkera. MOTOR docenił ogromny rozstaw osi, sporo wysokość i 20-centymetrowy prześwit. Auto jest krótsze od wielu rywali z segmentu (przywołano m.in. Peugeota 308 SW), ale dzięki większej wysokości i właściwie zagospodarowanej przestrzeni w żadnym razie nie jest ciasne, nawet w trzecim rzędzie siedzeń!
MOTOR oczywiście trochę krytykuje tę przestronność w drugim rzędzie odnosząc się do Octavii. Tylko że żadna Octavia nie dysponuje trzecim rzędem siedzeń! Uznano też, że system składania kanapy w Dacii jest archaiczny. I cóż z tego? Działa? Jest solidny? Więc w czym problem? Skrytykowano też brak jakiegokolwiek schowka w bagażniku. Cóż – jeśli ktoś wozi tam drobne przedmioty, to za kilkanaście złotych kupi sobie w markecie składaną plastikową skrzyneczkę i będzie miał schowek.
MOTOR pochwalił za to deskę rozdzielczą – wprawdzie dostrzegł brak miękkich materiałów, ale za to te twarde ocenił całkiem dobrze. Skrytykowano za to dźwięk zamykania drzwi. Pod względem wyposażenia już tak łatwo o krytykę nie było, choć opisywano wersję Comfort, a więc bynajmniej nie najdroższą.
Ciepłe słowa skierowano pod adresem silnika. Ta litrowa jednostka jest motorem dwupaliwowym – może być zasilana benzyną oraz gazem. Z tego względu jest bardzo chętnie wybierana nie tylko w Dacii, ale i w Renault. To dobry silnik i dobra instalacja. Oferuje 100 KM mocy maksymalnej (na gazie) i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego (też na LPG). Osiągi są odpowiednio o 10 KM i 10 Nm gorsze, gdy paliwem podstawowym staje się benzyna. Jednostka żywiołowo reaguje na gaz, zapewnia niezłą dynamikę, choć na pewno po obciążeniu kompletem pasażerów sprinterem nie będzie. Tylko czy ktoś przy zdrowych zmysłach oczekuje tego od zapakowanej po dach Dacii? Nie, dla normalnego kierowcy będzie się liczyło bezpieczeństwo i ekonomia jazdy. A właśnie z myślą o tych cechach strojono zawieszenie nastawione zdecydowanie na komfort, a nie urywanie dziesiątych części sekundy gdzieś na torze. Choć więc MOTOR uznał trakcję za nie najlepszą, to nie mógł nie docenić skutecznych hamulców, którą wspomagały dobre opony.
Wśród rywali wymieniono m.in. Fiata Tipo.
Sprawdź ofertę na Dacię Jogger
Renault Clio II można dostrzec na jednym ze zdjęć opublikowanych na stronie 26.
Wśród gadżetów dla miłośników motoryzacji (strony 32-33) MOTOR wymienia model (w skali 1:5) kasku Fernando Alonso z zespołu BWT Alpine F1 Team.
Krótka wzmianka o Renault Scenic’u pojawiła się w dziale Używane na stronie 34. w materiale o PT Cruiserze.
Na kolejnej stronie znajdziecie przegląd polecanych kabrioletów (spora część, to coupe-cabrio) dostępnych na rynku wtórnym. MOTOR poleca m.in. bazującego na popularnym modelu C3 Citroëna Pluriela, Peugeoty 206 CC i 307 CC oraz Renault Megane II CC.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR