13 października br. został ogłoszony przez Komisję Europejską II Europejskim Dniem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Główne obchody odbywają się w Paryżu. Przewodnim hasłem tegorocznego dnia jest „Bezpieczeństwo w naszych miastach”. W Polsce, ze względu na ogromną skalę wypadków drogowych oraz liczbę zabitych i rannych (w 2007 roku 5.583 zabitych i 63.224 rannych) od dnia 12 do 19 października obchodzimy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest częścią strategii przygotowanej przez Unię Europejską mającej na celu zmniejszenie liczby zabitych w latach 2000-2010 o 27.000 osób. Na podstawie światowych danych dotyczących wypadków drogowych udało się wyodrębnić pięć najistotniejszych obszarów zagrożeń: przekraczanie dozwolonej prędkości, nietrzeźwość kierowców, niezapinanie pasów, słaba widoczność pieszych i rowerzystów, nieużywanie kasków przez rowerzystów.
Według danych Komisji Europejskiej dwie trzecie wypadków drogowych ma miejsce w terenach zabudowanych, w których ofiarami są piesi i rowerzyści czyli niechronieni karoserią samochodu użytkownicy dróg. Stanowią oni jedną trzecią ofiar wszystkich wypadków. Szanse przeżycia pieszych wraz ze wzrostem prędkości dramatycznie spadają – przy prędkości 30 km/h szanse ma dziewięciu pieszych na dziesięciu, przy prędkości
50 km/h – już tylko trzech!
W Polsce przekraczanie wyznaczonej prędkości jest najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych: ponad 30% wszystkich wypadków śmiertelnych jest spowodowanych przez kierowców pojazdów poruszających się z nadmierną prędkością. Należy podkreślić, że 72% wypadków ma miejsce w obszarze zabudowanym: 54% w miastach i 18% na drogach przebiegających przez małe miejscowości – właśnie na terenach miejskich oraz na odcinkach dróg przechodzących przez niewielkie miejscowości przekroczenia prędkości są najczęstsze.
W dniu, kiedy cała Unia Europejska koncentruje swoją uwagę na jednym z najważniejszych problemów społecznych w Polsce rozpoczyna się ogólnopolska kampania pn. „Ograniczenia prędkości ratują życie”. Realizatorami kampanii są Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego i Komenda Główna Policji. Dzięki zaangażowaniu wielu partnerów oraz współpracy agencji Fabryka Komunikacji Społecznej intensywna kampania będzie obecna przez sześć tygodni w kinach, telewizji, radiu, Internecie oraz na stacjach benzynowych, billboardach i tyłach autobusów.
„Prędkość jest głównym czynnikiem mającym wpływ na tragiczne skutki wypadków drogowych. Kampania „Ograniczenia prędkości ratują życie” ma uzmysłowić wszystkim, że poprawa bezpieczeństwa drogowego w Polsce może nastąpić dopiero wtedy, gdy zmieni się świadomość wszystkich użytkowników dróg, a kierowcy zrozumieją, że wypadek jest konsekwencją naszych osobistych decyzji. Nie wszystkich wypadków da się uniknąć, ale zdejmując nogę z gazu możemy ograniczyć ich konsekwencje i zwiększyć szanse na przeżycie własne i innych. Dlatego też nasza kampania podkreśla i przypomina wszystkim kierowcom o jednej z najważniejszych przyczyn wypadków: prędkości” – mówi Andrzej Grzegorczyk Dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Kampania „Ograniczenia prędkości ratują życie” swoim zasięgiem obejmie całą Polskę i będzie emitowana w kinach, Internecie oraz radiu. Trzy 15 sekundowe spoty zostały zrealizowane na podstawie zwycięskiego scenariusza w konkursie „Filmowcy – radarowy” ogłoszonym w 2007 roku z okazji Światowego Tygodnia BRD pod egidą ONZ przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Spójna kreacja całej kampanii została przygotowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej. Reklamy przypominające o przestrzeganiu wyznaczonych limitów prędkości będą umieszczone także na tyłach autobusów, billbordach oraz ulotkach rozdawanych przez Policję i na stacjach benzynowych.
Więcej informacji na stronach:
www.krbrd.gov.pl/predkosc.htm;
www.pbd.org.pl;
http://ec.europa.eu/transport/roadsafety/road_safety_day/index_en.htm.
DODATKOWE DANE:
Pomimo ustawowego ograniczenia prędkości do 50 km/h, średnia prędkość pojazdów w miastach wynosi około 65 km/h, a na odcinkach dróg przechodzących przez niewielkie miejscowości ok.. 76 km/h. Stanowi to śmiertelne zagrożenie zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów. Odwołując się do przedstawionych wcześniej faktów, kierowca samochodu przejeżdżającego przez niewielką miejscowość już po hamowaniu potrąci pieszego przy prędkości około 50 km/h, co jest typową sytuacją na polskich drogach. Prawdopodobieństwo śmierci pieszego w tym wypadku, wynosi 90%.
Wypadek drogowy jest zjawiskiem złożonym i najczęściej powstaje w wyniku jednoczesnego zaistnienia wielu okoliczności. Jednak większości wypadków towarzyszy nadmierna prędkość co najmniej jednego z uczestników ruchu. Pojęcie nadmiernej prędkości jazdy obejmuje zarówno prędkość wykraczającą poza obowiązujące ograniczenie, jak i prędkość zbyt wysoką w stosunku do warunków panujących na drodze, warunków atmosferycznych oraz indywidualnych cech kierowcy.
Nadmierna prędkość pojazdów, szczególnie w obszarach zabudowanych, jest głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzieje się tak z następujących względów:
Należy pamiętać, że:
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze