czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Jak wybrać komplet nowych opon?

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-05-17
w Wiadomości
Czas czytania 6 minut
44 2
1
39
UDOSTĘPNIEŃ
131
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Unikatowe Renault R5 Le Car Van: jeden z zaledwie 450 sztuk

Kilkaset Peugeotów 205 coraz bliżej Polski. Europ.raid jest w Macedonii

TOP 7 najlepiej sprzedających się francuskich samochodów na świecie: Citroën, Peugeot i Renault

Opona samochodowa to ważny element osadzony na obręczy koła samochodowego, którego zadaniem jest tłumienie drobnych drgań powodowanych przez nawierzchnię drogi.

Jak wybrać komplet nowych opon?

Przede wszystkim kierowca musi odpowiedzieć na kilka dość ważnych pytań. W szczególności powinien wiedzieć, na jaki sezon potrzebuje opon, jaki rozmiar pasuje do felg używanych w jego samochodzie oraz jakim budżetem dysponuje. Jeśli chodzi o sezonowość, kierowca może wybrać opony letnie, zimowe lub całoroczne. Kiedy opony całoroczne są najlepszym wyborem? Przede wszystkim, jeśli samochód jest używany głównie w mieście. Ze względu na mniejszą prędkość nie ma on tak dużych wymagań dotyczących trakcji, na przykład podczas zimowych opadów śniegu.

Jak wiadomo, istnieje kilka wariantów rzeźby bieżnika. Większość nowoczesnych opon ma wzór kierunkowy, którego kierunek obrotu jest zwykle oznaczony strzałką na bocznej powierzchni opony.

Dlatego w tym przypadku oponę można zamontować na samochodzie tylko w ściśle określonym położeniu, które należy sprecyzować przed zamontowaniem ich na samochodzie. Wskazówką będą tu także oznaczenia na każdym modelu gumy – Outside i Inside, wskazujące odpowiednio na zewnętrzną i wewnętrzną stronę opony. Należy to jednak omówić bardziej szczegółowo.

Mniejsza część współczesnych opon ma niekierunkową rzeźbę bieżnika. Takie opony mogą być montowane po obu stronach.

Jakie rozmiary są dostępne

Producenci oferują modele opon o różnych parametrach i promieniach. W zależności od typu samochodu kierowca może wybrać średnicę koła osobowego od 13 do 20, a także szerokość obręczy, która jest mierzona w calach. Pomiędzy poszczególnymi modelami występują znaczne różnice. Różnią się one wysokością profilu, właściwościami jezdnymi i odpornością na zużycie. Ponieważ niełatwo jest samodzielnie zmierzyć, jakie koła będą pasować do danego samochodu, wielu producentów samochodów podaje zalecane parametry kół na słupku drzwiowym samochodu.

Aby prawidłowo zamontować koła, należy dobrać opony pod kątem ich rozmiaru. Parametr ten jest wydrukowany na boku gumy w następującej formie: 225/45/R 18 84T. Oznaczenie to można rozszyfrować w następujący sposób:

  • 225 – szerokość profilu gumy;
  • 45 – wysokość profilu, jest obliczana w stosunku do szerokości opony w procentach;
  • R 18 – liczba oznacza średnicę opony, litera – radialny typ gumy;
  • 84 – parametr indeksu i współczynnika obciążenia, jakie może wytrzymać koło;
  • T – dopuszczalny indeks prędkości, z jaką może poruszać się samochód.

Bardzo często początkujący kierowcy zadają sobie pytanie o celowość wymiany opon. A przecież jest to ważne i konieczne, ponieważ cechą charakterystyczną gumy zimowej i letniej jest ich skład.

Opony letnie mają większą gęstość, w związku z czym opona nagrzewa się od tarcia i zwiększa się w niej ilość powietrza. Dlatego jazda na takiej gumie w zimie zmniejsza współczynnik przyczepności do nawierzchni drogi co najmniej 10-krotnie. Skutkiem tego jest zwiększone ryzyko poślizgu i dłuższa droga hamowania.

Guma zimowa ma bardziej miękką strukturę, dzięki czemu jest bardziej elastyczna i gwarantuje dobrą trakcję w warunkach oblodzenia.

Istnieją dwa rodzaje opon zimowych – kolcowane i bez kolców. Opony kolcowane są wyposażone w sztywniejszy blok dla lepszego mocowania kolców oraz wielowarstwowy bieżnik. Guma jest bardziej miękka, natomiast bieżnik ma rowki, które odprowadzają mieszankę śniegu lub cienką warstwę wody, która tworzy się podczas kontaktu z lodem.

Opony te są bardziej odpowiednie na ciepłe zimy. Na mroźniejsze i bardziej śnieżne zimy lepiej wybrać gumę z kolcami.

Istnieje kilka powodów, dla których warto wymienić oponę:

  • opona jest zużyta z powodu zużycia
  • poprawa właściwości jezdnych, skrócenie drogi hamowania
  • zmiana w związku ze zmianą pory roku
  • oszczędność pieniędzy, ponieważ mniejsze rozmiary są tańsze
  • poprawa wyglądu samochodu poprzez obniżenie profilu, zwiększenie szerokości lub zastosowanie nietypowego bieżnika.

Standardowo procedura demontażu koła i wymiany opon zajmuje doświadczonemu rzemieślnikowi co najmniej 15-20 minut. W przypadku skomplikowanych czynników czas ten może być dłuższy. Również procedura wymiany gumy zależy od rodzaju kół. W przypadku samochodów typu SUV mistrz będzie potrzebował więcej czasu na zdjęcie i założenie gumy. Wielu kierowców woli zaoszczędzić pieniądze i samodzielnie zmienić sezonowy zestaw kół do samochodu. Dzięki doświadczeniu i niezbędnym narzędziom każdy może poradzić sobie z tym zadaniem. Nie należy jednak zapominać, że po każdej wymianie kół konieczne jest ich wyważenie.

Główne zasady wymiany opon samochodowych

Opony, które mają zastąpić stare opony, muszą mieć wymiary podane przez producenta pojazdu. Maksymalna różnica może wynosić 2%. Informacje o niezbędnych rozmiarach opon, które należy zamontować w samochodzie, można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.

Opony powinny mieć określone indeksy nośności i prędkości. Nie powinny być one niższe niż wartość ustalona przez producenta danego samochodu. Jeśli wartość indeksów nowych opon jest znacznie wyższa niż wartość ustalona przez fabrykę, wymiana opon jest możliwa, ale jeśli indeksy są niższe, jest to niemożliwe. Ciśnienie powietrza w oponach musi być identyczne z ciśnieniem ustalonym przez producenta danego samochodu. Należy pamiętać, że ciśnienie powietrza może być różne w zależności od tego, czy opona jest przednia czy tylna. Jeśli nie przepompujesz lub przepompujesz opony, prowadzenie i stabilność samochodu nie będą na odpowiednim poziomie. Kupując w sklepie gotowe komplety opon z tarczami, należy sprawdzić, czy tarcze mają parametry odjazdu i lądowania, które są ustalone przez producenta danego samochodu. Przecież ich rozbieżność również będzie miała negatywny wpływ na prowadzenie samochodu.

Źródło informacji:

https://opony.czesciauto24.pl/suv

https://www.auto-swiat.pl/porady/wymiana-opon-i-kol-co-warto-wiedziec/h71h5ks

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwis
Udostepnij16Tweet10Udostepnij3
Poprzedni

Nowe Renault Kangoo Camperiz, czyli kombivan w wersji kamper

Następny

Nie umiesz jeździć autostradą? Nie korzystaj z niej

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny
Autostradra

Nie umiesz jeździć autostradą? Nie korzystaj z niej

Cena paliwa codziennie idzie w górę.  Co się dzieje?

Tani i oszczędni samochód miejski do trzech tysięcy złotych

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Geneza unikalnej sygnatury świetlnej Peugeot. Skąd wzięły się kły?
  • Tosia - Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • Edgar - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Tomasz O - Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • pawel27 - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • prnd - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Piotr - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Anonimowo - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Andrzej - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Anonimowo - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Unikatowe Renault R5 Le Car Van: jeden z zaledwie 450 sztuk
  • Kilkaset Peugeotów 205 coraz bliżej Polski. Europ.raid jest w Macedonii
  • Citroën Kegresse – na gąsienicach na bezdroża, błota, piaski i w góry. Zaproszenie na pokaz w Wilnie
  • TOP 7 najlepiej sprzedających się francuskich samochodów na świecie: Citroën, Peugeot i Renault
  • Citroën i Peugeot z najwyższym wzrostem sprzedaży w Argentynie IQ 2022 r.
  • W sierpniu w Polsce nowe samochody kupuje coraz więcej klientów indywidualnych. Firmy za to zmniejszają zakupy
  • Luksusowy DS 4 konkuruje z Mercedesem Klasy A, Audi A3 Sportback i BMW serii 1
  • Czy Dacia Duster pociągnie ponad 25 ton ładunku? Niezwykły test popularnego SUVa
  • O ile spadła liczba wypadków na drogach Europy od 2008?
  • Strefy Czystego Transportu w polskich miastach już za trzy lata. Gdzie zostaną uruchomione?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.