Opona samochodowa to ważny element osadzony na obręczy koła samochodowego, którego zadaniem jest tłumienie drobnych drgań powodowanych przez nawierzchnię drogi.
Jak wybrać komplet nowych opon?
Przede wszystkim kierowca musi odpowiedzieć na kilka dość ważnych pytań. W szczególności powinien wiedzieć, na jaki sezon potrzebuje opon, jaki rozmiar pasuje do felg używanych w jego samochodzie oraz jakim budżetem dysponuje. Jeśli chodzi o sezonowość, kierowca może wybrać opony letnie, zimowe lub całoroczne. Kiedy opony całoroczne są najlepszym wyborem? Przede wszystkim, jeśli samochód jest używany głównie w mieście. Ze względu na mniejszą prędkość nie ma on tak dużych wymagań dotyczących trakcji, na przykład podczas zimowych opadów śniegu.
Jak wiadomo, istnieje kilka wariantów rzeźby bieżnika. Większość nowoczesnych opon ma wzór kierunkowy, którego kierunek obrotu jest zwykle oznaczony strzałką na bocznej powierzchni opony.
Dlatego w tym przypadku oponę można zamontować na samochodzie tylko w ściśle określonym położeniu, które należy sprecyzować przed zamontowaniem ich na samochodzie. Wskazówką będą tu także oznaczenia na każdym modelu gumy – Outside i Inside, wskazujące odpowiednio na zewnętrzną i wewnętrzną stronę opony. Należy to jednak omówić bardziej szczegółowo.
Mniejsza część współczesnych opon ma niekierunkową rzeźbę bieżnika. Takie opony mogą być montowane po obu stronach.
Jakie rozmiary są dostępne
Producenci oferują modele opon o różnych parametrach i promieniach. W zależności od typu samochodu kierowca może wybrać średnicę koła osobowego od 13 do 20, a także szerokość obręczy, która jest mierzona w calach. Pomiędzy poszczególnymi modelami występują znaczne różnice. Różnią się one wysokością profilu, właściwościami jezdnymi i odpornością na zużycie. Ponieważ niełatwo jest samodzielnie zmierzyć, jakie koła będą pasować do danego samochodu, wielu producentów samochodów podaje zalecane parametry kół na słupku drzwiowym samochodu.
Aby prawidłowo zamontować koła, należy dobrać opony pod kątem ich rozmiaru. Parametr ten jest wydrukowany na boku gumy w następującej formie: 225/45/R 18 84T. Oznaczenie to można rozszyfrować w następujący sposób:
- 225 – szerokość profilu gumy;
- 45 – wysokość profilu, jest obliczana w stosunku do szerokości opony w procentach;
- R 18 – liczba oznacza średnicę opony, litera – radialny typ gumy;
- 84 – parametr indeksu i współczynnika obciążenia, jakie może wytrzymać koło;
- T – dopuszczalny indeks prędkości, z jaką może poruszać się samochód.
Bardzo często początkujący kierowcy zadają sobie pytanie o celowość wymiany opon. A przecież jest to ważne i konieczne, ponieważ cechą charakterystyczną gumy zimowej i letniej jest ich skład.
Opony letnie mają większą gęstość, w związku z czym opona nagrzewa się od tarcia i zwiększa się w niej ilość powietrza. Dlatego jazda na takiej gumie w zimie zmniejsza współczynnik przyczepności do nawierzchni drogi co najmniej 10-krotnie. Skutkiem tego jest zwiększone ryzyko poślizgu i dłuższa droga hamowania.
Guma zimowa ma bardziej miękką strukturę, dzięki czemu jest bardziej elastyczna i gwarantuje dobrą trakcję w warunkach oblodzenia.
Istnieją dwa rodzaje opon zimowych – kolcowane i bez kolców. Opony kolcowane są wyposażone w sztywniejszy blok dla lepszego mocowania kolców oraz wielowarstwowy bieżnik. Guma jest bardziej miękka, natomiast bieżnik ma rowki, które odprowadzają mieszankę śniegu lub cienką warstwę wody, która tworzy się podczas kontaktu z lodem.
Opony te są bardziej odpowiednie na ciepłe zimy. Na mroźniejsze i bardziej śnieżne zimy lepiej wybrać gumę z kolcami.
Istnieje kilka powodów, dla których warto wymienić oponę:
- opona jest zużyta z powodu zużycia
- poprawa właściwości jezdnych, skrócenie drogi hamowania
- zmiana w związku ze zmianą pory roku
- oszczędność pieniędzy, ponieważ mniejsze rozmiary są tańsze
- poprawa wyglądu samochodu poprzez obniżenie profilu, zwiększenie szerokości lub zastosowanie nietypowego bieżnika.
Standardowo procedura demontażu koła i wymiany opon zajmuje doświadczonemu rzemieślnikowi co najmniej 15-20 minut. W przypadku skomplikowanych czynników czas ten może być dłuższy. Również procedura wymiany gumy zależy od rodzaju kół. W przypadku samochodów typu SUV mistrz będzie potrzebował więcej czasu na zdjęcie i założenie gumy. Wielu kierowców woli zaoszczędzić pieniądze i samodzielnie zmienić sezonowy zestaw kół do samochodu. Dzięki doświadczeniu i niezbędnym narzędziom każdy może poradzić sobie z tym zadaniem. Nie należy jednak zapominać, że po każdej wymianie kół konieczne jest ich wyważenie.
Główne zasady wymiany opon samochodowych
Opony, które mają zastąpić stare opony, muszą mieć wymiary podane przez producenta pojazdu. Maksymalna różnica może wynosić 2%. Informacje o niezbędnych rozmiarach opon, które należy zamontować w samochodzie, można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
Opony powinny mieć określone indeksy nośności i prędkości. Nie powinny być one niższe niż wartość ustalona przez producenta danego samochodu. Jeśli wartość indeksów nowych opon jest znacznie wyższa niż wartość ustalona przez fabrykę, wymiana opon jest możliwa, ale jeśli indeksy są niższe, jest to niemożliwe. Ciśnienie powietrza w oponach musi być identyczne z ciśnieniem ustalonym przez producenta danego samochodu. Należy pamiętać, że ciśnienie powietrza może być różne w zależności od tego, czy opona jest przednia czy tylna. Jeśli nie przepompujesz lub przepompujesz opony, prowadzenie i stabilność samochodu nie będą na odpowiednim poziomie. Kupując w sklepie gotowe komplety opon z tarczami, należy sprawdzić, czy tarcze mają parametry odjazdu i lądowania, które są ustalone przez producenta danego samochodu. Przecież ich rozbieżność również będzie miała negatywny wpływ na prowadzenie samochodu.
Źródło informacji:
https://opony.czesciauto24.pl/suv
https://www.auto-swiat.pl/porady/wymiana-opon-i-kol-co-warto-wiedziec/h71h5ks
Najnowsze komentarze