Polska jest jednym z najważniejszych rynków motoryzacyjnych w Europie, wynika z danych ACEA. W 2022 r. sprzedano u nas blisko 420 tysięcy nowych samochodów osobowych.
Polska znajduje się na piątym miejscu zestawienia pod względem sprzedaży nowych aut osobowych w Europie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy, Francja, Włochy oraz Hiszpania. Dla koncernów motoryzacyjnych to ważna informacja, pokazująca potencjał rynku i konieczność inwestycji.
Na trudnym polskim rynku, który jest przede wszystkim rynkiem ceny, bardzo dobrze radzi sobie grupa Renault. Marki koncernu, czyli Renault i Dacia, są w stanie skutecznie konkurować zarówno z niemieckimi jak i japońskimi koncernami dzięki zróżnicowanej ofercie, szerokiej gamie silnikowej oraz mocnej pozycji w zakresie napędów LPG. Dużą rolę dla sukcesu Groupe Renault odgrywa Dacia, która z roku na rok radzi sobie coraz lepiej. Takie modele jak Duster i Jogger przekonują zarówno klientów indywidualnych jak i firmy. Renault z kolei jest liderem w segmencie samochodów dostawczych, ale i w samochodach osobowych widać sukcesy – Arkana jest widoczna na ulicach, duży nacisk będzie też położony na nowego SUVa marki, Australa.
Grupa Stellantis jest najwyraźniej na dziejowym zakręcie. O ile sprzedaż marek premium takich jak DS Automobiles czy Alfa Romeo w Europie rosną a i w Polsce mają się całkiem dobrze (segment premium wydaje się być niewrażliwy na kryzys), to już w przypadku marek popularnych tak dobrze nie jest. Kłopoty ze zbudowaniem nowej sieci sprzedaży, zawirowania z dostawami samochodów oraz sposób zarządzania siecią odciskają swoje piętro i nowych samochodów takich jak Citroën, Peugeot, Fiat czy Opel na ulicach rejestruje się u nas coraz mniej. Pokazywaliśmy na danych od 2004 roku, że udział Stellantis systematycznie spada. Pomóc może jedynie zmiana podejścia do oferty, wielu dealerów mówi też wprost o oczekiwaniu zmiany sposobu zarządzania przez Stellantis w naszym kraju, czego w centrali Stellantis świadomość oczywiście istnieje, bo koncern nie może sobie pozwolić na ignorowanie piątego pod względem wielkości rynku aut osobowych w Europie.
Z danych ACEA wynika jednak jeszcze jedna rzecz – nasz rynek się kurczy. Walka konkurencyjna będzie więc przybierać na sile, co jest dobre dla nas, klientów, ale od koncernów wymagać będzie bardzo elastycznego podejścia w zmieniającej się rzeczywistości.
Motoryzacyjna Europa 2022 – wyniki sprzedaży samochodów w poszczególnych krajach:
Kraj |
Sprzedaż 2022 |
Sprzedaż 2021 |
Zmiana % |
Niemcy |
2651357 |
2622132 |
1,1 |
Francja |
1529035 |
1659003 |
-7,8 |
Włochy |
1316702 |
1458032 |
-9,7 |
Hiszpania |
813396 |
859477 |
-5,4 |
Polska |
419749 |
446647 |
-6 |
Belgia |
366303 |
383123 |
-4,4 |
Holandia |
312129 |
322318 |
-3,2 |
Szwencja |
288087 |
301006 |
-4,3 |
Austria |
215050 |
239803 |
-10,3 |
Czechy |
192087 |
206876 |
-7,1 |
Portugalia |
156304 |
146637 |
6,6 |
Dania |
148293 |
185312 |
-20 |
Rumunia |
129328 |
121208 |
6,7 |
Węgry |
111524 |
121920 |
-8,5 |
Grecja |
105283 |
100911 |
4,3 |
Irlandia |
105253 |
104932 |
0,3 |
Finlandia |
81698 |
98484 |
-17 |
Słowacja |
78841 |
75700 |
4,1 |
Słowenia |
46339 |
53988 |
-14,2 |
Chorwacja |
42939 |
44915 |
-4,4 |
Luksemburg |
42094 |
44372 |
-5,1 |
Bułgaria |
28684 |
24537 |
16,9 |
Litwa |
25544 |
31454 |
-18,8 |
Estonia |
21571 |
22336 |
-3,4 |
Łotwa |
16713 |
14348 |
16,5 |
Cypr |
11627 |
10624 |
9,4 |
Suma |
9255930 |
9700095 |
-4,6 |
Najnowsze komentarze