czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Jakim człowiekiem był Andre Citroën? Odpowiedź zaskakuje

W każdej historii o wielkich ludziach są elementy, które bywają ukrywane przed światem

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-11-06
w Historia
Czas czytania 4 minut
182 2
0
158
UDOSTĘPNIEŃ
525
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

André Citroën jest często przedstawiany jako wybitny człowiek, budzący podziw i szacunek przedsiębiorca, który miał niesamowitą energię, wykazujący się wyjątkową inteligencją, niezwykłymi umiejętnościami widzenia i przewidywania przyszłości, nieograniczonym optymizmem i nadludzką wolą.

Zobacz: Andre Citroën – historia marki i związki z Polską

Jeden z jego najbliższych współpracowników porównywał go nawet do Napoleona,doceniając ogromne zdolności do mobilizacji pracowników, szkoleniu ich, przekonywaniu aby dawali z siebie wszystko bez liczenia godzin, w swojej zdolności do prezentowania się jako koło zamachowe całej firmy z ogromnym magnetyzmem, a zatem niezłomną energią, która pozwoliła mu stworzyć firmę Citroën od podstaw i przekonać ludzi, że samochód jest tym, czego potrzebują. Był czarodziejem, który przez lata dawała im najwspanialsze chwile w pracy, nadzieję i wiarę w to, że człowiek jest zdolny do wszystkiego.

Rozwijał firmę tak szybko, że niekiedy musiał ukrywać wpadki, wynikające z niedoskonałości techniki. Wada silników, która pojawiła się w maju 1929 roku w modelach C4 i C6, doprowadziła do akcji wymiany dziesiątek tysięcy jednostek napędowych. Kosztowało to majątek a Citroën skądś musiał zdobyć na to pieniądze.

Zobacz: jak brzmiał głos Andre Citroëna?

Dział reklamy, który był swego rodzaju ewenementem, jak na tamte czasy, mówi językiem korzyści i skali. Fabryki były zawsze większe, oddziały zawsze bardziej wystawne, reklama zawsze bardziej innowacyjna i efektowna. Citroën akceptował nawet to, że ludzie śmieją się niekiedy z niego, o ile miało to pomóc sprzedaży i ukryć zdarzające się wpadki. Przy tym nie znosił, gdy ktoś mu się sprzeciwiał.

Citroën dyktator

Jego osobowość uczyniła go człowiekiem dominującym, przemysłowym dyktatorem, fabrycznym despotą, który był w stanie przeciwstawić się silnym, mógł przełamać wszelki opór, nie dopuszczał żadnych przeszkód w swoich marzeniach, odmawiał wszelkiej sprzeczności. Podejmował własne decyzje, nie konsultując się z nikim. Był niecierpliwy. Od razu chciał mieć to, czego chciał i nienawidził na to czekać.

Zobacz: dziadkowie Andre Citroën leżą na cmentarzu w Warszawie

Głód wiedzy i nieufność

Jego nieufna natura sprawiła, że miał nieustanne pragnienie informacji. Chciał wiedzieć wszystko, kontrolować wszystko i wszystkich, decydować o wszystkim. Citroën zawsze chciał być jedynym Szefem, jedynym kapitanem na pokładzie. Odmawiał delegowania zadań, zbudował w fabrykę z organizacją pionową, a nigdy horyzontalną. A im bardziej dorastał, tym mniej przyznał się do wątpliwości. Ktokolwiek powiedział mu coś, czego nie chciał usłyszeć, ryzykował gniew Szefa.

Jeden szef, centralne zarządzane

André Citroën zawsze chciał utrzymać wodze wszystkich procesów a było to  po prostu niemożliwe! Szef zamierzał być jedynym absolutnym mistrzem swojego ogromnego biznesu. Personel fabryki szybko tracił zwyczaj decydowania, a jeśli przypadkiem szef nie zajął się problemem – to problem pozostawał nierozwiązany! Dopóki biznes Citroëna nie był zbyt duży, a warunki były sprzyjające, ta pionowa organizacja scentralizowana na głowie nie ujawniała swojej podstawowej słabości. Jednak gdy fabryki stały się zbyt wielkie, doprowadziło to do wielu problemów.

Człowiek

Jednak Citroën przy wszystkich swoich cechach pozostawał człowiekiem i dostrzegał człowieka. Słuchał swoich pracowników, gdy ci przychodzili z problemami i pomagał im. Tworzył przyzwoite warunki pracy. Chciał, żeby ludzie dobrze czuli się w jego firmie. To pozorna sprzeczność – przy swojej pasji tworzenia i rozwoju chciał być szefem – człowiekiem, bo napatrzył się dość na nieludzkie warunki pracy na świecie. Czy mu się to udało?

opracowano na podstawie książki Charlesa Rocheranda „Historia Citroena”.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-06-27 20:39:28.

2.3 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Citroenhistoria
Udostepnij63Tweet40Udostepnij11
Poprzedni

Nowy Peugeot 308 nagrodzony w konkursie Niemiecki Samochód Roku (German Car Of The Year) 2022

Następny

„Citroën to najbardziej polska marka samochodów”. Konrad Dula, prezes Amicale Citroën Pologne na Retro Motor Show Poznaniu.

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

„Citroën to najbardziej polska marka samochodów”. Konrad Dula, prezes Amicale Citroën Pologne na Retro Motor Show Poznaniu.

Renault i Citroën w czołówce rankingu satysfakcji klientów z ASO

Citroën SM prezentera „Fanów czterech kołek” na sprzedaż

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Pękam-Ze-Śmiechu - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Akcjonariusz 2CV - Dynamiczny wzrost rejestracji marki DS Automobiles w Polsce
  • qwe - Alfa Romeo Tonale zdobywa nagrodę „Najpiękniejszego samochodu w Sieci” w 2022 roku
  • qwe - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Anonimowo - Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet
  • Anonimowo - Najmniejszy kamper świata! Citroën C1 jako baza do konwersji. Jest kuchenka, gaz i duża sypialnia
  • Damian - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Chip - Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • Cycu - Koniec popularnego modelu. Renault Grand Scenic znika z oferty marki w Wielkiej Brytanii
  • Piotr - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.