AUTO ŚWIAT, podobnie, jak MOTOR, na okładce aktualnego numeru pokazał Dacię Jogger i Renault Megane E-Tech – nowego crossovera francuskiej marki. Crossovera o napędzie elektrycznym. Oba modele zostały zaprezentowane szerszej publiczności w ubiegłym roku w Monachium. Ale AUTO ŚWIAT umieścił też na stronie tytułowej zdjęcie Renault Arkany. Pojawiła się też fotka Opla Astry, który to model powstał już pod skrzydłami Grupy PSA.
AUTO ŚWIAT nr 37 (1310) z 13.IX.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, DS4, DS 4, 308, Arkana, Avantime, Captur, Espace, Kadjar, Koleos, Megane, Vel Satis, Zoe, Duster, Jogger, Lodgy, Logan, Sandero, Astra, Crossland, Grandland, Grandland X, Mokka
Renault Megane E-Tech i Opel Astra pojawiły się również we „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3.
Pierwszym samochodem francuskim opisanym przez AUTO ŚWIAT w tym tygodniu jest właśnie Renault Megane E-Tech. Materiał na jego temat znajdziecie na stronach 10-11. Piszą tu, że wewnątrz nowego elektrycznego crossovera Renault mamy do czynienia z materiałami wykończeniowymi wysokiej jakości, fotele są wygodne i obszerne, a wszystko jest idealnie spasowane. Bagażnik zmieści 440 litrów, ale AUTO ŚWIAT narzeka na wysoki próg załadunkowy. A jaki ma być w podwyższonym crossoverze? Audio pochodzić będzie albo od firmy Arkamys, albo od Harman Kardon. Silniki będą mieć 130 KM i 218 KM, a baterie – 40 i 60 kWh (zasięg odpowiednio od 300 do 470 km!). W dodatku są znacząco mniejsze od np. tych w Renault Zoe. Zadbano też o bezpieczeństwo – w elektrycznym Megane E-Tech jest zaawansowany system gaśniczy dla akumulatorów i łatwo dostępny wyłącznik odcinający zasilanie. Pracowano nad tym ze strażakami. W zależności od wersji pokładowa ładowarka przyjmie prąd nawet 130 kW (DC). Producent zadbał też o dobre prowadzenie auta i świetne wyciszenie wnętrza.
Kolejne dwie strony (12-13) poświęcono na prezentację Dacii Jogger. W materiale wspomniano też inne modele Dacii – Logana, Sandero i Lodgy. Pochwalono wygląd najnowszego modelu, jego funkcjonalność i 20-centymetrowy prześwit. Co więcej – to nowość w Dacii: wnętrze ma bogate możliwości aranżacji, dostępnych będzie przeszło 60 wariantów! Szykuje się prawdziwy bestseller!
Może trudno w to uwierzyć, ale na kolejnych dwóch stronach znowu mamy samochód znajdujący się w centrum naszych zainteresowań. To materiał poświęcony fazie drugiej Dustera II. Autor był na tej samej premierze prasowej, co i ja. I w większości podoba mi się to, co napisał o Dusterze na stronach 14-15. W większości, ale nie wszystko, bo trudno mi się zgodzić ze stwierdzeniem, że auto wciąż jest głośne. Pierwsze, co rzuciło mi się w uszy, to właśnie poprawione wyciszenie. Utwierdziłem się co do tego na odcinku autostradowym testowej trasy.
Czy faktycznie skrzynia reaguje z opóźnieniem? Jakoś nie zauważyłem takiego jej zachowania. Czy układ kierowniczy jest nieprecyzyjny i sztuczny? Nie, nie jest tak źle. Zresztą pamiętajmy, że mówimy o SUV-ie, a nie samochodzie wyczynowym, czy choćby usportowionym, gdzie takie reakcje są oczekiwane. Ale nie, nie jest sztucznie. Również plastiki nie są złe. Ostatecznie jednak Duster otrzymał cztery gwiazdki na pięć możliwych.
Serialu ciąg dalszy – kolejne dwie strony (16-17) AUTO ŚWIAT przeznaczył na prezentację Opla Astry. Auto ma zupełnie nową stylistykę, ale od razu widać w nim Opla. I to nie tylko z powodu Opel Vizor. Auto okazuje się przestronne, wygodne i atrakcyjne stylistycznie. Ma duży bagażnik (422 litry w wersjach spalinowych) i bardzo nowoczesne wnętrze. W gamie jednostek napędowych oprócz benzyniaków i diesla są hybrydy plug-in, a za dwa lata dołączy odmiana w pełni elektryczna.
Nie, nie żartuję. Kolejne dwie strony (18-19) zajmuje raport z jazd DS 4. Najnowsze dziecko francuskiej marki premium uzyskało pięciogwiazdkową notę! Redaktor Kamiński przypomina, że już był samochód o tej nazwie, ale przywołuje Citroëna DS4 (bazującego na C4). Ale przecież był też DS 4, bezpośrednio po rebrandingu. Autor chwali zespół napędowy hybrydowego DS 4 – za jego jedwabistą pracę. Samochód jest świetnie wyciszony, bogato wyposażony, znakomicie wykończony i niesamowicie komfortowy. Cennik też nie przeraża, zwłaszcza, gdy odniesie się go do cenników konkurentów.
Potem mamy parę stron przeznaczonych na inne pojazdy, ale na stronach 30-32 pojawił się materiał poświęcony pierwszemu SUV-owi coupe od popularnego producenta. Renault Arkana w hybrydowej wersji E-Tech przykuwa uwagę oryginalnym wyglądem i zachwyca niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Potem AUTO ŚWIAT przypomina, że Renault nie po raz pierwszy zaskakuje swoimi rozwiązaniami i przypomina takie legendarne modele, jak Avantime, czy Vel Satis.
Potem AUTO ŚWIAT zastanawia się, jak pozycjonować Arkanę. Auto powstaje na tej samej płycie podłogowej, co Captur, ale jest od niego duuużo większe. Poza tym to płyta modułowa, więc o niczym nie przesądza. Co więcej – Arkana jest większa także od kompaktowego SUV-a Renault, czyli Kadjara. Nawet Koleos ma ciut mniejszy rozstaw osi od Arkany. Ale ani Kadjar, ani Koleos nie mogą mieć hybrydowego napędu, a Arkana – tak.
Arkana okazuje się przestronna. Sprawdziliśmy podczas jazd testowych, że nawet osoba wyższa, niż 183-centymetrowa, o jakiej pisze AUTO ŚWIAT, spokojnie może podróżować z tyłu. I to nie za 1,5-metrowym kierowcą, ale za 181-centymetrowym.
Testowe spalanie hybrydowej Arkany wypadło bardzo dobrze – średnio wyszło 5,7 l/100 km, a to o 1,5 l/100 km mniej, niż w przypadku wersji TCe 140! W ruchu miejskim różnica będzie jeszcze większa! Dynamika też nie jest zła, ale Redaktor Borkowski narzeka na dość głośną pracę silnika spalinowego w hybrydzie, zwłaszcza, gdy pracuje ona w roli generatora prądu. Za to prowadzenie okazuje się przyjemne, mimo, że Autor doszukał się sztuczności w układzie kierowniczym. Ostateczna nota, to 4+ w „szkolnej” skali.
Na stronie 37. wspomniano Renault Espace w sekcji poświęconej awaryjnemu odblokowywaniu elektrycznego hamulca ręcznego.
W materiale o tym, na ile dokładnie wskazują spalanie komputery pokładowe, znajdziecie na stronach 40-43. Wśród przykładów znalazły się Opel Grandland X i Peugeot 308 SW.
O stosowaniu benzyny E10 AUTO ŚWIAT wspomina na stronie 49. i twierdzi, że bezpiecznie mogą ją stosować użytkownicy mniej więcej 10-letnich samochodów. W przypadku Grupy PSA takie paliwo można śmiało lać do baków aut wyprodukowanych od stycznia 2000 roku!
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT..
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze