Komisja Europejska nałożyła na Peugeot grzywnę w wysokości 49,5 mln EUR za utrudnianie wywozu nowych samochodów z Holandii
Komisja Europejska postanowiła nałożyć na Automobiles Peugeot SA i Peugeot Nederland N.V. grzywnę w wysokości 49,5 mln EUR za utrudnianie w latach 1997-2003 wywozu nowych samochodów z Holandii do konsumentów mieszkających w innych państwach członkowskich. Uniemożliwiając wywóz nowych samochodów, przedsiębiorstwa te dopuściły się bardzo poważnego naruszenia zakazu ograniczających praktyk handlowych zawartego w Traktacie WE (art. 81).
Od stycznia 1997 r. do września 2003 r. spółka Automobiles Peugeot SA, za pośrednictwem należącego w 100% do niej importera Peugeot Nederland N.V, realizowała strategię mającą na celu uniemożliwienie dealerom sprzedaży samochodów konsumentom w innych państwach członkowskich, co miało na celu ograniczenie eksportu przez holenderskich dealerów Peugeot.
Strategia ta obejmowała dwa środki.
- Po pierwsze, część wynagrodzenia dealerów holenderskich Peugeot została uzależniona od miejsca przeznaczenia pojazdu i dyskryminowała sprzedaż konsumentom zagranicznym. W szczególności odmówiono przyznania premii za wyniki, jeżeli dealerzy sprzedawali samochody osobom niebędącym obywatelami holenderskimi.
- Po drugie Automobiles Peugeot SA wywierała, za pośrednictwem Peugeot Nederland N.V, bezpośrednią presję na tych dealerów, co do których stwierdzono, że prowadzą znaczącą działalność eksportową, na przykład poprzez groźbę zmniejszenia liczby dostarczanych im samochodów.
Przy ustalaniu wysokości grzywny Komisja wzięła pod uwagę bardzo poważny charakter i stosunkowo długi czas trwania naruszenia popełnionego przez Automobiles Peugeot SA i jej holenderską spółkę zależną.
W Holandii ceny przed opodatkowaniem były na ogół znacznie niższe niż w innych państwach członkowskich, takich jak Niemcy i Francja. Postępowanie przeciwko Automobiles Peugeot SA i jej importerowi Peugeot Nederland N.V. rozpoczęłosię od kontroli, które Komisja przeprowadziła we wrześniu 1999 r. i w kwietniu 2003 r. na podstawie skarg otrzymanych od klientów chcących kupić w Holandii samochody po niższych cenach.
Komisja działa na podstawie zasad konkurencji w celu zapewnienia konsumentom swobody dokonywania zakupów w dowolnym miejscu w UE, która to swoboda ma na celu zwiększenie dobrobytu konsumentów. W sektorze samochodowym ostatnie sprawozdania dotyczące cen samochodów, publikowane przez Komisję co pół roku, pokazują, że ceny detaliczne samochodów przed opodatkowaniem w całej UE stale się zbliżają i że taka konwergencja miała miejsce w kontekście względnej stabilności cen, w tym w krajach o niskich cenach (patrz IP/05/1027). Innymi słowy, ceny samochodów nie wykazywały tendencji do wzrostu w kierunku poziomów cen w krajach o wysokich cenach.
Najnowsze komentarze