niedziela, 14 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Koniec diesla, limitery prędkości i wysokie opłaty za auta spalinowe: jaka przyszłość czeka motoryzację?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2019-05-12
w Różne
Czas czytania 4 minut
349 7
64
358
UDOSTĘPNIEŃ
1k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Moim zdaniem śmierć silników diesla, redukcja dostępności jednostek benzynowych, niewielkie pojemności czy wreszcie pomysł, by wprowadzić automatyczne limitery prędkości, to przejaw odbierania nam wolności. A przecież historia samochodu rozpoczęła się jako historia wolności, niezależności i przejawu wolnej woli jednostki.

Śmierć diesla zapowiedzią zupełnie nowej epoki? 

Silniki diesla są coraz mniej popularne. Sprzedaż nowych samochodów z nimi stale spada a politycy rozważają zakaz wjazdu pojazdów z takimi jednostkami napędowymi do kolejnych miast. Zakaz dla starszych diesli obowiązuje lub wkrótce będzie obowiązywał między innymi w Niemczech w Essen, Bonn, Kolonii, Sztutgarcie, Frankfurcie, Berlinie czy Monachium. Inne kraje też idą w podobną stronę. We Włoszech Rzym wprowadzi zakaz wjazdu diesla do centrum od 2024 roku. Ale na tym pomysły polityków się nie kończą.

Koniec silników spalinowych w 2030

Już za 11 lat do niektórych miast w ogóle nie wjedziemy samochodami spalinowymi. Całkowity zakaz dla samochodów i motorów będzie obowiązywał między innymi w Amsterdamie. Czy więc auta spalinowe staną się bezwartościowe i powoli trzeba myśleć o ich sprzedaży? Niestety nie jest to wykluczone.

Podatek za wjazd do miasta

Politycy już dzisiaj myślą o ograniczeniu ruchu samochodowego w inny sposób. Choćby poprzez specjalny podatek od wjazdu do… centrum. Takie opłaty obowiązują już w Londynie, gdzie konwencjonalne samochody mają być zakazane od 2040 roku. Ale nie tylko za granicą myślą o podatkach.

Polski rząd również chce wprowadzić takie opłaty

W roku wyborczym o nowych podatkach jest cicho, ale przecież w projekcie ustawy zaproponowanej kilka miesięcy przez Ministerstwo Energii znajdował się przepis o strefach czystego transportu, który był niczym innym jak sposobem na wprowadzenie specjalnej dodatkowej opłaty za wjazd do centrum miasta. Ustalenie tej opłaty przerzucono w ustawie na samorząd. Miała być nie wyższa niż… 25 złotych na dobę, czyli osoba, która przyjeżdża do pracy samochodem w miesiącu mogłaby maksymalnie zapłacić dodatkowe 500 złotych za przyjemność posiadania auta.

Limitery prędkości

To nie koniec utrudnień dla kierowców. Rozważany jest bowiem projekt obowiązkowego instalowania automatycznych limiterów prędkości. Już dzisiaj kamery samochodowe rozpoznają znaki, nic więc nie stoi teoretycznie na przeszkodzie, aby ograniczać naszą prędkość bez ingerencji kierowcy. W jakim celu? Wprowadza się to pod pretekstem bezpieczeństwa. Ale tu pojawia się konflikt z wolnością jednostki.

Samochód synonimem wolności i niezależności jednostki

Kiedyś samochód był synonimem wolności i niezależności. Pozwalał pojechać w dowolne miejsce, przemieszczać się, pokonywać przestrzeń. Dzisiaj powoli staje się coraz większym obciążeniem. Ograniczenia, opłaty a choćby i to, że połowa ceny paliwa to podatki – jest coraz gorzej. Gdzieś zginęła idea wolności a zaczyna to być uciążliwe.

Jako kierowca, który parę dobrych lat jeździ po tym naszym pięknym świecie, nie mogę się z tym pogodzić. Nie podoba mi się ograniczanie wolności, nie podoba mi się niszczenie swobody, nie potrafię pogodzić się z odbieraniem mi prawa decydowania o sobie, nie podoba mi się traktowanie kierowców jako źródła zarobku.

Motoryzacja się zmienia. Czasy dużych silników czy hydropneumatycznego zawieszenia już raczej nie wrócą. Ale chciałbym, żeby ten duch wolności i niezależności został jak najdłużej. W przeciwnym razie samochody zmienią się w centralnie sterowane nijakie pojazdy, na które stracimy wpływ. Byłoby bardzo szkoda.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Udostepnij175Tweet76Udostepnij21
Poprzedni

Nowy Opel Combo w wersji… 4×4

Następny

UOKiK: Peugeot 5008 do serwisu

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

UOKiK: Peugeot 5008 do serwisu

Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTO TECHNIKA nr 4/2019

Renault Sandero 2025

Renault Sandero 2025 – czy nadchodzi rewolucja stylu?

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

64 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Adaś - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Jjj - Ten wykres pokazuje, że kolory samochodów w Polsce są coraz nudniejsze
  • Marcin - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Marcin - Nowa Dacia Duster 2024 – znamy kolejne szczegóły
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Darek - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Olaf - Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Polak - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • ZLA-viN - Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Luksusowy DS 4 225 Cross kontra Audi A3 Sportback 40 TFSI e. Który wygra?
  • Kultowe samochody Citroën 2CV, DS, Rosalie, Peugeot 203 z kolekcji śp. Andrzeja Drewnikowskiego do kupienia
  • Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Używany Peugeot Expert I: wszechstronny samochód dostawczy PSA i Fiata
  • Renault Mediallion w reklamie, która dzisiaj by nie przeszła
  • Ile realnie spala hybrydowy DS 9 E-Tense 225 KM?
  • Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?
  • Jakie przebiegi osiąga Dacia Duster, Dokker i Logan?
  • Fabrycznie nowy Citroën XM za 112 tysięcy zł: Ile kosztowały samochody w Polsce w 1997 roku?
  • Citroën C4 Picasso cabrio – 7-osobowy kabriolet, wersja na lato


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
64
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.