Obecnie na rynku występuje kilka modeli godnych uwagi i właściwie każdy znajdzie coś dla siebie, niezależnie od stanu portfela. Samochód z zawieszeniem hydropneumatycznym zapewni nieporównywalny z niczym innym komfort jazdy, jednak zanim takie auto kupimy, warto wiedzieć o paru rzeczach.
W poniższym tekście pokrótce przedstawione zostaną zasady sprawdzania Citroenów, jednakże warto zdawać sobie sprawę z tego, że najlepiej do oględzin takiego auta wybrać się ze znajomym który nieco zna się na „cytrynkach” lub po prostu z zaufanym mechanikiem. Samochodów z drugiej ręki jest na rynku dużo, ceny mają podobne, ale ich stan może się diametralnie różnić od tego, który opisują sprzedawcy w ogłoszeniu. Osoba, która nie jest przynajmniej zaznajomiona z działaniem i budową zawieszenia Citroenów, może po prostu narazić się na niepotrzebne duże wydatki kupując zaniedbany czy podniszczony egzemplarz.
Poniższe porady dotyczy takich modeli jak Citroen BX, Citroen CX, Citroen Xantia oraz Citroen XM.
Ogólne sprawdzenie stanu auta
Zanim zaczniemy sprawdzać stan zawieszenia, warto przyjrzeć się samochodowi z zewnątrz, zajrzeć do środka a potem do silnika. Pierwsza i podstawowa zasada jest następująca: samochód oglądamy zawsze w świetle dziennym. Warto spokojnie auto obejść i przyjrzeć się czy linie krawędzi drzwi biegną równo, czy nie ma gdzieś śladów korozji, czy wszystko jest odpowiednio spasowane a lakier nie posiada zniszczeń. Potem warto sprawdzić zużycie bieżnika kół, jeśli bieżnik jest zużyty nierównomiernie, to może oznaczać problemy ze zbieżnością. Bardzo ważne, patrząc od tyłu pojazdu, jest sprawdzenie czy tylne koła stoją prosto | | czy są lekko pochylone / . Pochylenie oznacza znaczne zużycie tylnej belki i konieczność jej wymiany, a to operacja dość kosztowna. Mając za sobą sprawdzenie zewnętrznego stanu auta, zajrzyjmy do środka. Warto sprawdzić każdy element elektryczny, działanie nawiewu, klimatyzacji, radia, ogrzewania szyby i tak dalej. Są to wydawałoby się mało istotne rzeczy, ale po pierwsze usunięcie usterek kosztuje, po drugie zawsze to okazja do obniżenia ceny, jeśli coś by nie działało. Nigdzie nie jest powiedziane że w 10 czy 20 letnim samochodzie wszystko działać musi jak należy, ale przynajmniej powinno.
Zajrzyjmy do serca pojazdu
Bardzo wiele informacji o stanie hydrauliki może dać nam spojrzenie do komory silnika. Najpierw przy wyłączonym silniku warto zajrzeć do zbiornika płynu LHM, czyli mineralnego oleju o charakterystycznym jaskrawozielonym kolorze, który zasilacza instalacje zawieszenia. Jeśli kolor tego płynu odbiega od jaskrawej zieleni, na przykład wpada w kolor niebieski, oznaczać to może że sam płyn LHM nie był długo wymieniany, i w układzie zdążyła zgromadzić się wilgoć. LHM wymienia się co 60 tysięcy kilometrów.
Po włączeniu silnika usłyszymy charakterystyczny dźwięk zaworu wysokiego ciśnienia zwanego konżektorem. Jest to charakterystyczne „cykanie” i w zależności od modelu oraz stanu hydrauliki może być głośniejsze lub cichsze. Ale najważniejszym parametrem pracy układu jest czas jaki upływa pomiędzy poszczególnymi załączeniami zaworu. Jeśli samochód jest bardzo stary to może on wynosić około 15 sekund. W nowszych autach 30-60 sekund lub więcej. Jeśli czas ten jest krótszy, oznacza to prawdopodobnie zużyty akumulator ciśnienia lub wewnętrzne nieszczelności w instalacji wysokiego ciśnienia, spowodowane na przykład zużyciem zaworu hamulcowego.
Gdy silnik pochodzi już parę minut, zajrzyjmy pod spód samochodu. Nie powinno z niego nic cieknąć. Gdyby układ wysokiego ciśnienia posiadał jakieś nieszczelności, to łatwo zauważymy charakterystyczne zielone plamy na podłożu.
Czas na przejażdzkę – wsiadamy do środka
W samochodzie z zawieszeniem hydropneumatycznym znajduje się dźwignia regulacji wysokości. Ma ona zwykle kilka pozycji – parkingową, do jazdy, w teren oraz serwisową. Najpierw przełączmy więc dźwignię w pozycję parkingową i obserwujmy zachowanie nadwozia. Powinno ono powoli i równomiernie opadać w dół. Jeśli najpierw opada przód a potem tył, lub odwrotnie, a ruch wykonywany jest skokami, to jeszcze nie tragedia, ale świadczy o zużyciu elementów zawieszenia.
Po opuszczeniu pojazdu przestawmy dźwignię w pozycje serwis (maksymalne uniesienie nadwozia do góry). I teraz obserwujmy czas w jakim samochód się podniesie. Nie powinno to trwać dłużej niż minutę, ale jeśli hydraulika samochodu jest bardzo zużyta (duże nieszczelności, zużyta pompa LHM), może minąć więcej czasu. Ważne, aby po przełączeniu dźwigni samochód zareagował od razu. Usłyszymy na pewno dźwięk zaworu konżektorowego, który będzie „wtłaczał” ciśnienie z pompy do układu a samochód powinien się podnieść. I znowu –lepiej żeby to podnoszenie było równomierne i łagodne a nie skokowe.
Po podniesieniu samochodu na pozycję serwis można samochód opuścić do pozycji normalnej jazdy i odbyć próbną przejażdżkę. Ona powinna powiedzieć nam sporo o stanie kul zawieszenia (tzw. sfer lub gruszek) oraz stanie zaworu hamulcowego. Generalnie samochód powinien sprawiać wrażenie bardzo miękkiego, płynnie przejeżdżać np. przez „leżących policjantów”. Uwaga na hamowanie – zawór hamulcowy działa tu zupełnie inaczej niż w zwykłych samochodach. Skok pedału jest znacznie krótszy. Przy okazji, jeśli po hamowaniu i zatrzymaniu auta tył na chwilę opadnie a potem się podniesie, może to oznaczać kłopoty z zaworem hamulcowym, a więc konieczność jego wymiany. Jest to operacja stosunkowo kosztowna i niezbędna, sam zawór kosztuje od 600 do 900 złotych (nowy). Jeśli zaniedbamy jego wymianę, to po krótkim czasie możemy doprowadzić do zużycia pompy LHM a sama jazda również nie będzie zbyt komfortowa. Nie warto na tym oszczędzać. Jeśli więc zawór hamulcowy jest zużyty, to mamy kolejną okazję obniżenia ceny lub… zrezygnowania z zakupu.
Po jeździe próbnej zrobimy jeszcze jeden test. Zatrzymujemy samochód i wysiadamy, zostawiając włączony silnik. Podchodzimy do przodu auta i naciskamy go, aby się obniżył, przytrzymując go. Samochód powinien dać się obniżyć a po kilku sekundach, mimo naszego nacisku wrócić do stanu początkowego. Podobnie postępujemy z tyłu, ale tam zamiast naciskać nadwozie możemy po prostu usiąść na krawędzi bagażnika. Jest to test korektorów wysokości. Po obciążeniu przodu lub tyłu auta powinny one reagować dość szybko. Podobnie w drugą stronę – gdy zejdziemy z samochodu powinien on się trochę opuścić.
Ostatni test hydrauliki robimy z wyłączonym silnikiem. Powtarzamy procedurę testu korektora wysokości najlepiej z tyłu pojazdu. Pomimo wyłączonego silnika tył pod naciskiem powinien unieść się trochę w górę. W ten sposób sprawdzamy stan akumulatora ciśnienia.
Na koniec na chwilę włączmy silnik a potem wyłączmy i obserwujemy zachowanie pojazdu (dźwignia wysokości powinna być ustawiona w stanie normalnym do jazdy). Samochód nie powinien opadać a przynajmniej nie powinno dziać się to zbyt szybko. Jeśli tuż po wyłączeniu zapłonu auto leci na ziemię, oznacza to brak ciśnienia w akumulatorze ciśnienia i/lub duże przecieki wewnętrzne w układzie.
Po tych testach z grubsza będziemy wiedzieć w jakim stanie jest hydraulika, chociaż są pewne przypadki odmienne, które zostały opisane poniżej i warto się z nimi zapoznać.
Charakterystyczne miejsca do sprawdzenia w zależności od modelu
Citroen BX
Citroen BX produkowany był w bardzo wielu wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Generalnie jednak posiadał dwie odmiany: pierwszą, produkowaną do 1985 roku i drugą, produkowaną od roku 1986 do 1993. Zdecydowanie lepiej wykonane są modele z serii drugiej, których nadwozia wykonano w pełni z blachy ocynkowanej. Wnętrze również się różni ale to już w zasadzie kwestia gustu. Wielu osobom wnętrze pierwszej wersji BXa po prostu bardziej się podoba, ale trzeba pamiętać, że te pierwsze modele miały problemy z korozją nadwozia, czego w II raczej się nie spotyka, chyba, że są one po źle przeprowadzonej naprawie blacharskiej.
W BX oprócz dokładnego sprawdzenia stanu silnika (bardzo częstym problemem w silnikach 1.6 i 1.9 8v są zużyte krzywki wałka rozrządu) i hydrauliki, warto zwrócić uwagę na stan wspomagania kierownicy, które również jest zasilane z układu wysokiego ciśnienia.
Opisane powyżej testy doskonale się w BX sprawdzą.
Citroen CX
Przez wiele osób CX uważany jest za klasycznego Citroena, któremu nic nie dorówna pod względem komfortu jazdy i wyglądu. Coś w tym rzeczywiście jest i mnóstwo ludzi ulega czarowi tego niepowtarzalnego samochodu. Ale zakup i posiadanie Citroena CX to już pewne wyzwanie. Bardzo rzadko trafia się bowiem na egzemplarze zadbane i w dobrym stanie a jeśli już, to kosztują one zwykle sporo pieniędzy. Testy hydrauliki robimy podobnie jak w przypadku Citroena BX, natomiast o wiele większe problemy stanowi rdza i ogólny stan samochodu. Niektórzy nawet żartują że Citroen CX składa się z LHMu i rdzy, co po części może być prawdą, zwłaszcza gdy właściciel takiego samochodu w ogóle nie zadbał o zabezpieczenie antykorozyjne. Wrażliwe miejsca, które bardzo łatwo sprawdzić to tylna klapa (szczególnie jej krawędź dolna) i krawędzie drzwi.
Podobnie jak inne modele, także CX ma dwie odmiany produkcyjne.
Citroen Xantia
Xantia zwana księżniczką również miała dwie wersje produkcyjne – typ I produkowany był od 1993 do 1997 roku, typ II od 1997 do 2001 roku. W zasadzie testy hydrauliki wykonuje się podobnie jak w XM, wyjątkiem jest model Xantia Activa. Activy nie radzimy kupować bez fachowego wsparcia osoby, która zna się dokładnie na tym modelu. Jest to samochód wyposażony w zawieszenie aktywne, przeciwdziałające przechyłom nadwozia na zakrętach. Bardzo mało osób w Polsce zna ten model, często nawet pracownicy ASO Citroena nie widzieli go na własne oczy. Pomocą przy zakupie takiego samochodu mogą służyć Ci inny posiadacze tego modelu. Warto wiedzieć, że niektóre Xantie były wyposażone w zawory antyopadowe (nowsze modele) oraz układ Hydractive.
Citroen XM
Podobnie jak poprzednicy ma dwie wersje produkcyjne (typ I od 1989 do 1993 roku, typ II od 1994 do 2000 roku). Testy zawieszenia wykonuje się podobnie jak powyżej, ale jest kilka wyjątków.
Pierwszy z nich to samochód z zawieszeniem typu Hydractive. Część Citroenów XM wyposażonych jest w ten układ co można poznać po przycisku zmiany twardości zawieszenia tuż koło drążka zmiany biegów. W takim przypadku lepiej na oględziny wybrać się z osobą która dobrze zna zachowania tego układu, bowiem zwłaszcza w starszych modelach bywa on przyczyną sporych kłopotów właścicieli. Jeśli nie mamy takiej możliwości, to trzeba wiedzieć, że uszkodzone zawory układu Hydractive lub jego załączenie do trybu Sport powodują mocne usztywnienie zawieszenia. To samo dotyczy Xantii z tym układem.
Drugim wyjątkiem od reguły jest samochód z silnikiem 2.5TD. Auta te były produkowane po 1994 roku i tutaj najważniejszą sprawą jest sprawdzenie stanu silnika. Bardzo często bowiem fabryczne głowice tych silników przegrzewają się, co powoduje ich pęknięcie a w konsekwencji uszkodzenie silnika. Awarie takie są na tyle częste, że w Hiszpanii powstała firma produkująca zamienniki tych głowic o polepszonych parametrach. Jeśli koniecznie chcemy kupić auto z takim silnikiem, to również lepiej uczynić to z fachowcem lub dobrze zorientowanym posiadaczem identycznego modelu. Uwaga – silnik 2.5TD jest najbardziej skomplikowany w naprawie, przy wielu czynnościach serwisowych wymagane jest po prostu jego wyjęcie z komory silnika.
Część Citroenów XM wyposażona była w zawory antyopadowe. Są to zawory, które uniemożliwiają opadniecie auta po wyłączeniu silnika. Dotyczy to wyłącznie wersji II wyprodukowanych po 1994 roku. W takim przypadku nie wykonuje się testu na czas opadania nadwozia po wyłączeniu silnika.
Osobnym przypadkiem są również Citroeny wyposażone w silnik V6 oraz układ Diravi. W takich samochodach, zwłaszcza ze starszych roczników 1989-1991, zawór konżektora może pracować o wiele częściej niż co 10 sekund.
Citroeny hydropneumatyczne z automatyczną skrzynią biegów
I na koniec jedna uwaga o automatycznych skrzyniach biegów: jazda z taką skrzynią jest oczywiście sporą wygodą i może być przyjemna, jednak z uwagi na znacznie częstsze używanie pedału hamulca, w modelach z ASB szybko zużywa się zawór hamulcowy. Kupując takie auto – o ile właściciel nie robił niedawno wymiany – możemy się spodziewać szybkiej wymiany tego zaworu i wliczmy to lepiej w koszt zakupu samochodu.
Zestawienie
Test |
Citroen BX |
Citroen CX |
Citroen Xantia |
Citroen XM |
Test ogólny: lakier, krawędzie drzwi, rdza |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test ogólny: urządzenia elektryczne |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test ogólny: kolor LHMu |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test konżektora: czas załączania zaworu |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Sprawdzenie wycieków na podłożu |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test podnoszenia i opuszczania auta |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test w czasie jazdy – miękkość zawieszenia |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Test działania korektorów wysokości |
Tak |
Tak |
Tak, z wyjątkiem modelu Activa |
Tak, z wyjątkiem modeli z Hydractive |
Test opadania |
Tak |
Tak |
z wyjątkiem modeli z zaworem antyopadowym |
z wyjątkiem modeli z zaworem antyopadowym |
Test akumulatora ciśnienia |
Tak |
Tak |
Tak, z wyjątkiem modelu Activa |
Tak, z wyjątkiem modeli z Hydractive |
Szczególnie warto sprawdzić |
Zużycie wałka rozrządu przy silniku 1.6 i 19 benzyna |
Rdza nadwozia oraz podłoga wewnątrz |
Model Activa tylko z fachowcem |
W starszych modelach elektryka, w nowszych uwaga na silnik 2.5TD |
Automatyczna skrzynia biegów |
Występowała, sprawdzić zawór hamulcowy |
Występowała, sprawdzić zawór hamulcowy |
Występowała, sprawdzić zawór hamulcowy |
Występowała, sprawdzić zawór hamulcowy |
.
Najnowsze komentarze