Kilkadziesiąt lat temu władze Peugeot obawiały się strajków i oporu pracowników w swoich fabrykach. Do walki z organizacjami związkowymi zatrudniono aż 120 najemników.
5 stycznia 1970 roku grupa najemników udała się do Sochaux we Francji, aby rozpocząć pracę w fabryce Peugeota w celu infiltracji struktur związkowych i przeciwdziałania organizowania się pracowników. Peugeot początkowo zatrudnił 120 weteranów armii, w tym osoby skazane – można było przeczytać w biuletynie związkowym „Solidarity Motor Bulletin”, przygotowanym w związku z przygotowywanym przejęciem Chryslera przez Peugeot. Na okładce widać buteleczkę z trucizną i podpis „Łączenie firm może być szkodliwe dla Twojego zdrowia”.
„Przejęcie europejskiej działalności Chryslera przez Peugeot / Citroen będzie czasem testu dla pracowników Chryslera w Wielkiej Brytanii. Ważne jest, abyście wiedzieli o swoim wrogu. Dlatego publikujemy ten tekst, który dostarcza cennych informacji na temat sytuacji w fabrykach Peugeot we Francji. W niniejszym biuletynie opisano działanie związków zawodowych w Peugeot, wewnętrzny system szpiegowski i wykorzystanie gangów wynajętych do pracy z pracownikami. Podobna sytuacja jak ta opisana tutaj istnieje we Francji. Na pierwszy rzut oka konfiguracja Peugeota wydaje się być powrotem do przeszłości – rodzajem przemysłowego dinozaura” – czytamy dalej w tym dokumencie.
„Pierwsza wzmianka o rodzinie Peugeot można znaleźć około 1453 roku Pod koniec XIX w. rodzina posiadała znaczną część dzielnicy Montbeliard. Obecnie fabryki Peugeot i powiązane z nimi branże znajdują się głównie na granicy szwajcarskiej. Produkują samochody, rowery i motorowery. Całkowicie dominują w regionie, a Peugeot stał się jednym z największych nie-znacjonalizowanych przedsiębiorstw w Francji. […]”
Od czasu oficjalnego założenia Peugeot SA (Societe Anonyme) w 1885 r. rodzina ta nigdy nie zrezygnowała z władzy. John Ardagh w „Nowej Francji” opisuje ich jako „zamożną i klarowną dynastię protestancką. Sześciu z dwunastu członków zarządu to rodzina Peugeot, a siódmy, dyrektor zarządzający to zięć„. Gazeta L’Enterprise opisywała ich w 1968 r. Jako „rodzinę, która potrafi dostosować się do zmieniających się potrzeb„.
[…]
Aby zachęcić pracowników do lojalności, Peugeot prowadzi proces selekcji, aby nagradzać ciężką pracę i lojalną służbę. Ten proces opisany jest w szkoleniu jako „faworyzowanie pewnych pracowników, którzy okazują się szczególnie różnorodni, i poważnie traktują odpowiedzialność, jaką uznają za ich pracę„. Te wybrane osoby (w przybliżeniu jeden na dwadzieścia) otrzymują znaczne korzyści, ponieważ można uzyskać lepsze świadczenia chorobowe i wybór miejsc pracy itp.
Solidarity Motor Bulletin to ciekawe świadectwo historyczne, chociaż prezentujące jednostronny punkt widzenia związków zawodowych. Jednak przytoczone wydarzenia i opinie pozostają zapisem emocji tamtych czasów. Z całością dokumentu w języku angielskim możecie zapoznać się klikając na ten link.
Originally posted 2019-01-05 13:45:43.