Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Mroczne tajemnice fabryki Peugeot w Sochaux

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-01-29
w Historia
Czas czytania 3 minut
2k 129
A A
4

Warto przeczytać!

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Darracq (1896-1920)

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Bellanger (1912-1925)

Peugeot 104 L – nieporównywalny, jedyny, tańszy niż Volkswagen Golf

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Rochet-Schneider (1894-1932)

Kilkadziesiąt lat temu władze Peugeot obawiały się strajków i oporu pracowników w swoich fabrykach. Do walki z organizacjami związkowymi zatrudniono aż 120 najemników.

5 stycznia 1970 roku grupa najemników udała się do Sochaux we Francji, aby rozpocząć pracę w fabryce Peugeota w celu infiltracji struktur związkowych i przeciwdziałania organizowania się pracowników. Peugeot początkowo zatrudnił 120 weteranów armii, w tym osoby skazane – można było przeczytać w biuletynie związkowym „Solidarity Motor Bulletin”, przygotowanym w związku z przygotowywanym przejęciem Chryslera przez Peugeot.  Na okładce widać buteleczkę z trucizną i podpis „Łączenie firm może być szkodliwe dla Twojego zdrowia”.

„Przejęcie europejskiej działalności Chryslera przez Peugeot / Citroen będzie czasem testu dla pracowników Chryslera w Wielkiej Brytanii. Ważne jest, abyście wiedzieli o swoim wrogu. Dlatego publikujemy ten tekst, który dostarcza cennych informacji na temat sytuacji w fabrykach Peugeot we Francji. W niniejszym biuletynie opisano działanie związków zawodowych w Peugeot, wewnętrzny system szpiegowski i wykorzystanie gangów wynajętych do pracy z pracownikami. Podobna sytuacja jak ta opisana tutaj istnieje we Francji. Na pierwszy rzut oka konfiguracja Peugeota wydaje się być powrotem do przeszłości – rodzajem przemysłowego dinozaura” – czytamy dalej w tym dokumencie.

„Pierwsza wzmianka o rodzinie Peugeot można znaleźć około 1453 roku Pod koniec XIX w. rodzina posiadała znaczną część dzielnicy Montbeliard. Obecnie fabryki Peugeot i powiązane z nimi branże znajdują się głównie na granicy szwajcarskiej. Produkują samochody, rowery i motorowery. Całkowicie dominują w regionie, a Peugeot stał się jednym z największych nie-znacjonalizowanych przedsiębiorstw w Francji. […]”

Od czasu oficjalnego założenia Peugeot SA (Societe Anonyme) w 1885 r. rodzina ta nigdy nie zrezygnowała z władzy. John Ardagh w „Nowej Francji” opisuje ich jako „zamożną i klarowną dynastię protestancką. Sześciu z dwunastu członków zarządu to rodzina Peugeot, a siódmy, dyrektor zarządzający to zięć„. Gazeta L’Enterprise opisywała ich w 1968 r. Jako „rodzinę, która potrafi dostosować się do zmieniających się potrzeb„.

[…]

Aby zachęcić pracowników do lojalności, Peugeot prowadzi proces selekcji, aby nagradzać ciężką pracę i lojalną służbę. Ten proces opisany jest w szkoleniu jako „faworyzowanie pewnych pracowników, którzy okazują się szczególnie różnorodni, i poważnie traktują odpowiedzialność, jaką uznają za ich pracę„. Te wybrane osoby (w przybliżeniu jeden na dwadzieścia) otrzymują znaczne korzyści, ponieważ można uzyskać lepsze świadczenia chorobowe i wybór miejsc pracy itp.

Solidarity Motor Bulletin to ciekawe świadectwo historyczne, chociaż prezentujące jednostronny punkt widzenia związków zawodowych. Jednak przytoczone wydarzenia i opinie pozostają zapisem emocji tamtych czasów. Z całością dokumentu w języku angielskim możecie zapoznać się klikając na ten link.


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-01-05 13:45:43.

5 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historiaPeugeot
Udostepnij749Tweet462Udostepnij129
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Jak jeździ nowy Renault Oroch? Kliknij tutaj i zobacz nasz test
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more