niedziela, 29 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Mroczne tajemnice fabryki Peugeot w Sochaux

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-09-19
w Historia
Czas czytania 3 minut
1.9k 121
4
1.7k
UDOSTĘPNIEŃ
5.7k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Dorożki samochodowe Citroën w Warszawie.

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

Kilkadziesiąt lat temu władze Peugeot obawiały się strajków i oporu pracowników w swoich fabrykach. Do walki z organizacjami związkowymi zatrudniono aż 120 najemników.

5 stycznia 1970 roku grupa najemników udała się do Sochaux we Francji, aby rozpocząć pracę w fabryce Peugeota w celu infiltracji struktur związkowych i przeciwdziałania organizowania się pracowników. Peugeot początkowo zatrudnił 120 weteranów armii, w tym osoby skazane – można było przeczytać w biuletynie związkowym „Solidarity Motor Bulletin”, przygotowanym w związku z przygotowywanym przejęciem Chryslera przez Peugeot.  Na okładce widać buteleczkę z trucizną i podpis „Łączenie firm może być szkodliwe dla Twojego zdrowia”.

„Przejęcie europejskiej działalności Chryslera przez Peugeot / Citroen będzie czasem testu dla pracowników Chryslera w Wielkiej Brytanii. Ważne jest, abyście wiedzieli o swoim wrogu. Dlatego publikujemy ten tekst, który dostarcza cennych informacji na temat sytuacji w fabrykach Peugeot we Francji. W niniejszym biuletynie opisano działanie związków zawodowych w Peugeot, wewnętrzny system szpiegowski i wykorzystanie gangów wynajętych do pracy z pracownikami. Podobna sytuacja jak ta opisana tutaj istnieje we Francji. Na pierwszy rzut oka konfiguracja Peugeota wydaje się być powrotem do przeszłości – rodzajem przemysłowego dinozaura” – czytamy dalej w tym dokumencie.

„Pierwsza wzmianka o rodzinie Peugeot można znaleźć około 1453 roku Pod koniec XIX w. rodzina posiadała znaczną część dzielnicy Montbeliard. Obecnie fabryki Peugeot i powiązane z nimi branże znajdują się głównie na granicy szwajcarskiej. Produkują samochody, rowery i motorowery. Całkowicie dominują w regionie, a Peugeot stał się jednym z największych nie-znacjonalizowanych przedsiębiorstw w Francji. […]”

Od czasu oficjalnego założenia Peugeot SA (Societe Anonyme) w 1885 r. rodzina ta nigdy nie zrezygnowała z władzy. John Ardagh w „Nowej Francji” opisuje ich jako „zamożną i klarowną dynastię protestancką. Sześciu z dwunastu członków zarządu to rodzina Peugeot, a siódmy, dyrektor zarządzający to zięć„. Gazeta L’Enterprise opisywała ich w 1968 r. Jako „rodzinę, która potrafi dostosować się do zmieniających się potrzeb„.

[…]

Aby zachęcić pracowników do lojalności, Peugeot prowadzi proces selekcji, aby nagradzać ciężką pracę i lojalną służbę. Ten proces opisany jest w szkoleniu jako „faworyzowanie pewnych pracowników, którzy okazują się szczególnie różnorodni, i poważnie traktują odpowiedzialność, jaką uznają za ich pracę„. Te wybrane osoby (w przybliżeniu jeden na dwadzieścia) otrzymują znaczne korzyści, ponieważ można uzyskać lepsze świadczenia chorobowe i wybór miejsc pracy itp.

Solidarity Motor Bulletin to ciekawe świadectwo historyczne, chociaż prezentujące jednostronny punkt widzenia związków zawodowych. Jednak przytoczone wydarzenia i opinie pozostają zapisem emocji tamtych czasów. Z całością dokumentu w języku angielskim możecie zapoznać się klikając na ten link.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2019-01-05 13:45:43.

5 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historiaPeugeot
Udostepnij698Tweet431Udostepnij121
Poprzedni

Citroën Visa Super oczami brytyjskich dziennikarzy: przywraca radość jazdy w korku

Następny

Szef Citroëna: Elektromobilność może być za droga dla klientów

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Szef Citroëna: Elektromobilność może być za droga dla klientów

cof

Nowa Dacia i Renault z salonu: ile się czeka na zamówione samochody?

policja

Drastyczne kary dla kierowców: konfiskata samochodu za jazdę pod wpływem

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Yaro - Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • ernest - DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika
  • Anonimowo - Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Duster1 - Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Roman - Używane: Citroën C5 czy Ford Mondeo? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 21/2022
  • Anonimowo - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Grześ - Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Chip - Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Piotr001 - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • ANTYMATRIX - Jest oficjalne stanowisko grupy Renault w sprawie sprzedaży marki Dacia


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Kolejne problemy Stellantis. Urzędnicy USA zbadają warunki pracy w jednej z fabryk koncern w Meksyku
  • Citroën C4 Spacetourer zapalił się w czasie jazdy w Poznaniu. Auto zostało kompletnie zniszczone
  • Alpine A110 Rédélé. Limitowana seria supersamochodu
  • BWT Alpine F1 Team przed Grand Prix Monako
  • Peugeot 307 z silnikiem 1.6 HDi przejechał milion kilometrów. Milionowy kilometr pod fabryką
  • Peugeot 208 najchętniej kupowanym samochodem w Europie w kwietniu 2022 r.
  • Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.