peugeot 3008 1 Wiadomości
Wiadomości

Toyota ponosi dotkliwą porażkę. Stellantis królem hybryd w Europie

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13
90 urodziny peugeota 402 na klassikwelt bodensee 2025 peugeot 402 eclipse Wiadomości
Wiadomości

90. urodziny Peugeot 402 na Klassikwelt Bodensee 2025

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-15
alfa romeo 1 Wiadomości
Wiadomości

Alfa Romeo gwiazdą FuoriConcorso 2025 – powrót legend na brzegi jeziora Como

autor Tomasz Nowicki
2025-05-13
renault boreal Wiadomości
Wiadomości

Nowy 7-osobowy Renault Boreal przyłapany w czasie testów. Będzie wersja pickup?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
tesla y Wiadomości
Wiadomości

Dramat właściciela. Tesla się zaktualizowała i przestała działać

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Citroen C3 Aircross
Testy

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 100 KM, czyli tani, komfortowy SUV już na polskich drogach. Pierwsza jazda

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-14
citroen renault volkswagen Wiadomości
Wiadomości

Niemcy byli w szoku. Renault 19 16V prawie pokonał Volkswagena Golfa GTI w teście

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot (1896-1902)

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2023-02-17
w Historia, Nieznane, niszowe, zapomniane
Czas czytania 5 minut
156
A A
0
Nieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 1 Wiadomości

Po poświęceniu wielu godzin na wyszukiwaniu informacji o mało znanych francuskich markach obecnych na tegorocznym Retromobile, co zaowocowało czterema artykułami na ich temat, pomyślałem, że warto byłoby stworzyć nowy cykl na łamach Francuskie.pl. Cykl prezentujący właśnie marki nieznane, niszowe, zapomniane. Oczywiście francuskie.

Francja była bowiem krajem pionierskim w branży automobilowej. W XIX i XX wieku powstało tam dziesiątki, jeśli nie setki firm, które próbowały swych sił i konstruowało pojazdy. Z niektórych z nich wyłoniły się wielkie koncerny, inne prędzej czy później zakończyły swoją działalność. Każda historia była inna, choć okazuje się, że ten światek był jednak mocno ze sobą powiązany, a wielu twórców znało się i współpracowało, albo rywalizowało ze sobą. Dziś niektóre z tych nazwisk są zapomniane, inne powtarza się powszechnie. Warto się tematowi przyjrzeć, jak sądzę, zwłaszcza w takim miejscu, jak wortal poświęcony francuskiej motoryzacji.

Na początek proponujemy Wam krótki tekst o marce Millot.

W 1896 roku w mieście Gray w departamencie Haute-Saône, mniej więcej w połowie drogi między Dijon, a Besançon, acz lekko na północ od obu tych miast, bracia François i Benoît Millot założyli firmę, która wzięła nazwę od ich nazwiska. Firma zajęła się konstruowaniem automobili.

Warto przeczytać!

renault scenic 1 Wiadomości

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19
ds 8 macron 1 Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

2025-05-18

Renault Clio V6 – dziki, bezkompromisowy i dla odważnych

2025-05-18

Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse

2025-05-17

Pierwszym modelem był automobil z siedzeniami typu vis-a-vis. Miał drewniane nadwozie, nawet siedzenia nie były niczym wyściełane, s przodu umieszczono pojedynczy reflektor, a pośrodku nadwozia, lekko z prawej, klasyczną, okrągłą kierownicę z wieńcem równoległym do podłogi. Koła też były drewniane. Silnik umieszczono pod tylnymi siedzeniami, ale był częściowo odsłonięty.

Nieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 3 Wiadomości

Dość podobnie wyglądał inny pojazd marki Millot. Był dwuosobowy z siedzeniem znajdującym się w tylnej części pojazdu. Pod siedzeniem zlokalizowano silnik, wyraźnie lepiej zabudowany, niż w pokazanym przed chwilą automobilu, który za pomocą łańcucha i dwubiegowej przekładni napędzał tylne koła. Być może był to motor zaprojektowany jeszcze przez ojca założycieli firmy, Charlesa, który stosowano w produkowanych przez firmę stacjonarnych i samobieżnych maszynach rolniczych. Niestety brak dziś bliższych danych na temat silnika zastosowanego w automobilu Millot.

W zasadzie nawet trudno powiedzieć, czy był to automobil, czy narzędzie. Widoczne po prawej stronie zdjęcia koło zamachowe i podobne zlokalizowane pod podłogą, między przednimi kołami, otrzymuje napęd wałem od silnika. Do czego to służyło? Tym bardziej, że położenie pionowe tego górnego koła było regulowane. Otóż była to samobieżna piła taśmowa. W krótkiej skrzynce zlokalizowanej po prawej stronie (patrząc z perspektywy kierowcy) montowano brzeszczot i można było ciąć drzewo.

Pojazd ma klasyczną, okrągłą kierownicę ustawioną poziomo, równolegle do podłogi, ale z dwoma pionowymi uchwytami, co mogło ucieszyć zwolenników kierownic typu rowerowego stosowanych w pierwszych automobilach. Ruchy kierownicy były ograniczane za pomocą prostego mechanizmu przy podłodze – realny zakres to, jak szacuję, około 1/3 pełnego obrotu (czyli około 120°), co możecie obejrzeć tutaj.

Na czas przejazdu mechanizm napędzający koła pasowe, a więc i brzeszczot, był odłączany, więc niczym to nie groziło.

W 1901 roku Millot zaprezentował kolejny automobil, z nadwoziem typu 2+2 (wszyscy pasażerowie podróżowali przodem do kierunku jazdy) i miejscem kierowcy na tylnej kanapie. Silnik wciąż montowany był pod tymże tylnym siedzeniem. W ofercie pojawił się też motor czterocylindrowy.

Nieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 2 Wiadomości

Nie jest znana liczba wyprodukowanych przez firmę Millot automobili, ale było ich niewiele. Dział pojazdów został zamknięty w roku 1902, ale sama firma działała jeszcze do początku lat 90. XX wieku, choć znajdowała się już wówczas w zupełnie innych rękach.

Zobacz też:

Złote lata francuskiej motoryzacji, część I – relacja własna z Retromobile 2023 – marki Amédée Bollée, Amilcar, Automobiles Sigma, Avions Voisin, Ballot, Berliet, Buchet oraz Chenard et Walcker

Złote lata francuskiej motoryzacji, część II – relacja własna z Retromobile 2023 – marki Clément-Bayard, De Dion-Bouton, Delage i Delahaye

Złote lata francuskiej motoryzacji, część III – relacja własna z Retromobile 2023 – marki Delaunay-Belleville, Facel Vega, Hotchkiss, Louvet, Matra oraz Mors

Złote lata francuskiej motoryzacji, część IV – relacja własna z Retromobile 2023 – marki Panhard et Levassor, Panhard, Rosengart, Salmson, Simca, Talbot, Truffault i Le Zèbre

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Nieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 1 WiadomościNieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 2 WiadomościNieznane niszowe zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Millot 3 Wiadomości

Originally posted 2023-02-17 15:15:04.

5 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: zabytkowehistoriaMillot
Udostepnij54Tweet34Udostepnij9
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    2084 udostępnienia
    Udostepnij 834 Tweet 521
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1487 udostępnienia
    Udostepnij 595 Tweet 372
  • Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3293 udostępnienia
    Udostepnij 1317 Tweet 823
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4528 udostępnienia
    Udostepnij 1811 Tweet 1132

Testy samochodów

01. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości
Testy

Test: DS 3 1.2 PureTech 110 KM – styl, elegancja i wysoka jakość. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-11-12
renault kadjar life 100 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM – test długodystansowy. Najtańszy SUV w gamie i pierwsze wrażenia. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-03-18
Peugeot 508 PSE – znakomite grande tourismo 006 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 PSE 360 KM – znakomite grande tourismo. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-24
renault koleos 185 dci diesel 2022 6 Wiadomości
Testy

Test: Renault Koleos 4×4 185 KM dCi – bardzo oszczędny SUV. Opinie po 1,5 tysiąca kilometrów. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2022-06-20
Dacia Duster
Testy

Test: Dacia Duster 1.3 TCe 150 KM. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-07-22

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

Zobacz też

Konwersja elektryków na hybrydy? To może mieć sens

Citroën Jumper – wszechstronny i praktyczny samochód dostawczy z prawem jazdy kategorii B

Nowy Abarth 500e: Mission Possible

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz