Peugeot, Citroën, Renault i DS Automobiles odnawiają gamę samochodów kompaktowych. Francuskie marki mają podobny cel: przyciągnąć klientów odważną stylistyką i nowoczesną technologią. Każda z nowości jest jednak zupełnie inna.
Jakie nowości proponują marki Citroën, Peugeot, Renault i DS Automobiles? Odnowę francuskich kompaktów rozpoczęła marka Citroën, której od kilku lat brakowało przedstawiciela w klasie nie licząc C4 Cactusa, który choć ciekawy stylistycznie i wygodny, nie zdołał zdobył serc wystarczającej liczby klientów, aby utrzymać się przy życiu.
Citroën C4
W przypadku nowej C4-ki Citroën zdecydował się na radykalny krok łącząc crossovera i coupe w jednym samochodzie. Główną cechą modelu miał być komfort i to producentowi wyszło znakomicie. Pojazd oferuje przestronne wnętrze z wygodnymi fotelami i świetnie radzi sobie z nierównościami nawierzchni. Citroën pożyczył podstawę technologiczną od samochodów segmentu B Grupy PSA, czyli Peugeot 2008 i DS 3 Crossback. Dzięki temu, możliwa była instalacja napędu elektrycznego. W gamie znajdziemy także benzynowe jednostki 1.2 Pure Tech o mocy 100, 130 i 155 KM oraz diesla 1.5 Blue HDi o mocy 110 i 130 KM. Samochód jest już oferowany na polskim rynku w cenie rozpoczynającej się od 74.800 zł.
DS 4
Na początku roku po raz pierwszy zobaczyliśmy twarz II generacji DS 4. Samochód nie ma nic wspólnego z poprzednikiem, który zadebiutował pod marką Citroën a następnie przeszedł pod skrzydła DS Automobiles. Luksusowy kompakt, choć stylistycznie ma wiele wspólnego z gamą składającą się z modeli DS 7 Crossback, DS 3 Crossback i DS 9 proponuje swój własny charakter z wyraźnie nakreślonymi reflektorami.
Wnętrze DS 4 łączy elegancje z technologią. Na pokładzie zastosowano duży wyświetlacz na desce rozdzielczej, panel dotykowy do obsługi najważniejszych funkcji, sterowanie gestem i głosem oraz ekran Head-up, który wyświetla informacje „na jezdni” przed kierowcą na przekątnej 21 cali. Model ma zmierzyć się w segmencie premium z kompaktami BMW, Mercedesa i Audi. Jako napęd DS 4 wykorzystuje układ hybrydowy typu plug-in o mocy 225 KM. Pod maską znajdą się również silniki benzynowe o mocy 130, 180 i 225 KM oraz diesel BlueHDi o mocy 130 KM. Na razie znamy jedynie cenę wersji La Premiere we Francji, która wynosi 47.100 euro (ok. 216 tys. zł).
Peugeot 308
Peugeot 308 III generacji zastąpi model oferowany od 2013 roku. Producent spod znaku lwa zdecydował się na bardziej sportową sylwetkę z wydłużoną maską i pochyloną przednią szybą oraz bardziej radykalny styl w porównaniu do poprzednika. Proporcje zbliżone do Audi A3 i BMW serii 1 zdradzają ambicje konkurowania z markami premium, w czym ma pomóc eleganckie wnętrze z i-Cockpitem oraz wirtualnymi przyciskami i-Toggles.
Nowość spod znaku lwa mierzy 4,36 m długości, jest więc o 11 cm dłuższa od swojego poprzednika. 308 powstał na tej samej platformie co DS 4 dlatego będzie dzielił z bliźniaczym modelem część jednostek napędowych. W ofercie znajdą się dwie hybrydy ładowalne o mocy 225 i 180 KM, silniki benzynowe o mocy 110 i 130 KM oraz diesel o mocy 130 KM. 308 nie doczeka się niestety usportowionej wersji, ale pojawi się wariant w 100% elektryczny.
Renault Megane Electric
Zgodnie ze strategią Renaulution, odnowę segmentu C planuje również Renault. Już wkrótce doczekamy następcy modelu Megane, który znajduje się na rynku od 2015 roku. Zanim to jednak nastąpi, zobaczymy wersję elektryczną jako seryjną wersję konceptu Megane eVision. Zgodnie z zapowiedzią dyrektora generalnego marki, Luca de Meo, produkcyjny model będzie bardzo zbliżony do prototypu. Renault zastosuje nową platformę CMF-EV oraz napęd składający się z silnika elektrycznego o mocy 217 KM i momencie obrotowym 300 Nm, który połączono z akumulatorem o pojemności 60 kWh. Renault Megane Electric zadebiutuje pod koniec 2021 roku.