Peugeot 309 jest tanim i rzadko spotykanym samochodem, który może być dobrym materiałem na klasyka.
W długiej historii marki Peugeot znajdziemy szereg pamiętanych do dziś modeli, które nierozerwalnie związane są nie tylko z marką, ale i kulturą. Niebotyczny wynik sprzedaży modelu 205 pamięta każdy, podobnie jak sportowe sukcesy jego następcy- 206. Zdążyliśmy jednak już zapomnieć o produkowanym aż dziewięć lat kompaktowym modelu 309, który nie do końca był dziełem inżynierów Peugeota.
Pod koniec lat 70-tych koncern PSA stał się właścicielem europejskiej części Chryslera, przejmując w spadku także technologię i opracowane modele. W pierwszych założeniach władze koncernu planowały sprzedaż modelu pod inną znaną marką – Talbot, zapadła jednak decyzja o skupieniu się tylko na dwóch markach: Peugeot i Citroën. W efekcie w 1985 roku rozpoczęto sprzedaż Peugeota 309 – oferowanego co ciekawe jako trzy i pięciodrzwiowy liftback. Produkcję modelu zakończono w 1994 roku, ustąpił miejsca nowocześniejszemu 306. Kanciaste nadwozie otrzymało charakterystyczny dla marki pas przedni i deskę rozdzielczą wzorowaną na innych modelach Peugeota. Sporym problemem 309 była korozja, to za jej sprawą do naszych czasów przetrwało tak niewiele egzemplarzy w zadowalającym stanie technicznym i blacharskim.
Wnętrze na przednich fotelach ugości także wysokich kierowców, nikły zakres regulacji kolumny kierowniczej nie pozwala na zbyt wiele, jednak mimo wszystko warunki podróży są nad wyraz dobre. Z tyłu wygodnie podróżować będą osoby o wzroście do 180 centymetrów, wyższym będzie bardzo brakować przestrzeni na głowę. Bagażnik pochłania przyzwoite jak na auto segmentu C 397 litrów. Wśród oferowanych dodatków 309 niekiedy może się pochwalić elektrycznie sterowanymi szybami, obrotomierzem, ABS-em czy szyberdachem i fabrycznym radiem.
Paletę jednostek napędowych skomponowano z konstrukcji własnych Peugeota i silników autorstwa przejętych zakładów. Z Talbota Horizon przeszczepiono czterocylindrowe archaiczne silniki 1.1 55-60 KM i 1.3 65 KM, natomiast 1.4 70 KM, 1.6 79 KM i 1.9 105-160 KM są konstrukcjami stworzonymi na deskach kreślarskich Peugeota. Najmocniejszy wariant 1.9 16V GTI napędzał także poszukiwanego dziś 405 MI16. Benzynowe silniki korzystają z pośredniego wtrysku paliwa i paska rozrządu, ich serwis nie nastręcza żadnych problemów a także wysokich kosztów. Wszystkie części eksploatacyjne są dostępne od ręki, co pomoże w utrzymaniu klasycznego Peugeota w dobrej kondycji. Oferowano także diesla 1.9 D o mocy 64 KM. Wolnossąca jednostka nie porywa dynamiką czy kulturą pracy, jest jednak bardzo oszczędna i praktycznie niezniszczalna.
W przeciągu dziewięciu lat produkcji oferowano cztero- i pięciobiegowe przekładnie manualne a także klasyczne automaty o trzech lub czterech przełożeniach. Zawieszenie to oczywiście kolumny McPhersona i belka skrętna, całość zestrojono z ogromnym naciskiem na miękką i gładką pracę. W efekcie dopiero wspomniany wariant GTI dzięki fabrycznym modyfikacjom pozwala cieszyć się dynamiczną jazdą krętymi arteriami.
Peugeot 309 jest jednym z najtańszych sposobów na zakup klasycznego modelu z minionych lat. Dobrze rokujący egzemplarz kupimy już za kilka tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze