Peugeot 604 był swego czasu szczytowym osiągnięciem marki. Co z tego prestiżu i luksusu zostało po latach?
Przez długie lata w ofercie modelowej Peugeota brakowało flagowej limuzyny klasy wyższej, będącej alternatywą dla chociażby Mercedesa. Lukę uzupełniono wprowadzając do sprzedaży model 604 w 1975 roku. W ofercie utrzymał się równą dekadę, zniknął z niej oczywiście z uwagi na marginalne wyniki sprzedaży. W czasach swojej świetności krytykowany był za zbyt zachowawczy design i prymitywną budowę, gwoździem do trumny okazały się także duże problemy z korozją nadwozia – co kategorycznie nie podobało się majętnej klienteli. Z perspektywy czasu 604 urzeka prostotą, spójnością projektu i elegancją. Nadwozie nie otrzymało żadnych przetłoczeń – co dla współczesnego właściciela jest to ogromną zaletą, znacząco ułatwia ewentualne naprawy blacharskie.
Wnętrze to kwintesencja przełomu lat 70/80-tych. Prosta forma deski rozdzielczej wykonanej z wytrzymałego lecz twardego plastiku zaskakująco dobrze znosi dekady użytkowania. Jeśli znajdziemy egzemplarz ze zdrową karoserią, najpewniej żadnych problemów z elementami wnętrza mieć nie będziemy. Także tekstylne lub skórzane tapicerki są wytrzymałe. Przednie fotele są obszerne i wygodne, nie zapewniają żadnego podparcia ciała w zakrętach – iście komfortowe nastawy układu jezdnego w żadnym wypadku nie zachęcają do dynamicznej jazdy. Na tylnej kanapie poczujemy się jak w najlepszej taksówce. W kwestii wyposażenia niekiedy możemy liczyć na elektrycznie otwierane szyby, automatyczną trzystopniową skrzynię biegów, radio, szyberdach czy felgi aluminiowe.
Zobacz: Testy samochodów Peugeot. Używanych i nowych. Opinie, spalanie, pomiary
604 był ostatnim flagowym Peugeotem z napędem na tylne koła. Obok popularnych przekładni automatycznych stosowano skrzynie manualne cztero i pięciobiegowe. Do napędu przewidziano silniki diesla 2.3 Turbo 80 KM i 2.5 Turbo o mocy 95 KM – takie konfiguracje praktycznie wymarły. Proste diesle z pompą rotacyjną i turbosprężarką bez zmiennej geometrii były całkowicie nie wrażliwe na jakość tankowanego paliwa. Silniki benzynowe to 2.7 V6 o mocy 136-144 KM i 2.8 V6 155 KM – jednostki opracowała spółka PRV, wspólne dzieło inżynierów Peugeota, Renault i Volvo.
Jazda sprawnym Peugeotem 604 niezależnie od wersji silnikowej to czysta przyjemność. Układ jezdny z gracją wybiera wszelkie nierówności izolując nas od wybrakowanej nawierzchni. W czasie jazdy w trasie zapewnia niewzruszoną stabilność.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje i wyprzedaże
Największym wrogiem 604 jest korozja. To rdza odpowiada za zniknięcie praktycznie całej populacji modelu, oraz mocno podnosi koszty doprowadzenia każdego egzemplarza do perfekcji. To jeszcze nie koniec trudności. Nikła popularność przekłada się na problemy z dostępnością części karoseryjnych i mechanicznych.
Dziś znalezienie Peugeota 604 jest karkołomnym zadaniem, nawet egzemplarza do kapitalnego remontu blacharskiego. Niestety, do naszych czasów przetrwały nieliczne egzemplarze flagowego Peugeota sprzed czterech dekad. 604 nie odniósł należnego mu sukcesu rynkowego. A szkoda!
Peugeot 604 można kupić od 4000 euro w górę. Oferty sprzedaży używanego Peugeot 604 znajdują się tutaj.
Najnowsze komentarze