W swoim pierwszym modelu opracowanym i wprowadzonym na rynek po II wojnie światowej, PEUGEOT 203, marka z lwem nie zawahała się zrobić kroku w nieznane i dołączyła wersję w stylu amerykańskiego kombi. Była to nowość na rynku europejskim, która stała się tradycją marki i na której wzorowali się inni.
Od 1950 roku samochody kombi zawsze stale obecne w katalogu Peugeot, oferując więcej miejsca we wnętrzu i, w wielu przypadkach, więcej miejsc siedzących niż odnoszące sukcesy sedany marki. Przez dziesięciolecia były w stanie z powodzeniem konkurować z nowymi segmentami, takimi jak MPV i SUV, od których zapożyczyły pomysły i cechy, takie jak modułowość i wszechstronność.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
PEUGEOT oferuje obecnie w swojej gamie dwa modele rodzinne: Peugeot 308 SW, dostępny w wersji benzynowej, hybrydowej, Plug-In Hybrid i w 100% elektrycznej, oraz Peugeot 508 SW, oparty na Peugeot Sport Engineered 508 SW, najmocniejszym samochodzie w gamie lwa, z 360 KM czystej adrenaliny. W nadchodzących miesiącach PEUGEOT E-5008, którego pierwsze szczegóły są już znane, będzie reprezentował symbiozę klasycznego nadwozia SW z filozofią SUV-a.
Peugeot niemal przez przypadek pojawił się w świecie samochodów kombi, które stały się kluczowym elementem jego oferty handlowej przez prawie trzy czwarte wieku. Pierwszy model marki wprowadzony na rynek po II wojnie światowej, PEUGEOT 203, przyciągnął uwagę swoją estetyką, która zapożyczyła wiele elementów z samochodów amerykańskich. W tamtym czasie w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto prace nad modernizacją koncepcji kombi (SW), rozciągniętych wersji samochodów, które od 1910 r. przyciągały uwagę swoją ładownością i drewnianą karoserią.
W 1946 roku na rynku amerykańskim pojawił się pierwszy taki model z metalowym nadwoziem. Inżynierowie i projektanci PEUGEOT zwrócili na to uwagę i postanowili wprowadzić podobne auto, nie wiedząc, czy znajdzie się baza klientów dla tego typu sylwetki. W ten sposób w 1950 roku narodził się PEUGEOT 203 kombi, pierwszy nowoczesny samochód kombi w całości zaprojektowany i zbudowany w Europie.
Mając 4,58 długości i 20 centymetrów więcej niż sedan wprowadzony na rynek rok wcześniej, PEUGEOT 203 kombi udowodnił, że basen był pełen wody. W latach 1950-1956 wyprodukowano 61.000 egzemplarzy tej wersji. Wśród jej głównych zalet znalazły się trzy rzędy siedzeń dla maksymalnie 8 pasażerów oraz praktyczna, otwierana na bok tylna klapa zapewniająca dostęp do bagażnika. Z tym samym nadwoziem oferowana była w sprzedaży wersja użytkowa, wyposażona w zawieszenie na resorach piórowych, przystosowane do cięższych ładunków.
Ten typ pojazdu miał pozostać na dłużej, czego dowodem był PEUGEOT 403 Familiale, który pojawił się na rynku w 1957 roku i oferował miejsce dla dziewięciu osób w trzech rzędach siedzeń, zgodnie z recepturą 203 z ulepszonym 1.5-litrowym silnikiem o mocy 58 KM, który mógł osiągnąć prędkość 125 km/h. W październiku 1959 r. pojawił się silnik wysokoprężny Indenor 1.8 o mocy 48 KM, osiągający prędkość 105 km/h.
W latach sześćdziesiątych PEUGEOT wzmocnił swoją ofertę rodzinnych nadwozi, wprowadzając ją do nowych segmentów. W 1963 roku wprowadzono PEUGEOT 404 Familiale, który zachował trzy rzędy siedzeń i był wyposażony w gamę silników z dwoma silnikami benzynowymi 1.6 o mocy odpowiednio 72 KM i 85 KM oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi, 1.8 i 55 KM oraz 2.90 o mocy 68 KM. Trzy lata później Leon zaprezentował drugą nogę swojej podwójnej gamy: PEUGEOT 204 Break, większą wersję swojego pierwszego modelu z rodziny „2” z wersją rodzinną i napędem na przednie koła. Przy takim samym rozstawie osi i długości jak sedan (3,97 m), oferował więcej miejsca we wnętrzu.
W 1971 roku wprowadzono na rynek PEUGEOT 504 Break i Familiale, pierwsze kombi marki sprzedawane w Hiszpanii od 1980 roku, które przyciągnęły uwagę swoimi ogromnymi rozmiarami jak na ówczesne standardy rynku hiszpańskiego. Zaprojektowany przez Pininfarinę, był dostępny w dwóch wersjach: Break, z dwoma rzędami siedzeń i Familiale, z 3 rzędami. Również w 1971 roku do Francji trafił PEUGEOT 304 Break, dłuższa wersja modelu 204 o bardziej nowoczesnym wyglądzie.
PEUGEOT 305 Break pojawił się na rynku w latach 80-tych. Ledwie sprzedawany w Hiszpanii, po raz pierwszy w historii marki był wyposażony w dzieloną tylną kanapę, która zwiększała jego wszechstronność.
PEUGEOT 505 Break, który rozpoczął swoją komercyjną karierę w 1982 roku, przeszedł do historii z kilku powodów. Był ostatnim modelem Leona z napędem na tylne koła, a także oznaczał koniec opcji „kombi” i trzeciego rzędu siedzeń, ale stał się także pierwszym Leonem Break z silnikiem wysokoprężnym turbo i pionierem oferującym napęd na cztery koła za pośrednictwem Dangel. Jego następca, PEUGEOT 405 Break (1988), posiadał hydropneumatyczne zawieszenie w wersjach 4×4. Był to jedyny raz, kiedy Leon zastosował tę technologię w jednym ze swoich modeli. PEUGEOT 406 Break (1996) był pierwszym modelem marki, w którym zastosowano multipleksowanie, a także wprowadzono pionową konstrukcję z tyłu, aby zoptymalizować ładowność.
Wraz z PEUGEOT 306 Break (1997), modelem produkowanym w Madrycie przez cały okres sprzedaży, francuska firma ponownie miała podwójną ofertę w tym segmencie, napędzaną sukcesem samochodów rodzinnych na rynkach Europy Północnej i Środkowej.
XXI wiek przyniósł zmianę w nazewnictwie. Breaki z lat 80-tych i 90-tych będą oznaczane akronimem SW, skrótem od Station Wagon, powrotem do początków sylwetki, która została zakwestionowana przez MPV i pierwsze SUV-y. PEUGEOT 307 SW (2002) nie tylko podjął rękawicę, ale także wprowadził modułowość nowych propozycji do samochodu rodzinnego i odniósł sukces sprzedażowy. Wykorzystał swój wyższy prześwit i długość 4,40 metra, aby zaoferować panoramiczny szklany dach jako pierwszy, a także możliwość 7 miejsc w 3 rzędach.
W tym samym roku na ulicach pojawił się PEUGEOT 206 SW, pierwszy odłam segmentu B marki. Mając zaledwie 4 metry długości, różnił się od sedana większą długością, specyficznym tylnym zawieszeniem i tylnymi drzwiami z klamkami ukrytymi w słupkach. W Brazylii pojawiła się wersja SUV „Escapade”, wyprzedzając o dekadę trendy rynkowe i gorączkę SUV-ów. Następca modelu 206, PEUGEOT 207 SW (2006) konkurował u szczytu przełomu w segmencie B z PEUGEOT 207 SW (2006), był już wyposażony w Europie w wykończenie Outdoor campervan… i został zastąpiony w gamie przez PEUGEOT 2008 pierwszej generacji.
W wyższych kategoriach PEUGEOT 407 SW (2004) był pierwszą wersją kombi zaprojektowaną jako oddzielny samochód, a nie jako pochodna sedana, z takimi cechami, jak tylna szyba, która rozciągała się na boki ze względu na osobliwą konstrukcję słupków. Zadebiutowało w nim innowacyjne odkształcalne zawieszenie równoległoboczne i był pierwszym członkiem rodziny Leona wyposażonym w silnik z więcej niż czterema cylindrami, a mianowicie V6.
Zobacz: testy samochodów Peugeot. Pomiary, opinie, spalanie
W tym samym czasie Leon kontynuował swoją dwuzakresową strategię z pierwszym PEUGEOT 308 SW (2008), który zachował trzy rzędy siedzeń i panoramiczny dach, który pozwolił mu konkurować z MPV. PEUGEOT 508 SW I (2011) wprowadził nowy język projektowania i technologię hybrydową w połączeniu z silnikiem wysokoprężnym w wersji SUV RXH, która oferowała napęd na wszystkie koła i 200 KM. Druga generacja PEUGEOT 308 SW (2014), zawierała szeroką gamę wyposażenia technologicznego, takiego jak ekran dotykowy i funkcje wspomagające jazdę, a także oferowała dzieloną kanapę w proporcjach 2/3 i 1/3.
Najnowsze komentarze