Australijska runda WRC organizowana była w Australii w latach 1989-2006 w regionie Perth, na zachodnim wybrzeżu kontynentu. Nadchodząca edycja stanowić będzie całkowite odrodzenie tego rajdu. Jego trasy przeniesiono do Nowej Południowej Walii, o 3600 km na wschód, na wybrzeże Morza Tasmana, a bazę do miejscowości Kingscliff.
Członków zespołu Citroën Total World Rally Team, tak samo jak wszystkich ich konkurentów, czeka rajd zupełnie nieznany. Dani Sordo nie kryje swej niecierpliwości: „Uwielbiam odkrywać nowe horyzonty. Australia to dla nas kraina jakby nierealna, przez to, że jest tak oddalona od Europy. Nie mogę się już doczekać chwili, gdy znów siądę za kierownicą. Po Finlandii spędzałem czas bardzo przyjemnie, ale to nie to samo, co jazda moim C4! W Australii startowałem tylko raz, w Perth, zresztą bez powodzenia, bo już na pierwszym oesie zatrzymała mnie awaria skrzyni biegów. Nie wiem, czego się spodziewać po tej rundzie, ale podobno nawierzchnia nie jest tam pokryta tymi grudkami ziemi, które sprawiały, że na dawnych australijskich trasach było tak ślisko i niebezpiecznie.”
Jak dowodzą miejsca na podium, zdobyte w Portugalii, Argentynie i Polsce, młody Hiszpan zalicza się już do ścisłej czołówki zawodników na trasach szutrowych. „Jak zwykle, postaram się pojechać tak szybko, jak potrafię. Citroën ma 14 punktów przewagi w Mistrzostwach Świata w klasyfikacji Konstruktorów. Naszym zadaniem jest utrzymanie tej przewagi, aby móc spokojnie podejść do dwóch ostatnich rund. Jeśli nadarzy się okazja, nie zawaham się pomóc Sébastienowi w jego walce o tytuł w kategorii Kierowców.”
Sébastien Loeb, zwycięzca Rajdu Australii w 2004 r., startuje z jasno określonym zadaniem. „Naszym celem jest zwycięstwo, a w każdym razie zajęcie miejsca wyższego niż Mikko Hirvonen. W tej chwili kwestia indywidualnego tytułu zależy tylko ode mnie: jeśli wygram trzy ostatnie rajdy, będę mistrzem. Jeżeli Mikko i tym razem okaże się szybszy, wszystko się skomplikuje. Wiem, że będzie to bardzo zacięta walka, bo Mikko jest szczególnie groźny na tak szybkich, luźnych nawierzchniach, a tutaj w dodatku mówimy o zupełnie nowych trasach. Decydujące znaczenie będą miały przejazdy zapoznawcze i to zarówno jeśli chodzi o precyzję naszych notatek do dyktowania, jak i trafność informacji, które przekażemy zespołowi jako podstawę do ostatnich regulacji samochodów. Czterotygodniową przerwę wykorzystałem, by dobrze wypocząć. Czas spędzałem tak, by się nie rozleniwić, choć to fakt, że trudniej jest od razu ruszyć w dobrym rytmie, jeśli nie trenowało się dłużej niż miesiąc.”
Trzy pytania do Xaviera Mestelan-Pinon – Dyrektora technicznego Citroën Racing
Zupełnie nowy rajd na drugim końcu świata. Co to w praktyce oznacza dla was?
„Po pierwsze, trzeba pamiętać, że przepisy zakazują testów i treningów poza Europą i żadnemu z zawodników nie wolno znaleźć się na trasie przed oficjalnym zapoznaniem. Aby przygotować się do takiego rajdu, musimy starać się wydobyć jak najwięcej informacji od organizatorów – mam na myśli sprawy meteorologiczne, profil dróg, obecność hopek lub brodów… Na podstawie tych informacji próbujemy wyobrazić sobie teren, z którym będziemy mieli do czynienia, zespolić te dane z tym, co już wiemy o Australii. Wtedy możemy zorganizować sobie w Europie sesję treningową w warunkach jak najbardziej zbliżonych do tego, czego powinniśmy spodziewać się na Antypodach, by móc określić odpowiednie ustawienia samochodów.”
A później, gdy zawodnicy ruszają na zapoznanie i widzą, jaką trasę będą mieli do pokonania, wybija dla was godzina prawdy…
„Tak. Wtedy mamy już za sobą etap wstępnych regulacji technicznych samochodów – takich, że teoretycznie powinny one odpowiadać oczekiwaniom i preferencjom naszych kierowców. Pozostaje jednak ostateczne skorygowanie tego w oparciu o realne doświadczenia. Na zapoznanie wyruszają także technicy eksploatacji, aby sprawdzić, na ile słuszne były ich założenia. Po wspólnej naradzie z zawodnikami decydujemy, który z fabrycznie przewidzianych setupów zastosujemy na trasie.”
Ale w całej tej metodologii zostaje pewnie zawsze jakiś element loterii i improwizacji?
„Oczywiście, że tak! Właśnie na tym polega urok rajdów. Pamiętamy przecież niezwykły półmetek ubiegłego sezonu w Jordanii, wysokie trawy zatykające nawiew powietrza na chłodnice w Polsce kilka tygodni temu, czy niezwykle wysokie śnieżne bandy w Norwegii, w 2007 r. W takich sytuacjach decydujące bywa doświadczenie całego zespołu, bo na znalezienie rozwiązania i wybranie właściwego ustawienia technicznego naszych C4 WRC mamy tylko chwilę. Tu wielką rolę odgrywają kierowcy i pilocie, bo to oni są w stanie przewidzieć takie problemy i zawczasu wykryć konkretne pułapki, jakie kryje teren.”
Rajd Australii od A do Z
* Rajd Australii (runda 10/12) (3-6 września 2009).
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Kingscliff.
* Informacje praktyczne: Baza rajdu znajduje się w ośrodku Mantra on Salt Beach przy Gunnamata Avenue w Kingscliff. Biuro prasowe ulokowano w Peppers SALT Resort & Spa przy Bells Boulevard, a park serwisowy rozstawiony został na Kingscliff Sports Field, o 5 km od bazy. Różnica czasu pomiędzy Australią (GMT+10) a Francją (GMT+2) wynosi 8 godzin. Gdy w Nowej Południowej Walii jest godz. 20:00, we Francji jest 12:00. Pierwszego dnia rajdu – we czwartek 3 września – słońce wzejdzie w Kingscliff o godz. 5:55, a zajdzie o 17:35. Miejscową walutą jest Dolar Australijski (1 EUR = ok. 1,7 AUD).
* Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki, które muszą następnie wystarczyć na rajdy Hiszpanii i Wlk. Brytanii. Na rajdy Australii i Wlk. Brytanii każda załoga ma do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostaną zaplombowane przed startem do Rajdu Australii.
* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji (na cały rajd włącznie z odcinkiem testowym) 42 szt. Opon Pirelli Scorpion WRC 265/65R15 o twardej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 1 września w godz. od 7:00 do 17:00 oraz środę 2 września w godz. od 9:00 do 19:00. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych z prędkościami (zależnie od instrukcji) 60, 70 lub 80 km/h, ewentualnie niższymi tam, gdzie ograniczają je odpowiednie znaki.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 3 września, w godz. od 8:00 do 12:00, w Dunloe Park, na trasie długości 3,29 km, oddalonej o 27 km od parku serwisowego.
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 3 września, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Uroczystość startu: Rally Show rozpocznie się o godz. 16:30 w Murwillumbah.
* Trasa: o całkowitej długości 1733,75 km, w tym 35 odcinków specjalnych (16 różnych) o łącznym dystansie 344,72 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: 573,42 km, w tym 15 OS (7 różnych) na łącznym dystansie 106,79 km. Czwartek 3 września: Start o godz. 18:45. OS1: Tweed 1 (2,55 km); OS2: Tweed 2 (2,55 km). Parc fermé o godz. 19:48. Piątek 4 września: Serwis A (5:30/15 min.). OS3: OS3 : Kyogle 1 (7,32 km); OS4: Repco 1 (8,36 km); OS5: Kyogle 2 (7,32 km); OS6: CTEK East 1 (11,33 km); OS7: Mooball (5,85 km); OS8: Kidney Health 1 (5,74 km); OS9: Castrol Edge East 1 (6,85 km). Komasacja (12:45/20 min.). Serwis B (13:05/30 min.). OS10: Castrol Edge East 2 (6,85 km); OS11: CTEK East 2 (11,33 km); OS12: Mooball 2 (5,85 km); OS13: Kidney Health 2 (5,74 km); OS14: Tweed 3 (2,55 km); OS15: Tweed 4 (2,55 km). Serwis C (19:25/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 22:15.
Etap 2: sobota 5 września: 619,10 km, w tym 10 odcinków specjalnych (6 różnych) na łącznym dystansie 113,45 km. Serwis D (5:30/15 min.). OS16: Dayco 1 (20,31 km); OS17: Bosch 1 (18,75 km); OS18: Armor All 1 (8,20 km); OS19: Urliup (5,24 km). Komasacja (11:22/20 min.). Serwis E (11:42/30 min.). OS20: Armor All 2 (8,20 km); OS21: CTEK West 1 (8,59 km); OS22: Dayco 2 (20,31 km); OS23: Bosch 2 (18,75 km); OS24: Tweed 5 (2,55 km); OS25: Tweed 6 (2,55 km). Serwis F (20:10/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.
Etap 3: – niedziela 6 września: 541,23 km, w tym 10 odcinki specjalne (6 różnych) na łącznym dystansie 124,48 km. Serwis G (5:00/15 min.). OS26: Monroe 1 (7,14 km); OS27: Castrol Edge West 1 (21,52 km); OS28: Gondwana 1 (10,88 km); OS29: Upper Clarence 1 (6,94 km); OS30: CTEK West 2 (8,59 km). Komasacja (10:02/15 min.). Serwis H (10:17/15 min.). OS31: Monroe 2 (7,40 km); OS32: Castrol Edge West 2 (21,52 km); OS33: Gondwana 2 (10,88 km); OS34: Upper Clarence 2 (6,94 km); OS35: Repco 2 (transmisja w TV) (22,41 km). Serwis I (16:04/10 min.). Meta o godz. 16:46.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 6 września, od godz. 16:45.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 6 września, w biurze prasowym rajdu, o godz. 17:30.
* Statystyki załóg przed rajdem Australii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 122. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 52. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 68. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 134. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Australii:
Sébastien Loeb / Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 5. Dotychczasowe wyniki: 2002 (Xsara WRC, 7 m.); 2003 (Xsara WRC/ 2 m.); 2004 (Xsara WRC/ 1 m.); 2005 (Xsara WRC/nie ukończ.).
Dani Sordo wystartuje w Australii po raz drugi. Poprzedni wynik: 2006 (Xsara WRC/ 23 m.).
Marc Martí: w Australii wystąpi po raz 4. Poprzednie wyniki: 1997 (Seat Ibiza/ 17 m.); 2003 (Xsara WRC/ 5 m.); 2006 (Xsara WRC/ 23 m.).
Źródło: Citroën Polska
zdjęcie: archiwum
Najnowsze komentarze