Najwyższy poziom przychodów, wielkości sprzedaży, bieżącego wyniku na działalności operacyjnej i wyniku netto w części przypadającej na Grupę w całej jej historii.
Sukces planu Push to Pass i pierwsze wymierne efekty planu uzdrowienia spółki Opel Vauxhall (OV), PACE![1]
Wzrost sprzedaży o 15,4% do poziomu 3,63 mln pojazdów[2]
Wzrost przychodów Grupy o 20,7%[3] do poziomu 65,2 mld euro
Bieżąca marża operacyjna w wysokości 7,3%[4] – rekordowy wynik sektora motoryzacyjnego Peugeot, Citroën, DS (PCD)
Bieżąca marża operacyjna Grupy bez spółek Opel/Vauxhall w wysokości 7,1%4, 6,1% łącznie z OV. Bieżący wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 3,991 mld euro
Wzrost wyniku netto Grupy o 11,5%
Free Cash Flow operacyjny w wysokości 1,56 mld euro[5]
Carlos Tavares, prezes zarządu Grupy PSA, oświadczył: „Doskonałe wyniki Peugeot, Citroën i DS, które od czterech lat nieprzerwanie rosną, świadczą o potencjale Grupy PSA i jej zdolności zapewnienia sobie rentownego i trwałego wzrostu. Tym, co nas wyróżnia, jest nasza dynamika oraz podejście – zorientowane na klienta i odpowiedzialne społecznie. Również nabycie spółki Opel/Vauxhall stanowi dla nas doskonałą okazję do pomnażania wartości”.
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu zostanie zaproponowana wypłata dywidendy w wysokości 0,53 euro na akcję.
Obroty Grupy wyniosły w 2017 r. 65,210 mld euro, w porównaniu do 54,030 mld euro w 2016 r., co oznacza wzrost o 20,7%. Przy zachowaniu stałego zakresu konsolidacji (w porównaniu do 2015 r.) wzrost wyniósłby 12,9%[6]. Obroty sektora motoryzacyjnego Peugeot, Citroën i DS wyniosły 40,735 mld euro, o 9,9% więcej niż w 2016 r. Wzrost wynika głównie z poprawy miksu produktowego (+4,5%) i miksu sprzedaży w różnych krajach (+4,9%) oraz ogólnoświatowego sukcesu nowych modeli Grupy, które z nawiązką skompensowały straty kursowe (-1,6%). Obroty sektora motoryzacyjnego Opel/Vauxhall wyniosły w 2017 r. 7,238 mld euro2.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 3,991 mld euro, o 23,4% więcej niż w 2016 r. Sektor motoryzacyjny Peugeot, Citroën i DS odnotował wynik bieżący na działalności operacyjnej w wysokości 2,965 mld euro, o 33,3% więcej niż w 2016 r. Oznacza to rekordowy poziom rentowności na poziomie 7,3% i to pomimo wzrostu cen surowców i ujemnych różnic kursowych. Ten wynik to efekt przede wszystkim korzystnego miksu produktów i dalszej redukcji kosztów. Bieżący wynik na działalności operacyjnej spółki Opel/Vauxhall wyniósł w 2017 r. -179 mln euro2.
Bieżąca marża operacyjna Grupy bez spółki Opel/Vauxhall wyniosła 7,1% w porównaniu do 6% w 2016 r.4 i 6,1% łącznie z OV.
Przychody i koszty operacyjne jednorazowe wyniosły -904 mln euro, w porównaniu z kwotą -624 mln euro w 2016 r.
Koszty finansowe netto Grupy zostały ograniczone do -238 mln euro, w porównaniu z kwotą -268 mln euro w 2016 r.
Skonsolidowany wynik netto Grupy wyniósł 2,358 mld euro, co oznacza wzrost o 209 mln euro w porównaniu do 2016 r. Wynik netto spółek objętych konsolidacją w części przypadającej na Grupę wyniósł 1,929 mld euro, w porównaniu do 1,730 mld euro w 2016 r.
Plan uzdrowienia spółki Opel/Vauxhall ogłoszony 9 listopada 2017 r. przyniósł już pierwsze wymierne efekty w postaci wspólnego pionu zakupów, układów zbiorowych pracy i redukcji kosztów.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej Banku PSA Finance wyniósł 632 mln euro[7], o 10,7% więcej w stosunku do 2016 r.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej spółki Faurecia wyniósł 1,170 mld euro, co oznacza wzrost o 20,6%.
Free Cash Flow na działalności produkcyjnej i handlowej wyniósł 500 mln euro, a Free Cash Flow na działalności operacyjnej 1,554 mld euro.
Na koniec grudnia 2017 r., łączny stan zapasów marek Peugeot, Citroën i DS wyniósł 416 tys. egz. pojazdów (w tym w sieci niezależnych partnerów) i był o 10 tys. egz. wyższy od wyniku na koniec grudnia 2016 r.
Pozycja finansowa netto w działalności produkcyjnej i handlowej na 31 grudnia 2017 r. wynosiła 6,194 mld euro. Dla porównania na koniec grudnia 2016 r. było to 6,813 mld euro.
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu zostanie zaproponowana wypłata dywidendy w wysokości 0,53 euro na akcję. Dzień dywidendy (tzw. dzień odcięcia dywidendy) wypada 2 maja 2018 r. Wypłata dywidendy nastąpi 4 maja 2018 r.
Perspektywy rynkowe:
Zgodnie z przewidywaniami Grupy w 2018 r. rynek samochodowy w Europie powinien utrzymać się na stabilnym poziomie. W Ameryce Łacińskiej spodziewany jest wzrost o 4%, w Rosji o 10%, w Chinach o 2%.
Przyjęte cele operacyjne:
W ramach planu Push to Pass wyznaczono następujące cele dla Grupy PSA (z wyłączenie spółki Opel/Vauxhall):
– uzyskanie bieżącej marży operacyjnej[8] o średniej wysokości powyżej 4,5% w wypadku sektora motoryzacyjnego w latach 2016-2018 oraz docelowo 6% w 2021 r.;
– wzrost przychodów Grupy o 10% w latach 2015-20189, z perspektywą uzyskania w 2021 r. wzrostu o kolejne 15%[9].
Link do prezentacji wyników za 2017 r.
Kalendarz finansowy:
24 kwietnia 2018 r.: obroty za pierwszy kwartał 2018 r.
24 kwietnia 2018 r.: Walne Zgromadzenie akcjonariuszy
24 lipca 2018 r.: wyniki za pierwsze półrocze 2018 r.
24 października 2018 r.: obroty za trzeci kwartał 2018 r.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy PSA na 31 grudnia 2017 r. zostało przyjęte 19 lutego 2018 r. przez Zarząd, a następnie zatwierdzone 28 lutego 2018 r. przez Radę Nadzorczą. Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania skonsolidowanych sprawozdań Grupy. Ze sprawozdaniem finansowym oraz prezentacją wyników za 2017 r. można się zapoznać na stronie internetowej Grupy (www.groupe-psa.com) w zakładce „Finance”.
Grupa PSA
Grupa PSA zapewnia użytkownikom wyjątkowe doznania za kierownicą i dostarcza innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności, spełniających oczekiwania klientów na całym świecie. Grupa posiada pięć marek: Peugeot, Citroën, DS, Opel i Vauxhall oraz zróżnicowaną ofertę usług związanych z mobilnością i inteligentnym zarządzaniem, dostępnych pod marką Free2Move. Ambicją Grupy PSA jest zdobycie pozycji wiodącego producenta samochodów i preferowanego przez klientów dostawcy usług związanych z mobilnością. Jest ona jednym z pionierów w zakresie rozwoju samochodów autonomicznych oraz zapewniających dostęp do internetu i oferty usług online. Działalność Grupy obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia). Więcej informacji na stronie groupe-psa.com/fr.
[1] Plan strategiczny dla spółki Opel/Vauxhall realizowany od 9 listopada 2017 r.
[2] Spółka Opel/Vauxhall (OV) jest objęta konsolidacją od 1 sierpnia 2017 r.
[3] W obrotach Grupy od 1 sierpnia 2017 r. uwzględniania jest również spółka Opel/Vauxhall (OV).
[4] Wynik bieżący na działalności operacyjnej do przychodów.
[5] Działalność produkcyjna i handlowa.
[6] Przy stałym referencyjnym kursie wymiany (2015) i przy zachowaniu stałego zakresu konsolidacji (z wyłączeniem spółki Opel/Vauxhall).
[7] Całość zysku Banque PSA Finance. W sprawozdaniu finansowym Grupy PSA jednostki współkontrolowane (wspólne przedsięwzięcia) są objęte konsolidacją metodą praw własności.
[8] Wynik bieżący na działalności operacyjnej do przychodów.
[9] Przy stałym referencyjnym kursie wymiany (2015 r.) i przy zachowaniu stałego zakresu konsolidacji (z wyłączeniem spółki Opel/Vauxhall).
źródło: Grupa PSA
Najnowsze komentarze