W celu wzmocnienia i przyspieszenia korzystnych dla obu firm efektów synergii planowane jest przejście do kolejnego etapu funkcjonowania Aliansu.
Dodatkowe efekty synergii miałyby być uzyskiwane w następujących dziedzinach: zakupy, inżynieria, produkcja i logistyka oraz zasoby ludzkie. Pozwoliłyby one zwiększyć skuteczność operacyjną Aliansu dzięki licznym oszczędnościom skali.
Amsterdam, Holandia – z okazji corocznej konferencji Aliansu, w ramach której spotyka się w Amsterdamie kierownictwo Renault i Nissana, Carlos Ghosn potwierdził zamiar osiągnięcia do końca 2016 roku minimum 4,3 miliarda euro z tytułu efektów synergii. Wykorzystanie efektu synergii jest niezbędne do dalszej poprawy wyników obydwu firm na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Obecnie w sektorze motoryzacyjnym trwa proces konsolidacji poszczególnych podmiotów. Niezbędne jest obniżanie kosztów, optymalizacja łącznej zdolności inwestycyjnej oraz podtrzymywanie zrównoważonego rozwoju obydwu firm.
W tym celu Renault i Nissan zamierzają zwiększyć efekt synergii w następujących czterech dziedzinach: zakupy, inżynieria, produkcja i logistyka oraz zasoby ludzkie. Przygotowywany projekt polegałby na określeniu zbieżnych obszarów w każdej z tych czterech dziedzin w celu ich wspólnego zarządzania.
Podstawowe zasady funkcjonowania Aliansu zostaną utrzymane: poszanowanie kultury i odrębności marek obydwu firm oraz wykorzystanie efektu synergii tylko w tych przypadkach, gdy jest on obustronnie korzystny.
Alians między Renault i Nissanem opiera się na wzajemnym poszanowaniu oraz dążeniu do szybkiej realizacji wszystkich projektów zgodnie z zasadą „win-win” – powiedział Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. – Przy wdrażaniu nowych projektów konwergencji będziemy nadal podążali tą samą drogą, z zachowaniem tych samych zasad wzajemnego poszanowania i przejrzystości, jeszcze bardziej przyspieszając tempo.
W przypadku zakupów projekt przewiduje:
– dalsze zwiększanie spójności w celu osiągnięcia większej skuteczności w relacjach z dostawcami,
– dążenie do tworzenia wspólnych kierownictw działów zakupów w poszczególnych regionach.
W zakresie inżynierii celem projektu jest:
– rozdzielenie tematów prac nad innowacyjnymi rozwiązaniami pomiędzy Renault i Nissanem w celu poszerzenia spektrum badań Aliansu,
– przyspieszenie wdrażania wspólnych platform,
– określenie i wdrożenie wspólnej strategii w zakresie podzespołów mechanicznych,
– optymalizacja wykorzystania stanowisk badawczych.
Wyzwaniem w zakresie produkcji i logistyki jest:
– poprawa efektywności zakładów produkcyjnych poprzez systematyczne wdrażanie najlepszych praktyk każdej z obu firm,
– optymalizacja inwestycji w prace badawczo-rozwojowe (CAPEX) poprzez standaryzację procesów produkcyjnych,
– poprawa wykorzystania obecnych mocy produkcyjnych i zmniejszenie wskaźnika CAPEX,
– zwiększenie efektywności logistycznej pomiędzy zakładami i pomiędzy regionami.
W zakresie zasobów ludzkich:
– wsparcie dla spójnego wykorzystania wybranych profili zawodowych (wspólne cele, spójne procedury dotyczące zasobów ludzkich, wymiana personelu),
– wprowadzenie wspólnej polityki zarządzania talentami,
– poszukiwanie dodatkowych efektów synergii w zakresie zasobów ludzkich na szczeblu poszczególnych krajów, regionów i Grupy, dzięki wspólnemu wykorzystaniu doświadczeń.
Dla każdej z tych czterech dziedzin wyznaczony został dyrektor, który ma zaproponować środki niezbędne do wdrożenia projektu:
Christian Vandenhende został mianowany dyrektorem projektu w dziedzinie zakupów.
Tsuyoshi Yamaguchi został mianowany dyrektorem projektu w dziedzinie inżynierii.
Shouhei Kimura został mianowany dyrektorem projektu w dziedzinie produkcji i logistyki.
Marie-Françoise Damesin została mianowana dyrektorem projektu w dziedzinie zasobów ludzkich.
W swoich działaniach będą oni zobowiązani do kierowania się zarówno ogólnym interesem Aliansu, jak i interesem Renault i Nissana. Wnioski z przeprowadzonej analizy zostaną zaprezentowane przedstawicielom pracowników do końca pierwszego kwartału br.
Alians Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan jest przykładem najdłuższej i najbardziej efektywnej strategicznie, wielokulturowej współpracy w historii przemysłu motoryzacyjnego.
Od momentu jego utworzenia w 1999 roku pozwolił na osiągnięcie licznych efektów synergii w dziedzinie zakupów, ceł, logistyki i informatyki.
Od tamtego czasu Alians znacząco się rozwinął, stając się czwartym koncernem motoryzacyjnym na świecie pod względem liczby produkowanych samochodów. Obecnie prowadzi również współpracę z Daimlerem i Mitsubishi, jak również na szczeblu regionalnym z firmami AVTOVAZ, Ashok Leyland i Dongfeng.
Renault i Nissan analizują możliwości szybszego uzyskania efektu synergii w ramach Aliansu
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze